قشون‌کشی آمریکا به خلیج؛ آیا رویارویی بزرگ در راه است؟ | یادداشت

... در سطح داخلی، وضعیت نابسامان اقتصادی، شورش‌های کور شهری، اختلافات شدید حول برخورد با موقعیت کنونی و دوگانگی شدید بین تیم دولت روحانی و سپاه پاسداران از جمله مواردی هستند که وضعیت شکننده‌ای را ایجاد کرده‌اند ...

  سه روز قبل سنای آمریکا در نشست خود طرح لزوم مجوز کنگره برای حمله به ایران را رد کرد. روز پنجشنبه ۲۳ مه  پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا با دونالد ترامپ ملاقات کرده و  طرح پنتاگون برای اعزام نیروی بیشتر به خاورمیانه را به ترامپ ارائه نمود و ساعاتی قبل، ارتش آمریکا سپاه پاسداران را به دخالت مستقیم در حمله به چهار نفتکش در فجیره  متهم کرد. در این بیانیه وزارت دفاع آمریکا حمله به نفت‌کشها در فجیره را بخشی از کارزار ایران برای بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه دانسته است.

  ساعاتی قبل نیز  ترامپ قبل از سفر به ژاپن اعلام کرد به سبب بالا گرفتن تنش با ایران، واشنگتن با اهداف پیشگیرانه ۱۵۰۰ نیروی نظامی به خاورمیانه اعزام می‌کند. ترامپ این نیروهای را انسان‌های با استعداد خواند. احتمالا منظور ترامپ اعزام یگان ۳۹۷ نیروی هوایی آمریکا بوده باشد. دقایقی قبل نیز ستاد نیروهای آمریکا در غرب آسیا سنتکام از اسامی واحدهای اعزامی به منطقه خلیج  رونمایی کرد. آیا جنگ بزرگ در راه خواهد بود؟

  به رغم آنکه طی هفته گذشته از جدال لفظی ایران و آمریکا اندکی کاسته شده بود، طی دو روز گذشته این تنشها با تصمیم سنای آمریکا در رد نیاز به مجوز کنگره برای حمله به ایران، اعلام دست داشتن مستقیم ایران در حمله به کشتیهای عربی در فجیره و حمله به عربستان و سفارت امریکا در بغداد وارد مرحله جدیدی شده است. اخبار آخرین ساعات روز جمعه ۲۴ ماه مه، نشان از تشدید این تنشها در روزهای آینده است.

  مایکل گیلدی مدیر ستاد مشترک ارتش ایالات متحده  امروز جمعه حمله به کشتیها در ساحل فجیره، منطقه سبز بغداد و عربستان را متوجه ایران نموده و اظهار داشت ما مسئولیت حمله به نفتکش‌ها در فجیره را متوجه سپاه پاسداران ایران میدانیم. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مسئول حمله اخیر به منطقه سبز در بغداد  است. این حمله توسط گروههای نیابتی ایران صورت گرفته است و در حمله به عربستان نیز تهران در پشت حملات عراق و عربستان سعودی قرار دارد. با اعلام این خبر از سوی کایکل گیلدی، اسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد امریکا  در نظر دارد ۱۵۰۰ نفر از نیروهای نظامی خود  را در راستای بازدارندگی به خاورمیانه اعزام کند.

  در همین راستا فرماندهی مرکزی آمریکا/ سنتکام از ‏اعزام یگان ۳۹۷ نیروی هوایی آمریکا (379th Air Expeditionary Wing)  یکی از بزرگترین نیروی هوایی اعزامی در جهان در پشتیبانی از فرماندهی مرکزی ایالات متحده سنتکام در خاورمیانه خبر داده است. پاتریک شاناهان کفیل وزارت دفاع ایالات متحده در بیانیه‌ای، به جزئیات نیروها و ادواتی که به منطقه فرستاده می‌شود، اشاره نموده است. طبق اخبار منتشر شده در رسانه‌های غربی، نیروهای ذیل به جمع نیروهای سنتکام اضافه می‌شوند: گردان پاتریوت برای مقابله با تهدیدهای موشکی، عوامل گردآوری اطلاعات، پروازهای شناسایی، گروه مهندسی برای تقویت دفاعی در سراسر منطقه، یک اسکادران جنگنده‌های نظامی برای کمک به بازدارندگی و حمایت از عمق پاسخ نیروی هوایی. در مقابل این قشون کشی نیروهای نخبه، روسیه اعلام کرد تصمیم ایالات متحده  مبنی بر فرستادن نیروهای نظامی جدید به خاورمیانه ممکن است منجر به نبرد اصلی شود. کمیته روابط خارجی شورای فدرال روسیه نیز با واکنش نسبت به این امر اعزام نیروهای آمریکایی به خاورمیانه را تقبیح و اعلام کرده است که اعزام این نیروها وضعیت بغرنج و بی ثباتی منطقه را تشدید می کند.

  از سوی دیگر امروز در نماز جمعه تهران سردار رمضان شریف، رئيس ستاد انتفاضه و قدس شورای هماهنگی تبليغات اسلامی با سخنانی تحریک کننده اعلام نمود که لحظه‌ای از قدرتمند شدن دست بر نمی‌‌داريم و با سربلندی اعلام می‌کنيم که امروز از هر زمانی ديگر برای رويارويی با دشمن باانگيزه‌تر و آماده‌تر هستيم. از سوی دیگر علم‌الهدی امام جمعه مشهد نیز در سخنرانی امروز ۲۴ ماه مه و در اشاره به درخواست روحانی مبنی بر در اختیار قرار دادن قدرت ویژه و اعلام شرایط اضطرای در ایران گفت: آنهاییکه گفتند به ما اختیار بدهید، چند ماه بعد سفیداب و سرخاب کرده و از این مملکت فرار کردند. سخنان چند روز قبل رهبر ایران نیز مبنی بر آماده کردن زمینه برای یک دولت انقلابی حاکی از تغییراتی در درون نظان برای قرار دادن کشور در موقعیت جنگی است.

  هر چند که در مقطع کنونی شرایط در آستانه اعلام وضعیت اضطراری قرار نگرفته است اما نشانه‌های داخلی و خارجی آن حاکی از نزدیک بودن چنین موقعیتی است. در سطح داخلی، وضعیت نابسامان اقتصادی، شورش‌های کور شهری، اختلافات شدید حول برخورد با موقعیت کنونی و دوگانگی شدید بین تیم دولت روحانی و سپاه پاسداران از جمله مواردی هستند که وضعیت شکننده‌ای را ایجاد کرده‌اند.

   فشارهای شدید روانی آمریکا با اعزام نیرو به منطقه، ممانعت از فروش نفت و ایجاد ائتلافی از کشورهای عربی همراه با اسرائیل علیه ایران، انزوای شدید این کشور را در سطح منطقه موجب شده است. به نظر می‌رسد روسیه نیز با اعلام اینکه آتش نشان نیست، عملا این پیام را به ایران داده است که در صورت وقوع جنگ از ایران طرفداری نخواهد نمود. آنچه که در این میان میتواند به عنوان تنها برگ برنده این کشور مد نظر قرار گیرد، وجود گروههای نیابتی در منطقه است که نیروهای آمریکایی را در معرض تهدید دایمی قرار دهد. سایههای در راه بودن جنگ بزرگ روز به روز فراگیرتر می‌شوند. سفر ترامپ به ژاپن و اعلام سفر شینزو آبه به تهران در اواسط ماه ژوئن، احتمالا با هدف نقش وساطت و ابلاغ پیام مهمی از سوی آمریکا به ایران همراه باشد. اما نشانه‌ها هم در ایران و هم در نزد آمریکاییها حاکی از آماده‌سازی برای رویارویی بزرگ است.