کرسی رئیس جمهوری عراق به تنش‌ مابین پ.د.ک با ی.ن.ک دامن زد

معرفی نامزدهای جداگانه برای منصب رئیس جمهوری عراق به تنش‌ بیشتری میان پ.د.ک و ی.ن.ک انجامیده است

معرفی نامزدهای جداگانه برای منصب رئیس جمهوری عراق به تنش‌ بیشتری میان پ.د.ک و ی.ن.ک انجامیده است

 

افکار عمومی در جنوب کردستان خواهان معرفی نامزدی مشترک از سوی جریانهای سیاسی برای رئیس جمهوری عراق است. نشست‌هایی هم در این راستا مابین هر دو حزب حاکم در جنوب کردستان برگزار شد. اما پس از معرفی برهم صالح به عنوان کاندید ی.ن.ک، پارت دمکرات کردستان عراق مخالفت خود را با برهم صالح ابراز کرد و افزود که آنان هم نامزد خود را معرفی می‌کنند.

 

نامزد پ.د.ک کیست؟

حزب دمکرات کردستان عراق-پ.د.ک روز گذشته فواد حسین را به عنوان کاندید خود برای احراز پست رئیس جمهوری عراق معرفی کرد.

پ.د.ک در این باره بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: پست ریاست جمهوری عراق حق همه کردهاست نه یک حزب سیاسی. پ.د.ک سپس یادآوری کرد که توافقنامه سال ٢٠٠۵ مابین ی.ن.ک و پ.د.ک به پایان رسیده است. زیرا به گفته پ.د.ک "نه مسعود بارزانی رییس اقلیم است و نه مام جلال رییس جمهور عراق."

 

پ.د.ک سپس با لحنی گلایه آمیز به انتخاب برهم صالح به عنوان نامزد ی.ن.ک اعتراض کرده است. پ.د.ک در ادامه مدعی شد "تاریخ گواه است که ما هیچگاه برای کسب کرسی نجنگیده‌ایم(!) و تکیه بر کرسی ریاست جمهوری هم سزاوار کسی نیست که هیچگونه رنجی را متحمل نشده باشد".

 

انتظار می‌رود که پ.د.ک قانون را یکبار دیگر نقض کند

افشای توافقنامه مابین پ.د.ک و ی.ن.ک در مورد تقسیم مناصب دولتی در عراق و جنوب کردستان به مبحث عمومی جامعه مبدل شده است. احزاب سیاسی، نویسندگان، حقوق‌دانان و شخصیت‌های بیطرف مواضع پ.د.ک را خلاف منافع ملی کردها دانسته و آنها را نامشروع عنوان می‌کنند.

 

مواضع پ.د.ک به نارضایتی جریانهای دیگر در عراق انجامید

ائتلاف اصلاح و بازسازی که از گروههای شیعه تشکیل شده‌ روز گذشته در بغداد گفتگو کردند. آنان پس از نشست مذکور از جریانهای سیاسی کردستانی خواستند تا کاندیدی مشترک را برای ریاست جمهوری عراق معرفی نمایند.