نامه‌ی جمعی از فعالین کردستان به گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل؛ مانع بردگی مدرن کردها شوید

رژیم ایران بدون توجه به حقوق کولبران با شلیک مستقیم به آنها سالیانه سبب کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از این کولبران می‌شود. تعدادی نیز بر اثر مینهای کار گذاشته شده توسط رژیم و یا حوادث طبیعی کشته می‌شوند

جمعی از حقوقدانان، وکلا، روزنامه‌نگاران، سیاسیون، فعالین مدنی و اجتماعی کرد در نامه‌ای خطاب به جاوید رحمان گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل در ایران، خواستار مطرح شدن وضعیت کولبران در جلسه‌ی آتی حقوق بشر سازمان ملل و تصویب قطعنامه‌ای در این زمینه شدند تا با وارد آوردن فشار بر دولت ایران مانع کشتار کولبران و ضایع شدن حقوق آنها شوند

 

فعالین در این نامه به وضعیت کولبران در روژهلات کردستان اشاره کرده و گفتند، در روژهلات کردستان با گسترش فقر و بیکاری حدود ۵۰۰ هزار تن مرد و زن، پیرو جوان و کودک مجبور به کولبری هستند.

همچنین اعلام کردند، رژیم ایران بدون توجه به حقوق کولبران با شلیک مستقیم به آنها سالیانه سبب کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از این کولبران می‌شود. تعدادی نیز بر اثر مینهای کار گذاشته شده توسط رژیم و یا حوادث طبیعی کشته می‌شوند.

همچنین در این نامه آمده است، کولبران صاحب هیچ سندیکایی که از حقوق آنها دفاع کند، نیستند و از حق بیمه هم برخوردار نمی‌باشند. کولبران به دلیل کار سخت کولبری در سنین پایین دچار فرسودگی و از کارافتادگی شده و هیچ نهاد و سازمانی هم از آنها دفاع نمی‌کند.

 

فعالین در پایان خواستار طرح وضعیت کولبران در نشست حقوق بشر سازمان ملل و مجبور کردن دولت ایران به احقاق حقوق آنها شدند.

متن نامه به شرح زیر میباشد:

"پديداري وضعيت كولبري ناشي از تبعيض و نابرابري است و كشتار آنان خلاف قواعد و مقررات حقوق بشر و نافي كرامت ذاتي بوده و دولت ايران بايد به  اين وضعيت دردناك فورا رسيدگي و الزام دولت ايران به جبران خسارت اين ستمديدگان را داريم"

 

جناب آقاي جاوید رحمان

گزارشگر محترم  حقوق بشر سازمان ملل متحد ويژه‌ي ايران

 

با سلام

احتراما با استناد به اصول سوم،هشتم، نوزدهم و بيست و دوم قانون اساسي ايران و مواد يك،دو، سه، چهار  و هفت اعلاميه‌ي جهاني حقوق بشر و مقررات كنوانسيونهاي حقوق مدني و سياسي و فرهنگي ،اقتصادي و اجتماعي به استحضار ميرساند؛

مناطق كردستان ايران  هم مرز با تركيه و عراق در ساليان اخير به علت تبعيض، نابرابري و ستم دولتهاي ايران نسبت به آنها و بيكاري فزاينده حاصل از آن، تورم و گراني، نبود واحدهاي صنعتي مولد، افزايش جمعيت و  بسيار از عوامل موثر در توسعه نيافتگي اين مناطق، با پديده‌ي دهشتناك كولبري مواجه است به نحوي كه قريب به پانصد هزار نفر انسان ستمديده شامل زن و مرد، پير و جوان و بعضا افراد زير هجده سال مجبور به كولبري در قبال دريافت مبلغي اندك براي كولبري و حمل كالا هستند. اين افراد در شرايط خطرناك و دردناكي مجبور به كولبري بوده كه عليرغم سختي و مشقت فراوان اين كار، مورد حمله‌ي مستقيم نيروهاي نظامي ايران قرار مي گيرند، به نحوي كه نيروهاي نظامي ايران بدون رعايت و توجه به معيارهاي انساني و قانوني اقدام به تيراندازي عليه آنان نموده يا روي مين هاي زميني كاشته شده توسط دولت ايران در ساليان اخير، يا ترس از تله‌هاي حمله‌ي نظامي نيروهاي امنيتي ايران به ته دره سقوط و جان خود را از دست مي‌دهند و وكلاي دادگستري براي احقاق حقوق آنان در سيستم قضايي ايران به علت نبود دادرسي منصفانه عادلانه و بيطرفانه در نظام قضايي ايران نتوانسته‌اند نسبت به احقاق حقوق آنان گامي بردارند يا مانع اين جنايات شوند.

 

اين وضعيت دشوار براي كولبران موجب پديداري نوعي بردگي مدرن شده است كه در هيچ كتاب و قاموس حقوقي و انساني نمي گنجد. متاسفانه كولبران تحت حمايت هيچ قانوني قرار نگرفته و فاقد هر نوع سنديكا و اتحاديه‌ي صنفي بوده و براحتي مورد استثمار و ظلم قرار مي‌گيرند بيشتر كولبران پس از مدتي يا دچار فرسودگي شده يامشمول بيماري‌هاي مهلك و كشنده مي‌شوند ‌و آنها از هيچ نوع بيمه‌اي برخوردار نيستند. از ديگر سو هر روز اخبار نگران كننده‌اي از كشته شدن يا مجروح شدن يا از كارافتادگي كامل تعدادي از كولبران موجبات اندوه و نگراني ملت ستمديده‌ي كردستان مي‌شود و شوربختانه دولت ايران عليرغم اعتراضات مردمي نسبت به اين وضعيت دهشتناك هيچ گامي براي پايان دادن به اين شرايط دشوار انجام نداده است.

 

لذا ما به عنوان جمعي از حقوقدانان، وكلاي دادگستري، روزنامه نگاران، سياسيون، فعالان مدني و اجتماعي كردستان در آستانه‌ي اجلاس آتي شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد كه با حضور جمعي از مقامات عالي رتبه دولت ايران برگزار مي‌شود استدعاي مطرح شدن وضعيت تاسف بار كولبران كردستان ايران را داريم تا با طرح اين موضوع و تصويب قطعنامه‌اي در شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد مانع تداوم اين وضعيت غير انساني نسبت به كولبران و الزام دولت ايران به توقف كشتار آنها و جبران ضرر و زيان وارده به آنها را داريم زيرا تيراندازي مستقيم به كولبران و كشتن آنان نقض آشكار كليه‌ي قواعد‌، اهداف و آرمانهاي حقوق بشر  تلقي و جنايت محسوب مي‌شود.

 

با احترام مجدد

١-حسين احمدي نياز

٢-حسن كريمي

٣-احسن حسن پور

۴-محمد حسن اميني

۵-جبار مباركي

۶-عبدالله جهان بين

٧-بهزاد خوشحالي

٨-محمد مصطفايي

٩-مسعود اختراني تهراني

١٠-عليرضا دقيقي

١١-قهرمان كريمي

١٢-زانيار احمدي نياز

١٣-دياكو مرادي

١۴-آكو كورد نسب

١۵-ريباز آذرپور

١۶-شيرين نجفي

١٧-آریس زارعی

۱٨-آریا امانی

۱۹-عزیز ادوایی

۲۰-زانیار سهرابی

۲۱-کاوە احمدی