"قانونی را که خود در تدوین آن مشارکت نداشته باشیم نمی‌پذیریم"

دکتر عبدالکریم عمر رئیس مشترک شورای امور خارجه‌ی خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه اعلام کرد، بدون مشارکت ما امکان تدوین قانونی اساسی دمکراتیک برای سوریه وجود ندارد، چنانچه قانون اساسی جدیدی نوشته شود ما آنرا نخواهیم پذیرفت.

   در مورد تلاشها برای نوشتن قانون اساسی جدید برای‌ سوریه بدون مشارکت دادن نمایندگان خودمدیریتی شمال و شرق سوریه که ۳۰ درصد سوریه را تشکیل می‌دهد، رئیس مشترک امور خارجه‌ی این منطقه میگوید، هر قانونی بدون حضور ما نوشته شود برای ما قابل قبول نیست و به آن پایبند نخواهیم بود.

   دکتر عبدالکریم عمر رئیس مشترک شورای امور خارجه‌ی شمال و شرق سوریه در مورد گردهمایی تدوین قانون اساسی سوریه بدون شرکت دادن نماینده‌ی منطقه‌ی شمال و شرق سوریه، ترافیک دیپلماتیک منطقه، تاسیس دادگاه بین‌المللی برای تحقیق در مورد جنایات داعش و موضوع مکانیسم امنیتی در مناطق همجوار با ترکیه به پرسشهای خبرنگار خبرگزاری فرات پاسخ داد.

— در روژاوای کوردستان شاهد ترافیک دیپلماتیک هستیم. هیئتهایی از کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس به شمال و شرق سوریه آمدند. هدف این دیدارها چه بود و در چه زمینه‌ای گفتگو کردند؟

   عبدالکریم عمر: پس از پایان دادن به داعش در باقوز از لحاظ نظامی و جغرافیایی، مرحله‌ای نو آغاز شده است. این مرحله نیز بسیار مهم است، زیرا اکنون داعش از راه هسته‌های مخفی و ایدئولوژی که طی سالها در مناطق تحت کنترل خود منتشر کرده است به شیوه‌ای عملی هنوز وجود دارد. به همین دلیل مبارزه ما در کنار نیروهای ائتلاف بین‌المللی با هدف نابودی کامل داعش هنوز هم ادامه دارد. یکی از دلایل ترافیک دیپلماتیک این است که ما علیه داعش در ارتباط هستیم، همچنین تاکنون هزاران تبهکار داعش در زندانهای ما هستند، این هم یکی از دلایل دیگر دیدارهایمان است. درست است که این تبهکاران نزد ما زندانی هستند، اما این مسئله یک مسئله‌ی بین المللی است و تنها مربوط‌به ما نیست، اما در نهایت ما به حکومت داعش پایان دادیم و این مسئله برای ما مایه‌ی افتخاری بزرگ بود.

​​​​​​​   ما معتقدیم ترور داعش تا زمانی که مسئله‌ی سوریه حل نشود و سوریه دمکراتیک نشود، به طور کامل پایان نمی‌یابد. برای چاره‌یابی هم ما باید دارای نقش مهمی باشیم چون ما در جنگ علیه داعش دارای نقش برجسته‌ای بودیم، در نهایت ۳۰ درصد خاک سوریه را از ترور پاکسازی کردیم. در شمال و شرق سوریه ما مدل جدیدی را بنیاد نهادیم که در آن همه‌ی گروهها از کورد، عرب، ترکمن، سریانی و آسوری در آن شرکت دارند، توانسته‌ایم در منطقه اقلیتهایی مانند مسیحیان و آسوریان را محافظت کنیم و همچنین زنها در منطقه دارای نقش مهمی هستند. این دلایل سبب شده است تا مناطقی که در کنترل خودمدیریتی دمکراتیک هستند به مدلی نو برای همه‌ی سوریه تبدیل شوند. این هم یکی از دلایل اصلی ایجاد ترافیک دیپلماتیک در منطقه است.

— شما پیشتر درخواست کرده بودید دادگاهی بین‌المللی برای محاکمه‌ی اعضای داعش که در زندانهای شما هستند، ایجاد شود. شما برای این موضوع چکار کردید؟ اقدامات در چه مرحله‌ای قرار دارند؟

​​​​​​​   در مورد دادگاه بین‌المللی دو موضوع اصلی در مورد تبهکاران داعش و زنان و کودکان آنها که در کمپها هستند، وجود دارد. ما در این رابطه با هیئتهای بین‌المللی مذاکره میکنیم. ما دو روز پس از آزادسازی باقوز در ۲۵ مارس ۲۰۱٨ / ۵ فروردین درخواست محاکمه‌ی اعضای داعش را مطرح کردیم تا دادگاهی ایجاد شده و تبهکاران داعش در آن محاکمه شوند. همچنین گفتیم به دو دلیل باید این دادگاه در شمال و شرق سوریه ایجاد شود:

اول: این تبهکاران در قبال مردم این منطقه مرتکب جنایت شده‌اند.

دوم: اسناد و مدارک لازم برای اثبات جنایات این تبهکاران نزد ماست.

​​​​​​​   به همین دلیل بر اساس همه‌ی قوانین بین‌المللی این حق ماست که در اینجا آنها را محاکمه کنیم. برای این موضوع ما از جامعه‌ی بین‌المللی خواستیم تا در زمینه‌ی سیاسی و لجستیکی با ما همکاری کنند. برای این موضوع نیز با نیروهای ائتلاف بین‌المللی در حال گفتگو هستیم، به ویژه با آمریکا، بریتانیا، هلند، فرانسه، آلمان، بلژیک و نروژ. تعدادی از کشورها مانند سوئد و بلژیک موضع مثبتی اتخاذ کرده‌اند. در هفته‌ی گذشته هیئتهایی از آلمان و فرانسه مهمان ما بودند، یکی از موضوعات گفتگوهای ما و آن هیئتها تشکیل دادگاه بین‌المللی بود. هیئتها هم معتقد بودند باید تبهکارانی که در اینجا مرتکب جنایت شده‌اند در همین جا محاکمه شوند، مذاکرات در این زمینه همچنان ادامه دارد. امیدوارم به نتیجه‌ی مثبتی برسیم.

"روابط نظامی با ائتلاف بین‌المللی را به روابط سیاسی تغییر میدهیم"

— دولتهای ابرقدرت همیشه میگویند کوردها شجاع و مبارز هستند و در مورد نقش کورد و نیروهای سوریه ی دمکراتیک ق.س.د در شکست داعش سخن میگویند، تاکنون برای پذیرش موقعیت سیاسی و به رسیمیت شناختن منطقه‌ی شمال و شرق سوریه چه اقداماتی انجام داده‌اند؟ مذاکراتتان در این مورد در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

​​​​​​​   ارتباطی که میان ما و ائتلاف بین‌المللی شکل گرفته بود در چهارچوب جنگ علیه داعش بود، چون داعش هم خطری برای ما هم برای جامعه‌ی بین‌المللی بود، به همین دلیل چنین ارتباطی درست شد. در نهایت به داعش پایان دادیم و این ارتباط نظامی کم کم به روابط سیاسی تبدیل خواهد شد. تعدادی از کشورهایی که در همپیمانی بین‌المللی هستند در شمال وشرق سوریه حضور دارند و به صورت ماهانه با هم دیدار و گفتگو میکنند. موضوعاتی که ما در مورد آنها گفتگو می‌کنیم حل مسئله‌ی سوریه به صورت کلی است، چون اگر مسئله‌ی سوریه حل نشود نه تنها داعش پایان نمی‌یابد، بلکه احتمال دارد داعشی نو پدید آید. این دولتها هم اشاره می‌کنند بدون وجود نماینده و اعضای شورای خودمدیریتی شمال و شرق سوریه ممکن نیست و نباید خودمدیریتی شمال و شرق سوریه فراموش شود. ممکن نیست مسئله‌ی سوریه بدون ۳۰ درصد از هم‌وطنانش حل شود، ممکن نیست مسئله‌ی سوریه بدون کوردها حل شود، به همین دلیل هم‌پیمانی بین المللی نیز می‌گویند بدون حضور ما حل مسئله‌ی سوریه ممکن نیست.

"قانونی را که خود در تدوین آن مشارکت نداشته باشیم نمی‌پذیریم"

— طی چند روز گذشته نشستهایی برای تدوین قانون اساسی جدید سوریه برگزار شد، اما نماینده‌ی شما در آن حضور نداشت، دلیل آن چیست؟

​​​​​​​   دلیل شرکت ندادن نمایندگان ما دولت ترکیه است، اما ممکن نیست بدون حضور ما و سایر گروههای سوریه قانون اساسی دمکراتیکی برای سوریه نوشته شود، هر قانونی نوشته شود در حالی که ما به عنوان خلق کورد و به عنوان خودمدیریتی شمال و شرق سوریه در تدوین آن حضور نداشته باشیم آنرا نخواهیم پذیرفت، هر نتیجه‌ای داشته باشد به ما ارتباطی ندارد. معتقدیم چنین نشست‌هایی بدون حضور ما هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت، در این مورد ما به تلاشهای دیپلماتیک خود ادامه می‌دهیم و به طرفهای مربوطه نامه میفرستیم.

"ترکیه از مکانیسم امنیتی برای تغییر دمگرافی استفاده می‌کند"

— ​​​​​​​مکانیسم ایجاد منطقه‌ی حائل در مرز مابین ترکیه و شما چگونه است و در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

​​​​​​​   ایجاد منطقه‌ی امن در مناطق مرزی در نتیجه‌ی درک متقابل توسط جیمز جفری و مسئولین آمریکایی در میان ما و ترکیه ایجاد شده است. توافقی که میان ما وجود دارد را به صورت عملی اجرا می‌کنیم و فکر میکنیم این امر مانع اشغالگری ترکیه میشود. ما هرگز ترکیه را با خطر مواجه نکرده‌ایم، اما ترکیه خطری جدی برلی مناطق ماست و در تلاش است تا دمگرافی منطقه را تغییر دهد. ترکیه سعی میکند ایجاد منطقه‌ی امن را برای تغییر دمگرافی منطقه به کار گیرد و دو میلیون آواره‌ی سوری عرب مناطق ادلب و باب و جرابلس را در این مناطق مستقر کند. ما میگوییم اگر ترکیه واقعا قصد بازگرداندن آواره‌های سوری را دارد این کار را در مناطق تحت کنترل خود در ادلب، جرابلس و باب انجام دهد، ما همیشه از اهالی مناطق تحت کنترل خود که آواره هستند، درخواست نموده‌ایم به سرزمین خود بازگردند و در اداره‌ی منطقه مشارکت کنند.