فراخوان برای صیانت از روژآوا: روژآوا نماد اُمید

مدافعان حقوق بشر فمینیست، دانشمندان و فعالانی از کشورهای متفاوت جهان اعلام نمودند که انقلاب روژآوا امیدی است برای تمامی جهانیان و خواستار پایان دادن به اشغالگری دولت ترک شدند.

فعالان زن از کشورهای مختلف با خبرگزاری فرات به گفتگو پرداخته و با اشاره به اهمیت حمایت از کوردها و خلقهای روژآوا، خواستار ممانعت از پیشرویهای ارتجاع ترک شدند.

ویولتا تومیک از اعضای مجلس مجارستان نیز از جمله زنانی است که به این آکسیون پیوسته است.

ویولتا تومیک نماینده مجلس ملی مجارستان از حزب چپ LEVICA
کتابی که در دست من قرار دارد کتاب انقلاب روژآوا، خودمدیریتی دمکراتیک و آزاد زنان در کوردستان سوریه است که از سوی آنژا فلاچ، ارجان آیبوغا و میشل کناپ نوشته شده است. من در رابطه با تجربه جامعه دمکراتیکی که در میانه جنگ داخلی سوریه در شمال این کشور انجام شده است شگفته زده هستم. این تجربه می‌تواند آلترناتیو دمکراتیک و سیاسی برای سوریه، خاورمیانه و حتی تمام جهان نیز باشد. انقلاب روژآوا برای از میان برداشتن جنگ دینی، ملی و سیاسی فرصت بزرگی است تا مانع از دخالت و گسترش جنگهای خانمان برانداز در سطح منطقه شود.

در روژآوا این مدل حق تعیین سرنوشت و اعلام حضور به گونه ای صلح آمیز را برای تمامی جوامع موجود در آن خلق می‌نماید. مایه مباهات است که آنها توانستند در این پروژه پدرسالاری را رد و آزادی زنان را به رسمیت بشناسند. با غروری فراوان من ماه گذشته توانستم در راه پیمایی به منظور حمایت از روژآوا در بوداپست شرکت کنم. من در انجا حضور داشتم، چون برای من مهم بود که حمایت خودم را از پروژه روژآوا نشان دهم، پروژه‌ای که امید تمامی جهانیان است.

متاسفانه رسانه‌های ما در رابطه با روژآوا و مبارزه‌ای که در انجا در جریان است اخباری را منتشر نمی‌کنند. بلکه صرفا به منافع سرمایه‌داری جهانی که درصدد بسط و گسترش حاکمیت خود و جنگ است می‌پردازند. در اروپا مردمان از کوردستان اطلاعی ندارند یا اطلاعات غلطتی در این رابطه دارند. اگر ما دشمنان مشترک خودمان را نشناسیم، از بسیاری از امور مشترک اطلاع و آگاهی نداشته باشیم، به آسانی می‌توانیم هدف انحصارگران قرار بگیریم. از همین رو در زمانی که به آینده بشریت پرداخته می‌شود، لازم است که در این رابطه با یکدیگر مشترکا عمل کنیم. لازم است که ما به شیوه‌ای فعالتر در رابطه با ایدئولوژیهای مرتجع و ملت پرست واکنش نشان دهیم، جنگ را نقد کنیم و در مقابل دردی که انسانهای بی‌گناه تحمل می کنند، موضعگیری کنیم.

برای کشف راههای جدید، ناگزیر از خلق راههایی برای تغییر جامعه و سیاست هستیم و در این راه باید به مردم امید بدهیم. باید بر این نکته واقف باشیم همه ما بخشی از این سازماندهی هستیم. به همین علیت من می‌گویم که یک جهان و یک مبارزه.

گنزیا آروزا نویسنده و فیلسوف ایتالیایی، استاد مدرسه جدید پژوهشهای اجتماعی و کالج Eugene Lang  نیویورک:
حملات ارتش ترک که با اجازه ایالات متحد امریکا علیه روژآوا آغاز شده است، حمله‌ای است که علیه پروژه دمکراسی و فمینیستی انجام شده است. زنان و مردان روژآوا به منظور سازماندهی کردن ارتباطات اجتماعی ما به شیوه‌ای درست و صحیح، به ما نشان دادند که واکنش علیه نیروهای وحشی از طریق مقاومتی اصولی و تلاشهای جمعی امکانپذیر است. روژاوا نه فقط برای خاورمیانه بلکه برای تمامی دنیا نمونه‌ای معنادار است که نشان می‌دهد. سازماندهی مجدد ارتباطات انسانی در جامعه به شیوه‌ای دمکراتیک امکانپذیر است. به همین دلیل کوردها دیرزمانی است که با اصطلاح تروریسم از سوی دولت ترک هدف قرار گفته‌اند و به شیوه‌ای شدید مورد آزار و اذیت دولت ترک قرار گرفتند. باید ما از روژآوا حمایت به عمل آورده و تلاشهای اروغان برای از نابودی کور سوی امید انقلاب را محکوم نماییم.

دکتر ندا کریمانی، جامعه شناس و فمینیست، پژوهشگر حوزه طرد زنان در آسیای جنوب شرقی، استاد دانشگاه علوم اداری لاهور LUMS:
به دلیل نقض حقوق انسانها و بحران انسانی که  دولت ترک در روژآوا آن را رقم زده است بسیار متاسفم. روژآوا برای انسانهای مترقی جهان به نماد امید بدل شده است. پیشاهنگی زنان کورد در مبارزه برای دمکراسی بر من بسیار تاثیرگذار بوده است. من از مبارزه آشتیخواهانه و عدالت طلبانه خلق روژآوا و حزب اتحاد دمکراتیک حمایت می‌کنم. از جامعه بین‌المللی می‌خواهم که از کوردها حمایت به عمل آورده و دولت ترکیه و ترامپ را در این راستا محکوم کنند. از حکومت پاکستان نیز می‌خواهم که فعالیتها و اقدامات دولت ترک را محکوم کرده و از سیاستهای سرکوبگرانه اردوغان حمایت ننماید.

دکتر اوا ماجوسکا، فمینیست و فعال سیاسی وارشو، لهستان:
زمانی شنیدم نیروهای ارتش ترک به سوریه حمله کرده‌اند بسیار نارحت شدم. سخن گفتن در رابطه با مخالفت علیه این حمله به تنهایی کافی نیست. من از این نگته نگران هستم که امریکا و کشورهای اروپایی به شیوه‌ای مخفیانه این اشغالگری را قبول کنند. باید این جنگ و ظلمی که بر کوردها می‌رود، خاتمه یابد.