کاراسو؛ اسکان پناهندگان غیربومی اشغالگریست

"دولت ترک برای به شکست کشاندن سیستم آزاد و دمکراتیک شمال سوریه پافشاری می‌کند. یگانه راه مقابله با این مسئله آماده شدن برای جنگی دراز ‌مدت است تا شمال سوریه به باتلاقی برای ترکیه مبدل گردد."

   مصطفی کاراسو عضو شورای مدیریتی کنفدرالیسم جوامع کوردستان در یادداشت این هفته‌ی خویش در روزنامه ینی اوزگور پولتیکا نقشه‌های دولت ترک برای استقرار پناهجویان ترکیه در شمال و شرق سوریه و تغییر دموگرافی منطقه را مورد ارزیابی قرار داده است.

   کاراسو خاطرنشان کرده است که ائتلاف آ.ک.پ/م.ه.پ با سرکردگی طیب اردوغان خصومت با کوردها را به شیوه‌ای علنی در روژاوا و شمال سوریه نشان می‌دهد.

   کاراسو اظهار کرد:"[ترکیه] از آغاز برای جلوگیری از دستیابی کوردها به موقعیت سیاسی و به منظور ممانعت از سوریه دمکراتیک به حمایت از تبهکاران النصره، داعش و ارتش آزاد سوریه پرداخت. تبهکاران را به جنگ با کوردها و رژیم سوریه سوق داد. پس از نابودی داعش و النصره و تداوم حاکمیت رژیم سوریه اینبار تنها کردها را هدف قرار دادند. در آغاز مدعی شدند که به ایجاد کریدور کوردی اجازه نخواهند داد، سپس از کریدور ترور سخن گفتند. مداوما به تبلیغ "تهدید خود از سوی سیستم خودمدیریتی شمال سوریه" پرداخت، اشغالگری را پیش کشید و تلاش کرد چنان جوی را فراهم کند که به اشغالگریشان مشروعیت دهد."

"لباسی تازه بر اشغالگری می‌پوشانند"
   کاراسو یادآور شد که هیچ بهانه‌ای برای اشغالگری وجود ندارد و افزود:"بلعکس؛ آنچه مدعی هستند کاملا غیر مشروع است. اما با تکیه بر توازن قوا در منطقه و روابط سیاسی با دولت‌های دیگر درصدد تداوم اشغالگری است. حاکمیت آ.ک.پ و اردوغان خواستار تداوم اقتدار خویش از راه اشغالگری‌ست."

   کاراسو اظهار داشت که دشمنی طیب اردوغان با دمکراسی و خلق کورد به رسوایی هرچه بیشتر او انجامیده است و به همین دلیل خواستار پوششی تازه برای اهداف اشغالگرانه است، وی افزود:"اکنون شرایط و وضعیت زندگی پناهجویان را مورد استثمار قرار می‌دهد و می‌کوشد محل دیگری را برای آنان بیابد. در این چهارچوب مسئله پناهجویان را همچون تهدیدی علیه اروپا مورد استفاده قرار می‌دهد و می‌کوشد برای سیاست‌ اشغالگرانه خویش حامی پیدا کند و آنرا مشروع کند. هر روز به چنین تبلیغی می‌پردازد «آنان مزرعه خود را خواهند داشت، دهها هزار خانه احداث خواهند شد و پناهجویان را در آن اسکان می‌دهند.» هدف او اسکان پناهندگان مناطق جداگانه سوریه در این بخش [از سوریه] است و اینگونه هم آنان را به اشغالگر مبدل کنند و هم اینکه دموگرافی منطقه را تغییر دهد. می‌خواهد واقعیت زندگی مشترک کردها و عرب‌ها را برای مشروعیت بخشی به سیاست‌های اشغالگرانه خود مورد استفاده قرار دهد. مسئولین شمال سوریه بارها اعلام کردند که پناهندگان اهل این منطقه می‌توانند به زادگاهشان بازگردند. گفتند که به استثنای تبهکاران پناهجویان دیگر می‌توانند در امنیت به مناطق خویش برگردند. هدف طیب اردوغان و حاکمیت فاشیست وی نه بازگشت پناهجویان به زادگاهشان است. او می‌خواهد پاهجویان مناطق و شهرهای دیگر را در این منطقه اسکان دهد تا با بکارگیری آنان سیاست‌های خویش را در سوریه اعمال کند."

"درصد ساکنان کورد در عفرین به ٢٠ درصد کاهش پیدا کرده است"
   کاراسو با خاطرنشان ساختن نمونه عفرین گفت: "آنچه که بعد ز اشغال عفرین انجام دادند، مشهود است. صدها هزار عفرینی را از کاشانه خود آواره نمودند و به جای عفرینی‌ها، تبهکاران و خانواده‌های آنان را سکنی دادند. اکنون شمار ساکنان عفرین به بیست درصد کاهش پیدا کرده است؛ که همین میزان از ساکنان عفرین را نیز با زور و اجبار بیرون می‌رانند."

   کاراسو خاطرنشان ساخت که مسئله پناهندگان در ترکیه به مسئله پناهندگان در یک منطقه خاص در جهان شباهتی ندارد؛ و در این رابطه گفت: "بخش بزرگی از مسئله پناهندگان در ترکیه از سوی دولت ترک که با نیت و هدف خاص ایجاد شده است. کاراسو در این رابطه اعلام نمود که ٨٠ درصد از پناهندگان موجود با تشویق حاکمیت آ.ک.پ وارد ترکیه شده‌اند."

"استقرار پناهندکان در شرق فرات"
   کاراسو در این رابطه گفت: "دولت ترکیه اکنون نیز درصدد است از بازگرداندن پناهندگان به عنوان توجیه و بهانه‌ای برای اشغال شرق فرات استفاده نماید. ترکیه چرا وارد این منطقه می‌شود؟ ترکیه برای حفاظت حاکمیت آ.ک.پ ورود به این منطقه را برای خود لازم می‌بیند. کسانی که به حمایت از اشغالگری دست می‌زنند، در حقیقت از حاکمیت آ.ک.پ حمایت می‌نمایند. بدون تردید اشغالگری بدین شیوه در وهله نخست دشمنی با کوردها و سپس دشمنی با دمکراسی است."

کاراسو در این رابطه اعلام نمود که طرح استقرار پناهندگان خود گویای این مسئله این است که حاکمیت آ.ک.پ/ م.ه.پ علیه سوریه و کوردها چه اهدافی پلیدی را مد نظر قرار داده است. کاراسو در این رابطه گفت: "اعلام حمایت آنان از سیاست استقرار پناهندگان، سیاست نسل کشی کوردها است. استقرار پناهندگان نه در گری‌سپی و نه سرکانی و از سوی خلق این مناطق مایه پذیرش و قبول نخواهد بود و خودمدریتی نیز این مسئله را نخواهد پذیرفت. استقرار پناهندگان در این منطقه در نوع خود یک اشغالگری است. اما زمانیکه می‌گویند به خواست سیاسی ما در ارتباط با پناهندگان کمک نماید، منظور آنان اینست که از سیاست اشغالگری آنان حمایت شود."

"هیچ کس اجازه ندارد محاسبات اشتباهی را در این رابطه انجام دهد"
   کاراسو خاطرنشان ساخت: "هیچ دلیلی برای اشغال شرق فرات وجود ندارد و این اشغالگری غیر مشروع است. چنین شغالگریی ردر نوع خود نسل کشی ست، نقض ارزشهای اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و جهانی است. کسانی که درمقابل آن ایستادگی نکنند، به شرکای جرم اشغالگران قاتل و بی اخلاق تبدیل می شوند. ترکیه از هیچگونه حقی برای ورود به سوریه برخوردار نیست. در سوریه تنها نیروی اشغالگری در مقطع کنونی ترکیه است. نیروهای دیگری مانند آمریکا، روسیه و ایران در سوریه نیروهای پشتیبان محسوب می گردند. اما ترکیه یک نیروهای کاملا اشغالگر است."

   کاراسو یادآور شد: "هیچ کس نباید در این رابطه به اشتباه محاسبه نماید و خود را فریب دهد. آمریکا، روسیه و ایران، این اشغالگری را در راستای منافع خود ارزیابی می‌کنند، کاراسو اظهار داشت اگر اشغالگری بدین طریق و شیوه صورت پذیرد، آمریکا مسئول چنین امری خواهد بود. هم از طریق معاهده با ترکیه مطالبات ترکیه را مشروعیت می‌دهند و هم با این موضعگیری خودشان راه را برای اشغالگری باز می‌کنند. نه بر مبنای حساسیتهای مبارزه با داعش عمل کردند و بر مبنای حساسیت با کسانی که از داعش و تبهکاران آن حمایت کردند، عمل کردند."

"باید خود را برای جنگی طولانی آماده نمایند"
   کاراسو گفت: "آنچه که آشکار است اینست که دولت ترکیه به منظور از میان برداشتن سیستم دمکراتیک آزاد در شمال سوریه اصرار می‌ورزد. تنها راهی که علیه این نیت و هدف ترکیه می‌توان انجام داد اینست: برای جنگی دراز مدت و مقابله با اشغالگری خود را برای نبردی طولانی مدت آماده نمایند و شمال سوریه را به باتلاقی برای ترکیه تبدیل کنند. امکانات چنین مقابله‌ای موجود است. کسانی که با ١٠ هزار شهید روژآوا و شمال  سوریه را آزاد کردند، بدون تردید با بذل هزینه دستاوردهای شهدا را حفظ خواهند کرد و بدون هیچ تردیدی به پیروزی خواهند رسید."