کژار: سماء، جرقه‌ای از آزادی

جامعه زنان آزاد روژهلات کردستان- کژار به مناسبت فرارسیدن سالگرد شهادت مبارز انقلابی کرد "سما یوجه" بیانیه‌ای را در خروجی سایت خود قرار داده است. متن این بیانیه بدین شرح است:

جامعه زنان آزاد روژهلات کردستان- کژار به مناسبت فرارسیدن سالگرد شهادت مبارز انقلابی کرد "سما یوجه" بیانیه‌ای را در خروجی سایت خود قرار داده است. متن این بیانیه بدین شرح است:

 

گاهی کلمات در توصیف برخی از شخصیت‌ها قاصر است؛ انسان‌هایی که مهر خویش را بر تاریخ می‌زنند و به خط و فلسفه‌ای برای انسان‌ها مبدل می‌شوند. جهت تعریف شخصیت‌ها، شناخت تفکر و فلسفه‌ زندگی آنان مهم است. نمونه‌ چنین شخصیتی، شهید سماء یوجه است.

 

هَوال سماء در سال ۱۹۷۱ در شهر آگری از توابع "توتاک" [در باکور کردستان] از خانواده‌ای میهن دوست متولد شد. در میان نظام کمالیسم واقعیت سیستم اقتدار را دیده و در دانشگاه، در پی فلسفه‌ آزادی، با جنبش آپوئی آشنا شده و از آن لحظه در پی حقیقت زندگی حرکت نموده و به حرکت آپوئی ملحق می‌شود؛ اقدامات و فعالیت‌های او در شهر آگری خیزشی ایجاد می‌کند. هوال سماء با اقدام فدائی خویش پاسخ کوبنده‌ای شد به کسانی که به خیال خام خویش کردستان را در کوههای آگری مدفون ساخته بودند.

 

نیروهای استعمارگر با توطئه‌ای که طرح‌ریزی شده بود درصدد نابودی خلق کرد در شخص رهبر خلق کرد برآمدند. در طول تاریخ کردستان، ۲۸ عصیان رخ داده و این بار خواستند پ.ک.ک را هم سرکوب و نابود سازند اما این واقعیت مهم را فراموش کردند که جنبش آپوئی هزاران مبارز قهرمان و فدائی دارد که برای آزادی وطن جانفشانی می‌کنند. هدف از این توطئه تقسیم کردستان و تضعیف کردها بود تا بتوانند بر اساس منافع خویش از آنان سوءاستفاده نمایند.

 

هوال سماء که قلب و فکر خویش را با فکر و فلسفه‌ آپوئی سرشته بود برای محکوم ساختن و اعتراض به این توطئه جسم خویش را به آتش کشید و به پلی از آتش ما بین هشت مارس و بیست و یک مارس مبدل شد. عملیات فدائی شهید زیلان ( زینب کناجی) برای شهید سماء به منشأ امید و نیرو و همین طور عملیات شهید مظلوم دوغان در زندان‌های مخوف "آمد" به نمادی از مقاومت و مبارزه برای هوال سماء مبدل شده بود. با این آتش خویش را از همه‌ فردمحوری‌هایی که انسان را اسیر می‌کند، مبرا ساخت و اراده‌ زن کرد را در نمود شهید زیلان تعریف نمود. بنابراین زنان کرد آفرینندگان انقلاب کردستان هستند و زنانی این چنین در تاریخ کردستان کم نیست.

 

آتشی که کاوه‌ آهنگر روشن ساخت با سماء، بِریوان، روناهی، روشان و مظلوم‌ها هر زمان شعله‌ور خواهد بود و گرمای آن دل خلق‌ها و زنان فرودست را گرم و روشن خواهد ساخت. شهداء برای آفرینش حیاتی با معنا و آزاد جان خویش را فدا نموده‌اند بنابراین صیانت از شهیدان در هر چهار بخش کردستان، صیانت از کرامت خلق کرد است.

 

شورای هماهنگی کژار

۱۶-۶-۲۰۱۷