پانل زنان شمال سوریه در هامبورگ آلمان برگزار شد

عصر دیروز (١۴ اکتبر) با شعار "اتحاد زنان به آزادی می‌انجامد" پانلی در شهر هامبورگ آلمان از سوی زنان شمال سوریه برگزار شد

عصر دیروز (١۴ اکتبر) با شعار "اتحاد زنان به آزادی می‌انجامد" پانلی در شهر هامبورگ آلمان از سوی زنان شمال سوریه برگزار شد

 

در این نشست که از سوی مجلس زنان روژبین ارگانیزه شده بود نمایندگان زنان کُرد، عرب و سریانی شمال سوریه سخنرانی کردند.

 

زنان سرنوشت خود را بدست گرفتند

اوین سواید به نمایندگی از کنگره زنان ستار از رنج‌های زنان در خلال سالهای گذشته در انتقلاب روژاوا سخن گفت:"رهبر ما آزادی جامعه را در گرو آزادی زنان می‌داند. ما این رویکرد رهبری را ملاک فعالیت‌های خود قرار دادیم، بدون شک تجربه‌ای ۴٠ ساله وجود دارد. زنان با انقلاب روژاوا در عرصه‌های نظامی، دفاعی، اقتصادی، عدالت و آموزش سرنوشت خود را بدست گرفتند. تصمیمات در مورد زنان راخود آنان اخذ می‌کنند."

در رابطه با سیستم ریاست مشترک هنوز هم با موانعی روبرو هستیم

سواید بر اهمیت سیستم مدیریتی ریاست مشترک تأکید کرده و افزود:" هنوز با مشکلاتی در این رابطه روبرو هستیم. مردها هنوز هم زنان را همچون مشاور یا معاون خود می‌بیند. برخی از مردها از این شیوه‌ مدیریتی برای ظاهرنمایی استفاده می‌کنند. زنان هم در برخی مواقع خود را در سطحی نمی‌بینند که در مقابله با ذهنیت مردسالاری مقاومت کنند."

 

اوین سواید در ادامه اظهار کرد که هدف آنان تکیه زنان بر توانایی خود و خودباوری و همچنین تعیین سرنوشت از سوی خود است. برای این منظور هماهنگ با زنان عرب، آسوری، ایزدی و ترکمن در منطقه فعالیت می‌کنند.

 

در شهبا مشکلاتی وجود دارد

سواید در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد:"در اوایل کار مشکلات فراوانی داشتیم اما به مرور زمان پیشرفت‌هایی حاصل سدند و با تأسیس مجالس زنان ما سازماندهی خود را گسترش دادیم. البته مشکلات و مسائل بسیارند. آوارگان عفرینی پس از خروج از شهر و مناطق خود با مسائل فراوانی در شهبا روبرو شده‌اند. شهبا از چهارطرف محاصره شده و حتی ساکنان آن نمی‌توانند به حلب بروند. متأسفانه کودکان هم از آموزش محرومند، در میان مردمی که به شهبا آمده‌ بودند برخی مسائل حل شدند. متأسفانه زنانی که در عفرین ماندند و می‌گفتند که از عفرین خارج نمی‌شوند مورد تعرض قرار گرفتند و برخی از آنان ربوده شدند. ما باید فورا به خلق خود در شهبا کمک کنیم.

 

برای محافظت از خود مجبور شدیم اسلحه بدست بگیریم

نظیره گوریا نماینده زنان سریانی یکی دیگر از سخنرانان به ستم علیه خلق آسوری و سریانی اشاره کرده و گفت:"داعش به موازات جنایات علیه خلق‌ها و طیف‌های دیگر بر ما هم حمله‌ور شد. جامعه سریانی به دلیل اینکه جامعه‌ای باز است مسقتیما هدف داعش قرار گرفت، ما هم برای دفاع از خود همراه با زنان کُرد اسلحه بدست گرفتیم و مبارزه مشترکی را آغاز کردیم. سرنوشت تمام خلق‌های این منطقه (شمال سوریه) به همدیگر مرتبط است. با اینکه از اسلحه خوشمان نمی‌اید اما برای ادامه زندگی و جلوگیری از تعرض اسلحه بر دوش گرفته‌ایم. ما اکنون از خود در برابر تهدیدها محافظت می‌کنیم و بدون شک هدف ما زندگی آزادانه در عرصه‌‌ای دمکراتیک است.

 

اسارت را با جلای آزادی به ما تحمیل کرده بودند

یکی دیگر از سخنرانان این نشست کاولا آلیشا آل‌حمود از زنان عرب شمال سوریه بود. آل حمود اظهار کرد که از اهالی رقا است. وی گفت؛ تبهکاران داعشی پس از اشغال رقا مدعی شدند که طبق موازین اسلامی آزادی را فراهم خواهند کرد. اما تمام حقوق ما زنان را زیر پا گذاشتند و ما را همچون زندانی در خانه نگاه داشتند. ۵ سال تمام همچون برده‌ها با ما رفتار کردند. اغلب زنان را همچون جاریه‌های دوم و حتی سوم قرار دادند. همانانی که قوانین شریعت را به اجرا گذاشتند به انحای گوناگون ما را شکنجه کردند. معترضان به این قوانین به شیوه‌های وحشیانه کشته شدند. پس از اینکه متوجه شدیم که ستمگری داعشی‌ها غیرقابل قبول است ما اقدام به سازماندهی مخفیانه خود کردیم. دواعش هیچ حقی را برای زندگی انسانی قائل نبودند. پس از آزادی رقا از سوی مبارزان ی.پ.گ/ی.پ.ژ ما زندگی تازه‌ای را از سر گرفتیم. می‌توانم بگویم ما دوباره متولد شدیم. بسیاری از زنان چادرهای سیاه خود را پاره پاره کرده و آن را سوزاندند. این زنان به زندگی عادی یک انسان بازگشتند. ما زنان، دَیندار مبارزان کُرد هستیم."