سخنگوی شورای زنان ه.د.پ: آ.ک.پ/م.ه.پ مسئول قتل زنان هستند

عایشه آجار باشاران سخنگوی شورای زنان حزب دمکراتیک خلق‌ها در رابطه با تحولات اخیر اظهار داشت: ما زنان را فرا می‌خوانیم و اعلام می‌کنیم که زنان تنها نیستند و با یکدیگر از نیرو و قدرت برخوردارند.

عایشه آجار باشاران سخنگوی شورای زنان حزب دمکراتیک خلق‌ها در رابطه با تحولات اخیر اظهار داشت: حاکمیت مرحله کنونی را که با شیوع ویروس کرونا عجین شده است به عنوان فرصتی مورد بهره‌برداری قرار داده و قانون آزادی زندانیان را در مجلس به تصویب رسانده است. اما آ.ک.پ که قانون آزادی زندانیان را تصویب کرده است همچنان مسئول قتل زنان قلمداد می‌شود. ما زنان را فرا می‌خوانیم و اعلام می‌کنیم که زنان تنها نیستند و با یکدیگر از نیرو و قدرت برخوردارند.

عایشه آجار باشاران سخنگوی شورای زنان حزب دمکراتیک خلق‌ها و نماینده مجلس الیح در مرکز این حزب در نشستی رسانه‌ای شرکت کرده و تحولات اخیر را مورد ارزیابی قرار داد.

باشاران در ابتدای سخنان خود با اشاره به حمله به کمپ پناهندگان مخمور اظهار داشت: مدت زمان زیادی است که مخمور تحت محاصره قرار گرفته است و اخیرا نیز توسط هواپیماهای ترک بمباران و سه زن جان خود را از دست داده‌اند. حتی در این روزها که کرونا تمامی جهان را به چالش کشیده است، دشمنی با کوردها ادامه دارد.

زنان خود را تنها احساس نکنند

باشاران اعلام داشت که خشونا علیه زنان در این روزها افزایش یافته است. در این روزها که با موضوع کرونا عجین شده است، زنان با خشونت بیشتری مواجه شده‌اند و به زحماتی که زنان در خانه می‌کشند توجهی نمی‌شود. خیلی وقت است که فریاد می‌زنیم که باید در این روزها خشونت علیه زنان کنترل شده و در مقابل آن تدابیر لازم اتخاذ شود. اما متاسفانه حاکمیت در این روزها هیچ تدبیری در این زمینه اتخاذ نکرده است و هر روز یک زن کشته می‌شود. روز گذشته یک زن در منطقه فندقلی از توابع ریزا به شکلی وحشیانه و داعش‌گونه کشته شد. در این روزها ۳۰ زن زندگی خود را از دست داده‌اند.

در این مرحله که پندمی شیوع پیدا کرده است، خشونت علیه زنان ۳۸ درصد افزایش یافته است که بسیاری از این خشونت‌ها در آمار رسمی جای نگرفته‌اند. همچنین مکانیزمهایی که باید زنان را حفاظت کنند، اجرایی نمی‌شوند. برای نمونه شهردار پیشین کلان‌شهر آمد تصمیم گرفته بود که دیگر زنان را به محل کانون حمایت از زنان راه نمی‌دهند. در آدانا ۳ کانون حمایت از زنان را پلمپ کردند. قانون ۶۲۸۴ اکنون اجرایی نمی‌شود. زنانی که به مراکز پلیس مراجعه می‌کنند به هیچ نتیجه‌ای دست نمی‌یابند. ما در مقابل خشونت و کشتار زنان هیچگاه سکوت نمی‌کنیم ما به عنوان شورای زنان حزب دمکراتیک خلق‌ها تلاش‌های خود را ادامه میهدهیم. از تمامی زنان می‌خواهیم که خود را تنها حس نکنند. ما با یکدیگر نیروی بزرگی را می‌توانیم ایجاد کنیم.

آینده زنان و کودکان در خطر است

باشاران در سخنان خود به قانون آزادی زندانیان سیاسی نیز اشاره کرده و گفت: حکومت از شیوع ویروس کرونا به عنوان فرصتی استفاده کرده و قانون عفو را در پارلمان این کشور تصویب کرده است. بعد از آنکه این قانون تصویب شد، هزاران زن به ما مراجعه کرده و ترس و وحشت خود را بر زبان جاری کردند. هزاران زن از طریق رسانه‌های اجتماعی درخواست کمک و امنیت نمودند. ائتلاف آ.ک.پ/م.ه.پ با تصویب این قانون آینده زنان و کودکان را به خطر انداخته است. نمایندگان آ.ک.پ/م.ه.پ که این قانون را تصویب کرده‌اند همکاران این گناهکاران هستند که مسئول قتل زنان به شمار می‌روند. هم اکنون در زندانها ۷۴ زندانی زن بیمار وجود دارند که وضعیت آنها وخیم است. با قانون آزادی زندانیان، زندان بیمار در کام مرگ رها شده‌اند.

لازم است که برای امنیت زنان تدابیر لازم اتخاذ شود

باشاران خاطرنشان ساخت که اگر فراخوان «در خانه بمانید» اجرا شود باید مبنای آن نیز مهیا شود. در این رابطه لازم است که وزارت سیاستهای اجتماعی به منظور امنیت زنان تدابیر لازم را اتخاذ نمایند. از طرف دیگر زنان با فشارهای شدید اقتصادی مواجه هستند و زنان بیشترین کسانی هستند که در فقر به سر می‌برند. لازم است برای بهبود وضعیت اقتصادی برنامه‌سازی شود. در عرصه سلامت و بهداشت، چون به زبان مادری توجهی نشده است و با این زبان خدماتی ارائه نمی‌شود باید مسائل و مشکلات حل شوند. برای ایجاد کانون‌های حمایت از زندان باید گام‌هایی ملموس برداشته شوند."

باشاران در سخنرانی خود به کارزار خواهر و برادر نیز اشاره کرده و اظهار داشت: حزب ما این کارزار را به پیش می‌برد. ما به هر شیوه و نحو ممکن از زنان حمایت می‌کنیم. ما زنان با یکدیگر علیه سیاستهای دشمنی با خلق کورد مبارزه می‌کنیم.