فعال آنارشیست در سپر انسانی قندیل؛ سکینه روس

سکینه روس، یکی از مبارزان آنارشیست اهل روسیه که مدت زیادیست در رابطه با جنبش آزادیخواهی خلق کُرد تحقیق می‌کند، به سپر انسانی واقع در کوه‌های قندیل که برای جلوگیری از حملات هوایی ارتش ترکیه علیه قندیل ایجاد شده، پیوست.

سکینه روس، یکی از مبارزان آنارشیست اهل روسیه که مدت زیادیست در رابطه با جنبش آزادیخواهی خلق کُرد تحقیق می‌کند، به سپر انسانی واقع در کوه‌های قندیل که برای جلوگیری از حملات هوایی ارتش ترکیه علیه قندیل ایجاد شده، پیوست.

مبارزات آزادیخواهانه‌ای که با پیشاهنگی رهبر خلق کُرد عبدالله اوجلان آغاز گردید، نه تنها متعلق خلق کُرد بلکه متعلق به تمامی خلق‌های تحت ستم است. خلق کُرد که همواره با قتل‌عام و نابودی روبرو بوده است، با اساس قرار دادن مبارزه و اتحادی جهانی از تمام دوران سخت خود گذر کرده است. در طول ۴۰ سال گذشته، هزاران مبارز اینترناسیونال وارد صفوف مبارزه‌ی آزادیخواهی شده‌اند. یکی از این مبارزان "سکینه روس" است که به فعالیت ایجاد سپرانسانی در قندیل پیوسته است. تیکوسکینه که ۲۰ سال سن دارد و خود را همچون یک آنارشیست و اینترناسیونالیست معرفی می‌کند، در سوریه ساکن است. او که مدت زیادیست در رابطه با کُردستان تحقیق می‌کند، تحت تاثیر مبارزات آزادیخواهانه‌ی آن قرار می‌گیرد و برای اینکه از نزدیک شاهد این مبارزات باشد، از همان روسیه با جنبش آزادیخواهی ارتباط برقرار می‌کند.

 

کتاب "سکینه جانسز" تاثیر زیادی بر من نهاد

"سکینه روس" کتاب  "تمام زندگی من مبارزه بود"، نوشته‌ی مبارز بزرگ راه آزادی سکینه جانسز را می‌خواند. او با تاثر از این کتاب، وارد فعالیت‌های مبارزاتی کُردها در سوریه می‌شود.

 

سکینه روس ضمن ابراز اینکه کتاب سکینه جانسر تاثیر عمیقی بر او نهاده است، در رابطه با جنبش آزادیخواهی خلق کُرد چنین می‌گوید:" منبع اصلی من برای آشنایی با جنبش آزادیخواهی سکینه جانسز بود. زمانی که کتاب او را خواندم، تاثیر عمیقی بر من نهاد. راهی که او برای آزادی زنان در پیش گرفته بود و همچنین تلاش‌هایش در راستای دستیابی به آزادی، توجه من را به خود جلب کرد. با وجود تمام اینها بسیار حائز اهمیت است که آزادی جامعه را اساس می‌گیرد. می‌توانم با اطمینان بگویم که سکینه جانسز الگوی بزرگی برای تمام زنان جهان است. به عنوان نمونه خود من نیز سکینه جانسز را الگو قرار داده‌ام و به همین دلیل نیز نام سکینه را بر خود نهادم."

 

زنان کُرد بسیار مقاوم‌اند

سکینه روس ضمن اعلام اینکه مقاومت عفرین علیه اشغالگری دولت ترکیه تاثیر زیادی بر مشارکت وی در فعالیت سپرانسانی داشته است، در رابطه با این فعالیت می‌گوید:"من در شبکه‌های اجتماعی اقدامات دولت ترکیه برای اشغال کردستان را مشاهده می‌کردم. دولت ترکیه کوهستان‌های سرکش کردستان را بمباران کرده و فاشیسم سختی را بر کُردها تحمیل می‌کند. اکنون جوانان کُرد خود را به سپری برای دفاع از کردستان تبدیل کرده‌اند. من نیز خواستم بخشی از این سپر انسانی باشم."

 

سکینه روس در سخنان خود تصریح می‌کند که زنان کُرد بسیار مقاوم هستند. او در پایان سخنانش گفت :" زنان کُرد برای آزادی تمام زنان جهان مبارزه می‌کنند. رهرو راه سکینه جانسز بودن برای من افتخار بزرگی است."