٧ اکتبر به عنوان «روز روزنامه‌نگاران زن کوردستان» نامگذاری شد

به مناسبت سالروز شهادت غربتلی ارسوز، روز ٧ اکتبر به عنوان «روز روزنامه‌نگاران زن کوردستان» نامگذاری گردید.

زنی انقلابی که زندگی خویش را فدایی ملت کورد کرد، او با بدست گرفتن مشعلی در قلب تاریکی براه افتاد. غربتلی به دنبال یافتن پاسخ برای تمامی چرا و چگونه در ترکیه و کوردستان بود. وی اولین زنی بود که مدیر مسئولی یک روزنامه سراسری در ترکیه را بر عهده داشت. او می‌گفت فاجعه چرنوبیل و بمباران شیمیایی هلبجه تأثیر شگرفی بر زندگی وی داشته‌اند. غربتلی همزمان با ادامه تحصیل در رشته روزنامه‌نگاری ٣ سال در رشته شیمی به یادگیری پرداخت و در این مرحله از تحصیلات دانشگاهی، نخست با مطالعه و سپس با نوشتن برای مجله «هدف» با جنبش آزادیخواهی کوردستان آشنا می‌شود.

نام غربتلی در اغلب کارهای وی همچون «غریبی که به دنبال پیداکردن روزنه‌ای برای رهایی است» تا آخرین دقایق زندگی بر وی مانده است. وقتی چشم به جهان گشوده بود پدرش در آلمان کارگری می‌کرد و اسم غربتلی را که نشانه غربت و درد دوری از میهن است بر وی گذاشته بودند.

«من زندگی را برگزیدم»

غربتلی ١٠ دسامبر ١٩٩٠ دستگیر شد و ١۵ روز تحت شکنجه‌های وحشیانه قرار گرفت، او در مورد این دستگیری گفته است:"آنان چنان شکنجه‌ی سنگینی را بر من تحمیل کردند که یا باید می‌مردم یا اینکه می‌پذیرفتم که عضو پ.ک.ک هستم. من راه زندگی را برگزیدم."

"واقعیت‌ها در تاریکی نمی‌مانند"

غربتلی پس از دستگیری به زندان ملاطیه منتقل می‌شود. ٢ سال را در زندان بسر می‌برد. پس از دو سال آزاد شده بود. غربتلی پس از رهایی از زندان راه روزنامه‌نگاری را پی گرفت. روز ٢۶ آوریل ١٩٩٣ در روزنامه «اوزگور گوندم» فعالیت خود را آغاز کرد. این روزنامه همچنان با شعار "واقعیت‌ها در تاریکی نمی‌مانند" انتشار خود را از سر گرفته بود. غربتلی به عنوان مدیرمسئول روزنامه برگزیده می‌شود. اینگونه غربتلی ارسوز اولین مدیرمسئول یک روزنامه سراسری در تاریخ ترکیه است. وی نام خود را در تاریخ روزنامه‌نگاری ثبت کرد.

اولین مدیرمسئول زن در تاریخ روزنامه‌نگاری ترکیه

غربتلی به عنوان نخستین مدیر مسئول زن یک روزنامه سراسری در ترکیه، این دستاورد را ثمره‌ی مبارزات آزادیخواهی زنان کورد عنوان کرد.

وی در این مورد گفته بود:"بی شک اینکه یک زن مدیر مسئول یک روزنامه شود اهمیت ویژه‌ای دارد، در سال‌های اخیر زنان کورد بیش از مردان پیشرفت کرده‌اند. من به تنهایی با تلاش خود به این جایگاه نرسیده‌ام، همزمان با تلاش‌های من این سطح نتیجه‌ی مبارزه است."

"دانش زمانی بامعناست که همگانی باشد"

غربتلی می‌گفت:"دانش زمانی بامعناست که همگانی باشد، دانش بدون جامعه بی‌معنیست" برای زنان به این معنیست که باید در تمامی زمینه‌ها پیشرفت کنند.

"در کوهستان نامش زینب بود"

غربتلی سال ١٩٩۵ به نیروهای گریلا پیوست و کد سازمانی «زینب» را برای خود برگزید. در بسیاری از مناطق همچون یک روزنامه‌نگار و یک فرمانده زن مبارزه کرد. او همزمان هم یک روزنامه‌نگار حرفه‌ای و هم یک فرمانده گریلا بود، او انقلابی راه آزادی کوردستان بود.

شهادت غربتلی و کاروان روزنامه‌نگاری زنان کورد

زنان انقلابی بسیاری راه غربتلی را دنبال کرده‌اند، شهید دلیشان ایبیش، شهید ایلول، شهید دنیز فرات، شهید نورسل اینجه، شهید دلُوان، شهید روهندا، شهید نوژیان أرهان و ... رهرو راه غربتلی شدند.

غربتلی أرسوز که بود؟

غربتلی روز ١١ ژوئیه ١٩۶۵ در روستای آکبولوت از توابع بخش پالوی استان الازیغ دختری چشم به جهان گشود که نامش را غربتلی گذاشتند. روز ٨ اکتبر ١٩٩٧ در عرصه گاره واقع در باشور (جنوب) کوردستان غربتلی أرسوز به شهادت رسید. یادداشت‌های روزانه و خاطرات غربتلی در کتابی با عنوان "من قلبم را در کوهستان‌ها نقش زده‌ام" منتشر شده است.