نامه سرگشاده نماینده مجلس انگلیس به ترزا می: از کردها پوزش بخواهید

جون رایان نماینده حزب کارگر انگلیس در مجلس این کشور طی نامه‌ای سرگشاده به ترزا می نخست وزیر از وی به دلیل استقبال و مهمانی دیکتاتور ترکیه انتقاد کرد

جون رایان نماینده حزب کارگر انگلیس در مجلس این کشور طی نامه‌ای سرگشاده به ترزا می نخست وزیر از وی به دلیل استقبال و مهمانی دیکتاتور ترکیه انتقاد کرد

 

این نماینده حزب کارگر در نامه به نخست‌وزیر خاطرنشان کرده است:"دیدار طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه از انگلیس و سخنان وی در کنفرانس مطبوعاتی من را نگران کرد."

 

جون رایان در ادامه از نخست‌وزیر ترزا می انتقاد کرده و گفته است:"وضعیت دمکراسی و حقوق بشر هر روز در ترکیه بدتر می‌شود"

 

در ادامه نامه آمده است" انتخابات ٢۴ ژوین/٣ تیرماه [ترکیه] انتخاباتی تحمیلی است. اما می آنرا نمی‌بیند و از اردوغان استقبال کرد." این نماینده سپس با لحنی شدید سخنان نخست وزیر را در حین کنفرانس مشترک با اردوغان در روز ١۵ مه مورد انتقاد قرار داده است. ترزا می‌ در این کنفرانس مشترک گفت:"فشار بر ترکیه به دلیل تروریسم کُردی است." نماینده حزب کارگر با انتقاد از این موضع نخست وزیر از وی خواست تا از ملت کُرد پوزش بخواهد.

 

جون رایان در ادامه نامه سرگشاده به نخست‌وزیر بریتانیا خاطرنشان کرده است:" استقبال رسمی دولت بریتانیا از طیب اردوغان مایه نگرانی است. شما مواضع اردوغان را پذیرفتید. بجای آنکه نخست وزیر در کنفرانس مطبوعاتی با اردوغان از بحران‌های ترکیه و نقض حقوق بشر سخن بگوید از گسترش روابط تجاری  مابین ترکیه و انگلیس سخن گفت. در پایان از دمکراسی و نقض حقوق بشر حرف زد. اما در حین بحث از دمکراسی به شیوه‌ای نامشروع از کردها به عنوان "تروریست" نام برد."

 

این نماینده حزب کارگر در پایان خطاب به ترزا می نخست وزیر بریتانیا افزوده است:"از شما می‌پرسم، آیا می‌توانید حقوق بشر، دمکراسی و آزادی را بر منافع اقتصادی ترجیح دهید؟".