نوروز در روژهلات کردستان و ایران با شکوه هرچه تمام برگزار شد

به رغم فشارهای دولتی و تهدید فعالان مدنی از سوی نهادهای امنیتی رژیم، جشن نوروز با شکوه هر چه تمامتر در شرق کردستان و ایران برگزار شد.

بر پایه‌ی خبرهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی جشن نوروز با مشارکت گسترده خلق در اغلب شهرها و روستاهای روژهلات کردستان برگزار شده‌ است. از شمال خراسان و شمال ایران هم خبر می‌رسد که جشن نوروز از سوی خلق کرد گرامی داشته شده و خلق به مناسبت نوروز به شادی و پایکوبی پرداخته‌اند.

نوروز در شهرهای مریوان، سنه، بانه، سقز، دهگلان، کامیاران، دیواندره، قروه، بیجار، بوکان، اورمیه، شنو و روستاهای تابعه این شهرها با شکوه برگزار شده است.

در استان کرماشان هم ساکنان پاوه، جوانرو، سرپل ذهاو، ثلاث باوه‌جانی، قصر شیرین، دالاهو، کرماشان، کرند، اسلام‌آباد غرب و سنقر جشن نوروز را گرامی داشتند و با روشن کردن آتش و پایکوبی از آن استقبال نمودند.

در استان ایلام جشن نوروز با استقبال بیشتری نسبت به سال‌های گذشته برگزار شد. در ارکواز، ایوان، دهلران، آبدانان، دره‌شهر، سرابله، چوار، پهله، بدره، زرنه، لومار، موسیان، میمه، صالح آباد، شیروان و چرداول و مرکز شهر ایلام خلق کرد با برافروختن آتش و پایکوبی جشن نوروز و آغاز سال کردی را جشن گرفتند.

 

در استان همدان هم هم‌میهنان همچون دیگر شهرهای روژهلات کردستان جشن نوروز را گرامی داشتند. 

 

در اغلب شهرها و روستاهای استان‌های زنجان، لرستان، کهکیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری هم جشن نوروز  برگزار شده است.

 

کردهای ساکن در تهران، همچنین کردهای شمال خراسان و شمال ایران هم با پوشیدن لباسهای رنگین کردی و برپایی آتش جشن نوروز را گرامی داشتند و به پایکوبی پرداختند.

 

فشار نهادهای امنیتی رژیم برای جلوگیری از برگزاری جشن نوروز با شکست مواجه شد. گزارش‌هایی تأیید نشده‌ دال بر بازداشت چندین فعال مدنی در شهر ایلام است. طبق این گزارش‌ها یکی از بازداشت شدگان ژاکان باران شاعر ایلامی است.