عضو رهبری پاژک، زنان ترکیه را به تحکیم سازماندهی و اتحاد فراخواند

روناهی سرحد عضو شورای هماهنگی حزب آزادی زنان کردستان، پاژك طی گفتگویی با شبکەی تلویزیونی "استرک" دلیل قطع کلیه تماس‌ها با اوجالان در جزیره امرالی را تلاش دولت ترکیه و متحدان بین‌المللی آن برای ممانعت ...

روناهی سرحد عضو شورای هماهنگی حزب آزادی زنان کردستان، پاژك طی گفتگویی با شبکەی تلویزیونی "استرک" دلیل قطع کلیه تماس‌ها با اوجالان در جزیره امرالی را تلاش دولت ترکیه و متحدان بین‌المللی آن برای ممانعت از گسترش نظام دمکراتیك پایه‌گذاری شده از سوی وی دانست. روناهی سرحد همچنین در رابطه با وضعیت زنان در ترکیه صحبت کرد و گفت حزب حاکم این کشور هجوم کم‌سابقەای علیه زنان براه انداخته است.

 

روناهی سرحد طی سخنانی در رابطه با قطع کلیه تماس ‌ها با زندان امرالی و منزوی سازی رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان توسط دولت ترکیه گفت: "رهبر آپو بنیان‌گذار یک پروژه جدید برای خلق‌های خاورمیانه است که بر آینده زنان و کل بشریت تأثیرگذار خواهد بود؛ ترکیه و حامیان بین‌المللی آن با تشدید فشارها بر اوجالان در امرالی می‌خواهند جلوی این تحول را بگیرند."

 

عضو شورای هماهنگی حزب آزادی زنان کردستان در ادامه به وضعیت زنان در ترکیه پرداخت و گفت: "در تاریخ ترکیه زنان هیچگاه شرایط خوبی نداشته اند و سرکوب و خشونت علیه آنها قابل توجه بوده است. هرچند هم‌اکنون چیزی از آمار فاجعه‌بار قتل زنان در ترکیه کم نشده است اما زنان طی سالیان دراز مبارزه موفق به ورود به عرصه سیاست شدەاند و به حاکمیت فاشیست این کشور اجازه نمی‌دهند براحتی بر وقوع این جنایات سرپوش بگذارد. زنان در تحولات اجتماعی ترکیه نقش چشمگیری دارند و اراده خود را در میان گذاشتەاند."

 

روناهی سرحد با اعلام آنکه زنان موفق شدەاند تحولات عمدەای در غالب‌های اجتماعی و طرز تفکر جنسیت‌گرای اجتماع ایجاد کنند گفت اگر سازماندهی جامعه با معیارهای سوسیالیستی و دمکراتیك صورت نمی‌گرفت زنان نمی‌توانستند با قدرت کنونی در پارلمان و شهرداری‌ها حضور پیدا کنند."

 

عضو رهبری پاژک با این وجود به مداخله حزب حاکم عدالت و توسعه در روند تغییرات مربوط به زنان اشاره کرد و گفت: "حزب حاکم برای درهم شکستن اراده زنان و به تسلیم واداشتن آنها وارد عمل شد و زنان را در رأس حملات خود قرار داده است. آ.ک.پ دور تازەای از تلاش‌ها برای برده سازی زنان آغاز کرده که موجودیت سیاسی-اجتماعی زنان در ترکیه را دوباره به بحث گذاشته است. افزایش خشونت‌های جاری علیه زنان ناشی از سیاست‌های هدفمند دولت ترکیه است."

 

روناهی سرحد راهکار زنان برای مقابله با این حملات شدید را تقویت سازماندهی شبکەی کومونال خود دانست و گفت: "آ.ک.پ با تک‌حزبی کردن حاکمیت در حال تحکیم پایەهای فاشیسم است و ابایی از کشتارهای جمعی ندارد. حاکمیت کنونی یادآور تجربەی دوران هیتلر و موسیلینی است که سعی در همراه ساختن اجتماع با فاشیسم از طریق نظامی گری کردند."

 

روناهی سرحد در عین حال راهکار ترکیه برای جلوگیری از گسترش انقلاب زنان روژاوا به داخل مرزهای خود را مداخله نظامی عنوان کرد و گفت در برابر حملات موجود زنان ضمن تحکیم همبستگی خود باید مواضعی رادیکال اتخاذ کنند. آنها هیچ راه دیگری برای دفاع از منزلت خود ندارند.