شروین زیلان در مورد جزئیات حمله سپاه در سنه صحبت کرد

شروین زیلان عضو شورای رهبری جامعه دمکراتیك و آزاد شرق کردستان با شرکت در برنامه "خط سوم" تلویزیون آرین به سئوالات در مورد واقعه جانباختن اعضای رهبری کودار و جمعیت جوانان شرق پاسخ داد

شروین زیلان عضو شورای رهبری جامعه دمکراتیك و آزاد شرق کردستان با شرکت در برنامه "خط سوم" تلویزیون آرین به سئوالات در مورد واقعه جانباختن اعضای رهبری کودار و جمعیت جوانان شرق پاسخ داد. وی همچنین در مورد اعتصاب سراسری اخیر صحبت کرد و آنرا حامل پیامی دوجانبه برای حکومت ایران و احزاب کُرد دانست.

 

شروین زیلان در پاسخ به سئوالی در رابطه با حمله اخیر سپاه به اعضای کودار در اطراف شهر سنه گفت: "این حمله به دنبال پروژه کودار و پژاک برای دمکراتیزه کردن ایران بود. جنبش ما پیشنهادات خود برای چارەیابی مسائل داخلی ایران را مطرح کرد. اعضای رهبری کودار در همین راستا برای سازماندهی خلق به داخل مرزهای شرق کردستان رفته بودند تا در عین حال از درگیری‌های احتمالی میان نیروهای نظامی ما به دنبال اقدامات تحریک آمیز نیروهای مسلح ایران جلوگیری کنند. هدف آنها حفظ آرامش برای پیشبرد پروژه چاره‌یابی بود اما مورد حمله قرار گرفتند."

 

وی توضیحات بیشتری ارائه داد و گفت: "رفقای ما در مقر خود بودند و پس از جاسوسی نوکران کُرد توسط نظامیان محاصره شدند. آنها حدود چهل دقیقه تا آخرین گلوله خود مقاومت کرده‌اند تا اینکه قهرمانانه شهید شدند. رفقای ما تسلیم دشمن نشدند. آرگش کارزان، تولهلدان سنه و دلووان فدایی از گریلاهای پیشاهنگ بودند."

 

عضو رهبری کودار با گرامیداشت یاد جانباختگان، در رابطه با مانع تراشی مأموران امنیتی در قبال برگزاری مراسم یادبود آنها گفت: برگزاری این مراسم توسط مردم علیرغم فشارها قابل تقدیر است. مردم زیادی برای همدردی با خانواده جانباختگان در مراسم یادبود آنها در کامیاران، سردشت و سنه شرکت کرده‌اند. مردم شرق کردستان همچنین در پی اعدام زندانیان سیاسی، در برابر حکومت موضع اعتراضی خود را با اعتصاب سراسری بیان کردند. هدف حکومت از مانع‌تراشی‌ها این بود که روحیه شهیدان در میان مردم تکثیر نشود اما موفق نشد. آنها حتی به اسلام پایبند نیستند چون در اسلام قانونی برای جلوگیری از مراسم ترحیم جانباختگان در جنگ وجود ندارد. این سیاستی غیر انسانی است."

شروین زیلان در پاسخ به ادعای مقامات رسمی که مدعی شدند این عملیات علیه عاملین حمله به پایگاه روستای دری مریوان بوده است گفت: این اظهارات کاملا کذب است. حرفی می‌زنند تا اقدامشان را مشروع جلوه دهند و بگویند به تهدید خود برای انتقام عمل کرده‌اند. گروهی که در مریوان علیه مقر سپاه عملیات انجام داد از بخش نظامی بود اما رفقایی که هدف حمله قرار گرفتند فعالیت سیاسی و اجتماعی انجام می‌دادند."

 

وی در ادامه، ضمن تقدیر از اعتصاب سراسری در شرق کردستان، به پیام دو جانبەی آن برای حکومت و احزاب مخالف پرداخت و گفت مردم وقتی که دیدند نیروهای کُرد همگی با هم هدف حمله قرار گرفتند به سرعت واکنش نشان دادند و اتحاد خود را به رخ کشیدند. آنها جلوتر از احزاب حرکت کردند که هنوز به اتحاد دست نیافته‌اند.

 

شروین زیلان خطر همپیمانی‌های جدید علیه کردها را جدی توصیف کرد و گفت کودار ضمن ادامه تبادل نظر با احزاب دیگر از آمادگی کامل برای همکاری جهت دفاع از منافع خلق کُرد برخوردار است. کودار به حساسیت‌های این برهه تاریخی که می‌تواند به مسئله کُرد پایان دهد واقف است.