هلین بولک: با لبخند از من یاد کنید

هلین بولک خواننده ۲۸ ساله گروپ یوروم که به منظور اعتراض به سیاستهای سرکوبگرانه دولت ترک دست به اعتصاب غذا و سپس روزه مرگ زده بود، بعد از گذشت ۲۸۸ روز جان خود را از دست داد.

هلین بولک خواننده ۲۸ ساله گروپ یوروم که به منظور اعتراض به سیاستهای سرکوبگرانه دولت ترک دست به اعتصاب غذا و سپس روزه مرگ زده بود، بعد از گذشت ۲۸۸ روز جان خود را از دست داد. هلین پیش از اینکه جان خود را از دست بدهد به رفقایش می‌گفت: نام من را با خنده بر زبان بیاورید.

هلین بولک از اعضای گروه موسیقی انقلابی-معترض گروپ یوروم در سال ۱۹۹۲ در باکور کوردستان، در کلانشهر آمد متولد شد. تحصیلات خود را در آمد به پایان رساند. در سال ۲۰۰۹ از دانشکاه چاناک کالا در رشته اقتصاد فارغ التحصیل شد. در دوران دانشجویی در کنسرتهای گروپ یوروم شرکت می‌کرد و از سال ۲۰۱۳ به عضویت این گروه درآمد. با پایان تحصیلات، در استانبول اقامت گزید و در مرکز فرهنگی Îdîl a Okmeydanî فعالیتهای خود را ادامه داد. اما کنسرت‌ها و فعالیتهای موزیک آنان دچار محدودیت و ممنوعیت مداوم بودند.

هلین بولک با حمله نیروهای پلیس به مرکز فرهنگی  îdil  در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۶  بازداشت و در ۲۳ نوامبر زندانی می‌شود. هلین همراه با دیگر اعضای این گروه، علی آراجی، اینان آلتان، سلام آلتین، سلطان گوکجه، فرات کیل، دیلان پویراز و عبدالله اوزگون زندانی شد.

هلین بولک در زندان گروه M گابزی بیش از سه سال در زندان ماند. در ۲۰ مه ۲۰۱۹ همراه با رفقای دیگر خود و از جمله ابراهیم گوکچه به منظور آزادی دیگر رفقایش از زندان و لغو ممنوعیت و محدودیت هنری گروپ یوروم و نیز پایان دادن به فشارهای فراوان بر مرکز فرهنگی îdil و اجازه برگزاری فعالیتهای هنری دست به اعتصاب غذا زد. بعد از اعتصاب غذای ۱۵۲ روزه هلین، وی از زندان آزاد شد. هلین در انجمن مقاومت شهر ساری یر تصمیم به ادامه اعتصاب غذای خود گرفت و در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۰ تصمیم گرفت اعتصاب غذای خود را به روزه مرگ تبدیل کند.

آزادی گوکچه بعد از اعتصاب غذای ۲۵۱ روزه

ابراهیم گوکچه دیگر عضو گروپ یوروم نیز که در زندان شماره ۹ سیلوریه دست به اعتصاب غذا زده بود، در ۲۵۱ روز اعتصاب غذای خود از زندان آزاد شد. ابراهیم گوکچه نیز همانند هلین بولک در انجمن مقاومت تصمیم گرفت اعتصاب غذای خود را ادامه دهد. هلین در مصاحبه‌ای در ۴ فوریه اعلام کرد: همان زمانیکه ما تصمیم به مقاومت گرفتیم، به پیروزی نیز دست یافتیم. زیرا از همان ابتدا تلاش می‌کردند تا گروپ یوروم را به سکوت وادارند. سیاستهای سکوت و فراموشی را به اجرا درآوردند. اما ما با اقداممان این سیاست آنان را خنثی کردیم نتوانستند صدای گروپ یوروم را خاموش کنند. ساکت کردن گروپ یوروم امکان پذیر نیست.

بعد از مدتی از گذشت روزه مرگ، وضعیت سلامت هلین به خطر افتاد و در ۱۹ مارس با مداخله نیروهای پلیس به زور سوار آمبولانس شده و به بیمارستان عمرانیه منتقل می‌شود. مدت ۱۰ روز در این بیمارستان بستری می‌شود. تلاش شد که به زور به اعتصاب خود پایان دهد اما با عدم پذیرش هلین مواجه می‌شوند. با فشار افکار عمومی و آکسیونهای فعالان هلین و ابراهیم از بیمارستان خارج می‌شوند. این دو بعد از خروج از بیمارستان مجددا در انجمن مقاومت در ساری یر اعتصاب خود را ادامه می‌دهند. هلین  در ۳ آوریل در ۲۸۸ روزمین اعتصاب جان خود را از دست می‌دهد.

با لبخند از من یاد کنید

سحر آدی گوزل از اعضای گروپ یوروم با اشاره به هلین بولک گفت: هلین شوخ طبع بود و همیشه می‌گفت با لبخند از من یاد کنید. به همین دلیل نباید به سوگواری برای هلین دست زد. زمان آن فرا رسیده است که راه و مبارزه هلین را ادامه دهیم. زمانی که هلین چشم از جهان فروبست، می‌خواستم این شور و شوق را در چشمانش ببینم. زمانی که به پایان نزدیک شده بود می‌گفت: من می‌میرم، اما اجازه ندهید افراد دیگر بمیرند. هلین فقط ۲۸ سال سن داشت. دختری جوان بود. از آنجا که کنسرت‌های ما همیشه با ممنوعیت و محدودیت مواجه می‌شدند، برای اعتراض به این ممنوعیتها دست به روزه مرگ زد و در ۲۸۸ روز اعتصاب جان خود را از دست داد. از عشق و اراده‌ای قدرتمند برخوردار بود. ۲۸۸ روز با مرگ پنجه در افکند. تا آخرین نفسهایش به تغییر سرشت انسان باور داشت.