کاراییلان: گریلا ضامن پیروزی مبارزه کردستان است [بخش نخست]

مراد کاراییلان گفت: گریلا شکست نخواهد خورد، اما این کافی نیست بلکه گریلا باید نیروی پیروز باشد

مراد کاراییلان گفت: گریلا شکست نخواهد خورد، اما این کافی نیست بلکه گریلا باید نیروی پیروز باشد

 

مراد کاراییلان عضو شورای رهبری پ.ک.ک به مناسبت ۱۵ آگوست در یک برنامه‌ی تلویزیونی ویژه در استیرک تی وی شرکت کرد.

 

کاراییلان با یادآوری قتل عام دیرسیم در سال ۱۹۳٨ گفت :خلق کرد در شمال کردستان سالیان دراز با قتل عامل سفید مواجه بود، جامعه‌ی کردستان در چرخه‌ی قتل عام فیزیکی و فرهنگی دست و پا میزد.

 

وی در ادامه گفت: خلق کرد هویت خود را از دست داده بود، کردستان به یک زندان بزرگ تبدیل شده بود، در این هنگام عملیات ۱۵ آگوست به نوری در این تاریکی تبدیل شد. این عملیات به فریاد خلق کُرد مبدل شد. درست است که ۱۵ آگوست یک عملیات نظامی بود اما سبب یافتن اراده‌ی دوباره‌ی خلق کرد شد. بدون شک اساس این عملیات فلسفه‌ی رهبر آپو و مقاومت زندان آمُد بود. این عملیات توسط عگید و گروه کوچکی صورت گرفت که دلی بزرگ و شجاع داشتند.

 

مراد کاراییلان با اشاره به مقاومت بزرگ ۶ ساله پس از ۱۹٨۴ گفت: همان طور که میدانیم در دهه ١٠٨٠ جنوب کردستان انفال اتفاق افتاد. در سال ۱۹٨٨ نیز قتل عام حلبچه صورت گرفت. در روژهلات کردستان نیز مبارزه در حال انجام بود. در چنین شرایطی در شمال کردستان که تا آن زمان خلق کرد در سکوت به سر میبرد جنگ گریلایی به صورتی گسترده آغاز شد. خلق ما با عملیات ۱۵ آگوست زنده شده و بعد سال ۱۹۹۰ مبارزات به خیابانها کشیده شد. ما به این دلیل این عملیات را رستاخیز خلق کُرد می‌نامیم زیرا از سال ۱۹۳٨ به مدت ۴۶ سال آسمیلاسیون و قتل عامل خلق کرد در جریان بود و خلق کرد کاملا سکوت کرده بود. اما گریلا به امید و چراغی درتاریکی برای خلق ما مبدل شد.

 

کاراییلان این گونه به سخنان خود ادامه داد: با این عملیات در کردستان فکری نو ظهور کرد، خط آزادی زنان و خط دمکراسی نمایان شد. خط مبارزه و آزادیخواهی به میدان آمد و از خط کلاسیک و فئودال انتقاد کرد.

 

مراد کاراییلان با اشاره به انزوای تحمیل شده به رهبر آپو و شکنجه های تحمیل شده به او گفت: مدتهاست خبری از وضعیت رهبر آپو نداریم، در هیچ کجای جهان چنین چیزی وجود ندارد اما در سیستم آ.ک.پ و اردوغان وجود دارد. قبل از حکومت آ.ک.پ در امرالی یک سیستم نسبی حقوقی حاکم بود، وکلا می‌توانستند از جزیره امرالی دیدار کرده و با رهبر خلق کُرد ملاقات داشته باشند. روزنامه و کتاب در اختیار وی قرار میدادند، حقوق زندانی بودن وی رعایت میشد اما با سر کار آمدن اردوغان و حزبش همه چیز تغییر کرد، ظلم روا داشته شده بر رهبر آپو در زندان امرالی به مانند قتل عام خلق کرد می‌باشد. خلق ما باید با نیروی خود از رهبر آپو پشتیبانی کند. زیرا حمایت از رهبر آپو حمایت از خود و آینده و آزادی خود است.

 

عضو شورای رهبری پ.ک.ک با اشاره به بحران اقتصادی ایجاد شده در ترکیه گفت: اگر اقتصاد ترکیه به این روز افتاده است به این دلیل است که هر روز ۵۰ تا ۶۰ جنگنده‌ی خود را بر فراز عفرین میفرستادند، در عفرین بسیاری چیزها را از دست دادند، در منطقه‌ی خاکورک، در زاگرس و در شمال کردستان هر روز خود را گرفتارتر می‌کنند و برای آنکه خود را از این وضعیت نجات دهند هواپیماهای جاسوسی، جنگنده و هلیکوپترهای خود را عازم منطقه می‌کنند. اینها همه با پولهای مردم انجام می‌شود. علاوه بر این آنها در قطر پول خرج می‌کنند، آنها مخارج ۵۰ هزار تبهکار را تأمین می‌کنند. به طور خلاصه باید بگویم دلیل بحران اقتصادی ترکیه جنگ آنها در مقابل خلق کُرد است.

 

کاراییلان به حملات دولت ترکیه در جنوب کردستان اشاره کرد و گفت: آنها نمی‌توانند به خواست خود در جنوب کردستان پیشروی کنند زیرا با مقاومت دلیرانه‌ی گریلاها مواجه هستند.

 

کاراییلان گفت در وضعیت کنونی کردستان نیروی گریلا بسیار کارآمد است. جنگی سنگین در میان است و رفقای ما در این جنگ به شهادت رسید‌ه‌اند. نیروهای ما تنها دریک بخش حضور ندارند بلکه در همه جا هستند و عملیاتهای خود را انجام می‌دهند. دشمنان جرات جنگ رودر رو را ندارند. آنها تنها با جنگنده‌ها و هواپیماهای تجسسی در منطقه ظاهر می‌شوند.

 

ارتش ترکیه به لیلکان، گُوَند، بارزان، تپه خوده، عادل‌بگ در جنوب کردستان آمده است. نیروهای ما هر روز عملیاتی بر ضد ارتش ترک انجام می‌دهند و تا به حال صدها تن از آنها را کشته‌اند. آنها آمار کشته‌های خود را مخفی میکنند اما اگر به همین شیوه به عملیات خود ادامه دهند تعداد کشته‌های آنها بسیار بیشتر خواهد شد. آنها یا باید عقب‌نشینی کنند ویا با ما مواجه خواهند شد. اما اگر به پیش بیایند هرگز برنخواهند گشت.

 

وی در ادامه گفت: رژیم سوریه با کمک جنگنده‌های روسی جنوب سوریه را کنترل کرد، این برای رژیم همانند یک دستاورد مهم بود و حالا آنها قصد کنترل ادلب را دارند، در ادلب نیروهای ترک و تبهکاران وابسته به آنها حضور دارند. همین امر سبب وحشت دولت ترکیه شده است به همین دلیل عملیات در جنوب کردسنان را به صورت موقت متوقف کرده است. زیرا آنها بر سر سوریه حساب باز کرده بودند اما حالا ممکن است وارد جنگ تازه‌ای شوند.