نخستین نشست زنان چهار بخش کردستان برای تدارک کنفرانس ملی

دیروز یکشنبه (٩ ژوئیه/ ١٨ تیر ماه) در هتلی در شهر سلیمانیه نخستین نشست زنان چهار بخش کردستان و تشکل‌های زنان کرد در اروپا با حضور دهها نماینده برگزار شد. این نشست با دعوت مجمع زنان کردستان، ک.ژ.ک هماهنگ شده بود

دیروز یکشنبه (٩ ژوئیه/ ١٨ تیر ماه) در هتلی در شهر سلیمانیه نخستین نشست زنان چهار بخش کردستان و تشکل‌های زنان کرد در اروپا با حضور دهها نماینده برگزار شد. این نشست با دعوت مجمع زنان کردستان، ک.ژ.ک هماهنگ شده بود.

 

نخستین نشست زنان چهار بخش کردستان برای تدارک کنفرانس ملی زنان امروز در سلیمانیه با حضور هشتاد نماینده آغاز بکار کرد.

 

در بخش اول نشست گزارشی از کنفرانس های اول و دوم زنان در سالهای ٢٠١٠ و ٢٠١٢ که در شهرهای آمد و هولیر برگزار شده بود ارائه شد.

 

 در بخش‌های دوم و سوم نشست نیز برنامە‌ریزی و انتخاب اعضای کمیته تدارکات کنفرانس ملی زنان کردستان مورد بحث قرار گرفت.

 

در همین رابطه "تلار لطیف" از نمایندگان سازمان زنان اتحادیه میهنی کردستان به خبرگزاری روژنیوز گفته است این نشست از اهمیت بالایی برای بررسی خواسته های سیاسی و اجتماعی زنان برخوردار است .

 

او همچنین ابراز امیدواری کرده که این نشست به تجمیع جریانات سیاسی سراسر کردستان و برگزاری کنفرانس مشاوره ملی کمک کند.

 

در این نشست که تا عصر دیروز ادامه داشت وضعیت زنان در شرق کردستان نیز مورد بررسی قرار گرفت. در گزارش مربوط به این بخش، سهیلا قادری از شرکت کنندگان در نشست گفت ستم ملی همواره موضوع مهمی بوده که در این میان زنان کرد عمدەترین قربانیان آن بودەاند.

 

او گفت: "اولین زن اعدام شده در ایران بعد از روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی، در کردستان بوده است. مستوره شهسواری به عنوان فعال سیاسی در شهر سقز و ده‌ها زن دیگر در شهرهای دیگر اعدام شده‌اند."

 

سهیلا قادری بار سنگین فشارهای جمهوری اسلامی را بر دوش زنان دانست و گفت زنان بیشترین لطمه را از بیکاری، فقر، فساد و فقدان آزادی و فرهنگ مردسالاری دیدەاند.

 

او گفت با اینحال زنان کرد در زندانهای ایران مقاومت می‌کنند و موارد متعددی از افتخارات و فداکاری‌ها را به نام خود ثبت کردەاند.

 

در بخش دیگری از این نشست، سیوان رستم عضو دبیرخانه اتحادیه زنان اقلیم کردستان به وضعیت زنان در اقلیم پرداخت و از عدم مشارکت برابر و کارآمد زنان در دستگاه حاکمیت اقلیم کردستان انتقاد کرد.

 

او بر لزوم اصلاحات گسترده در ساختار سیاسی اقلیم کردستان تأکید کرد و گفت زنان در اقلیم با موانع جدی مواجهند.

 

مزگین آرگات نماینده پارلمانی حزب دمکراتیك خلق‌‌ها و از نمایندگان سازمان های زنان شمال کردستان نیز در این نشست سخنرانی کرد.

 

او که درودهای فیگن یوکسکداغ رئیس مشترک سابق ه.د.پ از زندان ترکیه را به همراه آورده بود، گفت؛ شمار زیادی از زنان سیاستمدار کرد در زندان‌ها بسر می‌برند اما دستگیری و اعمال فشار نمی تواند مبارزه و تلاش های آزادیخواهانەی آنها را متوقف کند.

 

مزگین آرگات همچنین افزود او وکیل عبدالله اوجالان بوده و هرچند اعمال انزوا بر موکلش پابرجاست اما وی با این وجود مبارزه برای صلح و حل مسئله کرد را ادامه داده است.