نسرین ستوده به ۳۸ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد

​​​​​​​به نقل از رضا خندان همسرش از سوی دستگاه قضایی رژیم ایران به ٣٨ سال حبس محکوم شده است. سازمان عفو بین‌الملل هم در بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط این فعال حقوق زنان شده است

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، روز دوشنبه ۱۱ مارس/۲۰ اسفند، در صفحه شخصی فیس‌بوک خود گفته است: ۳۸ سال زندان با ۱۴۸ ضربه شلاق، حاصل دو پرونده باز نسرین است. ۵ سال زندان بابت پرونده اول و ۳۳ سال زندان با ۱۴۸ ضربه شلاق بابت پرونده دوم.

در حالیکه رضا خندان از محکومیت همسرش به ۳۸ سال زندان حبس سخن می‌گوید، محمد مقیسه قاضی پرونده وی از محکومیت این وکیل مدافع به ۷ سال زندان خبر داده است.

 

بنابه گفته‌ قاضی پرونده نسرین ستوده به اتهام "اجتماع و تبانی علیه نظام" و "توهین به رهبر جمهوری اسلامی" به هفت سال زندان محکوم شده است.

 

محمود بهزادی‌راد، وکیل مدافع نسرین ستوده در گفتگو با خبرگزاری ایرنا گفته است: جلسه رسیدگی به این پرونده در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تشکیل شد و موکل وی در آن جلسه حضور نیافت و در نهایت دادگاه به طور غیابی اقدام به صدور حکم نموده است.

 

از سوی دیگر سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای محکومیت نسرین ستوده وکیل برجسته حقوق بشر به ۳۳ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق را یک "بی‌عدالتی بی‌رحمانه" خوانده و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط وی شده است.

فیلیپ لوتر مدیر تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل گفت: "کاملا شوکه کننده است که نسرین ستوده به نزدیک به چهار دهه زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق به خاطر فعالیت‌های مسالمت‌آمیز حقوق بشری‌اش از جمله دفاع از اعتراض زنان به قوانین حجاب اجباری در ایران محکوم شده است. نسرین ستوده باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود و این حکم موهن بدون تاخیر لغو شود. "

 

فیلیپ لوتر گفت: "نسرین ستوده زندگی‌اش را به دفاع از حقوق زنان و مخالفت با اعدام اختصاص داده است، شوکه کننده است که مقامات ایران او را به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری‌اش مجازات می‌کنند. دولت‌هایی که بر ایران تاثیر دارند باید از قدرت خود برای آزادی نسرین ستوده استفاده کنند. جامعه بین‌المللی، به ویژه اتحادیه اروپا که در حال گفت‌وگوی مستقیم با ایران است باید موضع محکمی علیه این محکومیت داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که نسرین ستوده فورا و بدون قید و شرط آزاد می‌شود."

 

نسرین ستوده، در روز چهارشنبه ۲۳ خرداد، در منزل خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. رضا خندان، فعال مدنی و همسر نسرین ستوده، در روز ۱۳ شهریور/۴ سپتامبر، در منزل خود بازداشت شد.

 

این فعال حقوق بشر در پرونده‌های اخیر به "اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی"، "فعالیت تبلیغی علیه نظام"، "عضویت موثر در کانون مدافعان حقوق بشر لگام و شورای ملی صلح"، "تشویق مردم به فساد و فحشا و فراهم آوردن موجبات آن"، "ظاهر شدن بدون حجاب شرعی در محل شعبه بازپرسی"، "اخلال در نظم و آسایش عمومی" و "نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی" متهم شده است.