١٣۴ روز مقاومت حماسی در کوبانی

پنج سال پیش در چنین روزی کوبانی در پی نبردی چند ماهه توسط زنان و مردان مبارز یگان‌های مدافع خلق بطور کامل از مواضع داعش پاکسازی شد.

کوبانی سرزمین مقاومت و شهر شهیدان ...

مهاجمان داعش از شامگاه پانزدهم سپتامبر سال ۲۰۱۵ هجومی چند جانبه را علیه کوبانی در روژاوا آغاز کردند. همزمان با این هجوم، نیروهای ی.پ.گ و ی.پ.ژ بلافاصله اهالی شهر و روستاهای اطراف آن را به مناطق امن منتقل کردند. آنها بسرعت برای نبرد به کوبانی بازگشتند.

گروه داعش از حمایت ترکیه و سلاح‌های مجهزی برخوردار بود که در جریان تصرفات خود در عراق و سوریه به دست آورد. داعش برای حمله و قتلعام کوردها از حمایت‌های نظامی، استخباراتی و مالی دولت ترکیه، قطر و کشورهای دیگر منطقه برخوردار بود. در مقابل، نیروهای ی.پ.گ و ی.پ.ژ سلاح‌های ابتدایی و امکانات بسیار محدودی در اختیار داشتند.

با این وجود مقاومتی حماسی در کوبانی شکل گرفت که آوازەی آن به سرعت به جای جای جهان رسید. زنان و مردان یگان‌های مدافع خلق موفق شدە بودند در برابر گروهی که ارتش دو کشور عراق و سوریه را شکست داده بود بایستند.

سطح واکنش‌های بین‌المللی به این نبرد چنان وسیع بود که گروهی بنام "ابتکار حمایت از کوبانی" شکل گرفت و روز یکم نوامبر ٢٠١۵ را به عنوان روز جهانی مقاومت کوبانی اعلام کرد.

در این روز بطور بی‌سابقەای حامیان کوبانی از افغانستان تا امریکای لاتین و کانادا و اروپا طی برگزاری مراسمی درصدد تقدیر از شجاعت مبارزان کوبانی برآمدند.

فشار افکار عمومی جهانی باعث شد، قدرت‌های بین‌المللی که کوبانی را در جریان هجوم داعش به تماشا نشسته بودند ناچار به عکس‌العمل شوند. مقامات چندین کشور بزرگ که در هفتەهای آغازین هجوم داعش به کوبانی در اظهاراتشان هیچ شانسی برای حفظ شهر متصور نبودند در چرخشی مشهود، دستور بمباران مواضع داعش دراطراف کوبانی را صادر کردند. با این وجود عملیات جنگندەهای خارجی محدود بود. در زمانی که ناظران جهانی مات و مبهوت از نتایج این نبرد نابرابر بودند دیگر همه می‌خواستند سهمی در این پیروزی داشته باشند.

پس از ۱۲۸ شبانه روز جنگ بی‌امان، نهایتا در نوزدهم ژانویه ۲۰۱۵، تپه مشت‌النور که می‌توان از آن کوبانی را به نظاره نشست از داعش پس گرفته شد. آرین میرکان، زن انقلابی طی عملیاتی علیه اعضای داعش در همین تپه به نماد مقاومت کوبانی مبدل گشت. چند روز پس از آزدسازی مشت‌النور، در ۱۳۴مین روز جنگ، داعش بکلی از کوبانی بیرون رانده شد.

در این مدت صدها مبارز ی.پ.گ و ی.پ.ژ در حالی جان خود را از دست دادند که اجساد بیش از ۲۰۰۰ عضو داعش در شهر بر جای ماند. بیش از ۸۰ درصد کوبانی در جنگ کاملا ویران شد. مردم این شهر که خانەهای خود را از دست دادند از ابتدای آزادی کوبانی روند بازگشت تدریجی به شهرشان را آغاز کردند و تاکنون دهها هزار تن به کوبانی بازگشتەاند تا با دستان خالی دوباره آنرا آباد کنند.

اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و ابوبکر بغدادی رهبر داعش گفته بودند که کوبانی قطعا سقوط خواهد کرد. این دو بازندگان تاریخی این جنگ بودند. ابوبکر بغدادی چهارسال پس از حمله داعش به کوبانی از سوی نیروهای ائتلاف ضد داعش و با همکاری نیروهای سوریه دمکراتیک به هلاکت رسید و خواب اشغال کوبانی را به گور برد. کوبانی دیگر تنها و غمگین نبود وقتی که چنین قهرمانانی برای دفاع از آن وجود داشتند.

دولت‌های ائتلاف ضد داعش تسلیم خواسته‌های حامی بزرگ داعش شدند

مقاومت مبارزان کورد در دفاع از کوبانی صفحه‌ای تازه از تاریخ مبارزات آزادیخواهانه کوردها را رقم زد. با پیروزی مقاومت کوبانی شکست‌های پیاپی سازمان تبهکار داعش آغاز شد و بعدها مبارزان ق.س.د که متشکل از مبارزان آزادیخواه کورد و عرب بودند به اشغال خاک شمال سوریه از سوی این گروه مزدور ترکیه پایان دادند.

کمتر از پنج سال از مقاومت تاریخی کوبانی دولت‌های ائتلاف بین‌المللی ضدداعش تسلیم خواسته‌های حامی بزرگ داعش شدند. آمریکا در رأس این ائتلاف ارتش ترکیه و فراری‌های داعش در ترکیه را به اشغال مناطق گری سپی و سریکانی در شمال سوریه فراخواند. دامنه این رسوایی تاریخی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به حدی بزرگ بود که رئیس جمهوری فرانسه به طعنه دولت آمریکا را «شریک غیرقابل اعتماد» خواند و همکاری این نیروها با آنکارا، بزرگترین حامی داعش را «مرگ مغزی ناتو» عنوان کرد.

اینچنین خلق‌های آزادیخواه سوریه و خاورمیانه ماهیت مشترک گروهک‌های تبهکار، رژیم‌های استعمارگر منطقه و نیروهای امپریالیست را مشاهده کردند.