شصت درصد زنان ایرانی تجربه خشونت در زندگی مشترک دارند

بر اساس گفته‌های مسوولان و پژوهش‌‌های انجام شده در ۲۸ استان مشخص شده حدود ۶۰ درصد از زنان ایرانی حداقل یک بار در زندگی زناشویی خشونت را تجربه کرده‌اند

ریحانه جولایی طی مطلبی در روزنامه جهان صنعت از نگاه خودش به خشونت علیه زنان در ایران پرداخته و میگوید سنتی بودن جامعه این کشور باعث شده که همسر‌آزاری رتبه دوم تماس‌های اورژانس اجتماعی را از آن خود کند. تحقیقات نشان می دهد کمترین گزارش‌ها از همسر‌آزاری در مناطقی صورت می گیرد که فردیت در آن بی اهمیت است و قبیله گرایی وجود دارد.

 

در بسیاری از جوامع سنتی، خشونت به عنوان یک فرهنگ اجتماعی پذیرفته شده و آسیب تلقی نمی‌‌شود. چرخه کتک خوردن و مورد خشونت قرار گرفتن در نسل‌ها تکرار می‌شود.

 

بر اساس گفته‌های مسوولان و پژوهش‌‌های انجام شده در ۲۸ استان مشخص شده حدود ۶۰ درصد از زنان ایرانی حداقل یک بار در زندگی زناشویی خشونت را تجربه کرده‌اند.

 

نبود آمارهای دست اول و عدم ارائه آن از سوی مسوولان باعث شده نتوانیم آمار دقیقی از هرگونه همسر‌آزاری و خشونت علیه زنان داشته باشیم اما براساس اظهارات و تحقیقات انجام شده توسط فرید براتی، معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، در تهران ۲۷ درصد از زنانی که مورد تحقیق قرار گرفته اند به ‌نوعی دچار خشونت شده بودند. حدود شش درصد نیز خشونت جنسی و هشت درصد خشونت عاطفی و روانی را مطرح کرده بودند.

 

در رابطه با موضوع همسر‌آزاری و فراوانی آن در شهرهای مختلف ایران می‌توان به این نکته اشاره کرد که استان‌‌های زنجان، البرز، یزد، چهارمحال و بختیاری و تهران بیشترین میزان همسر‌آزاری را دارند.

 

جدیدترین خبر در رابطه با آزار و اذیت زنان مربوط به خبرگزاری مهر است. بر اساس گزارشی که روز گذشته در این خبرگزاری منتشر شد، ۴۸ درصد از زنانی که خشونت را تجربه می‌کنند بین ۳۰ تا ۳۹ سال سن دارند. رییس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از این موضوع خبر داد که همسرآزاری و خشونت علیه زنان ۲۰ درصد تماس‌هایی است که با اورژانس اجتماعی برقرار می‌شود.