کژار: سوم آگوست باید به عنوان مبارزه علیه فِمِنیساید و نسل‌کشی شناخته شود

در بیانیه کژار آمده است:"خلق ایزدی هنوز هم نتوانسته زخمِ هفتادوسومین فرمان قتل‌عام را التیام بخشد. هنوز سرنوشتِ بیش از سه‌هزار زن و کودکِ ایزدی که به دست تروریست‌های داعش ربوده ‌شده‌اند، نامشخص است."

شورای اجرایی جامعه زنان آزاد روژهلات کوردستان در بیانیه‌ای با گرامیداشت یاد جانباختگان ٧٣مین فرمان قتلعام ایزدی‌های شنگال، خواهان ارتقای هر چه بیشتر مبارزات آزادیخواهی زنان پیرامون به رسمیت شناساندن سوم آگوست به عنوان روز مبارزه علیه نسل‌کشی و زن‌کشی شده است.

متن بیانیه کژار به این شرح است:

"به افکار عمومی و مطبوعات

نیروهای اقتدارگرا و استعمارگر با بنیاد نهادن و راه‌گشودن بر نیروهای تروریستی داعش در کوردستان بسیاری قتل‌عام انجام دادند. با چنین قتل‌عام‌هایی باری دیگر زخم‌هایِ بر تاریخ انسانیت را عمق‌ بخشیدند. این اعمال تروریستی که به وسیله‌ی داعش به این جغرافیا راه‌ یافت تنها به قتل‌عام خلق‌ِ ایزدی محدود نماند؛ در عین‌حال خلق‌های عرب، سریانی، ارمنی و تمام کوردها را نیز در هدف خویش قرار دادند. لیکن فمنیسایدی که در ۳ آگوستِ سال ۲۰۱۴ علیه زنان ایزدی به وقوع پیوست تمام خلق ایزدی را آماج قرار داده بود. تروریست‌های داعش در یورش ۳ آگوست ۲۰۱۴  پنج‌هزار نفر از خلق ایزدی اعم از زنان، کودکان و افراد سالخورده را قتل کردند. هزاران کس مجبور به ترک مکانِ خویش شدند، افرادی که از سوی این تروریست‌ها ربوده شدند نیز با وحشت‌برانگیزترین اعمال روبه‌رو شدند، زنان مورد تجاوز گروهی قرار گرفتند و در بازار برده‌ها به معرض فروش گذاشته‌شدند. این قتل‌عام در حافظه‌ی خلق ایزدی و ایزدخان به عنوان "هفتاد و سومین فرمان" حک شد. تمام شواهد، روایات، اسناد و مدارک موجود نیز توانایی بازگویی و پرده‌برداری از وحشت این قتل‌عام را ندارند. خلق ایزدی هنوز هم نتوانسته زخمِ هفتادوسومین فرمان قتل‌عام را التیام بخشد. هنوز سرنوشتِ بیش از سه‌هزار زن و کودکِ ایزدی که به دست تروریست‌های داعش ربوده ‌شده‌اند، نامشخص است. علی‌رغم نجات دادن صدها زن و نزدیک به دوهزار کودک از دست وحوش داعش، هنوز نتوانسته‌اند خود را از اختلالات اجتماعی، درونی و فیزیولوژیکِ ایجاد شده برهانند. دولت استعمارگر ترکیه تنها به هدایت کردن داعش به شنگال بسنده نکرده و خود نیز مستقیما با هواپیماهای جنگی خویش به قتل‌عام خلق‌ایزدی اقدام کرده و تا به امروز نیز این قتل‌عام‌ها ادامه دارد.

ما به عنوان کژار قتل‌عامی را که از سوی تروریست‌های داعش و حمایت نیروهای هژمون‌گرا و استعمارگر بر خلق ایزدی انجام گرفت لعنت و رسوا می‌کنیم. در هفتمین سالروز این قتل‌عام در شخص شهیدانِ پیشاهنگ‌مان مام زَکی، نازه، نوژیان، دلگَش، بریوان، برخودان و زردشت[‌ها] تمامی شروان و مدافعانِ خلق را که به یاری شنگال شتافتند و در برابر قتل‌عام فداییانه و با قهرمانی جنگیده و شهید شدند، با احترام یاد کرده و بر روان آنانکه در راه آزادی مبارزه کردند درود می‌فرستیم.

زن کورد با فکر و فلسفه‌ی رهبر آپو جنبش آزادیخواهانه‌ی خویش را بنا نهاد. در برابر نیروهای هژمون‌گرا و اشغال‌گر به هر لحاظ مبارزه کرده و جنگید. این مبارزه ده‌ها سال است بی‌همتایانه پیش‌رفته و قبل از هرچیز به لحاظ ایدئولوژیک و سازمانی و مسلحانه نیز پیشرفت داده شد. زنان نیروی‌های مدافع را بنا نهاده و در برابر هژمونگرایی دولت، در برابر مزدوران آنان داعش، یگان‌های مدافع زنان شنگال "ی.ژ.ش" را احیا نمود. ی.ژ.ش جهت آزادی جامعه‌ی ایزدخان پیشاهنگی کرد و در برابر قتل‌عام ایستاد. نیروی ذاتی مدافع زن کورد، در منطقه و سطح جهان نیز علاقه‌ی افکار عمومی را برانگیخت و مورد تمجید و توجه عظیم قرار گرفت. ی.ژ.ش برای تمام زنان آزادیخواه به سرچشمه‌ی الهام و مایه‌ی نشاط و ایمان به مبارزه‌ی آزادی و انقلاب زن تبدیل شد.

خلق کورد در تاریخ خویش با قتل‌عام‌های بسیاری روبه‌رو گشته است. به سبب تحمیل زندگی برده مآبِ از سوی نیروهای هژمونگرا بر زنان و خلق کورد سیاست‌های نسل‌کشی هر زمان به پیش برده شده و تاکنون نیز این سیاست‌ها ادامه دارد. نیروهای سرمایه‌دار، اقتدارگرا و قتل‌عام‌گر، نسل‌کشیِ انجام گرفته بر خلق ایزدیمان نیز با دست آ.ک.پ- م.ه.پ و نیروهای مزدورِ منطقه‌ای بخصوص با همکاری پ.د.ک انجام گرفت. مبارزان یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) و یگان‌های مدافع زن (ی.پ.ژ) با حمله‌ی باقوز ضربه‌ای مهلک بر داعش وارد کردند. این نیز انتقام و نجات تمام زنان ایزدی بود.

رهبر خلق‌ها، رهبر آپو با پیش‌بینی‌های خویش ضرورت بنیان‌گذاری نیروهای مدافع را جهت حفاظت از خلقِ شنگال و همچنین زنان را بیان کرده و اهمیت سازماندهی و دفاع از خلق را ایفا نمود. به همین سبب نیز مبارزان و مدافعان  رهبر آپو در برابر این قتل‌عام ایستادگی کرده و باری دیگر وظیفه‌ی محافظت و بنیان‌گذاری سیستمی نوین را جهت خلق خویش به‌جای آوردند. امروز شنگال در چارچوب سیستم رهبر آپو و با پارادایم جامعه‌ی اکلوژیک، دمکراتیک و آزادی زن از نو بنیان گذارده می‌شود و از آن دفاع به عمل می‌آید. جامعه‌ی ایزدی امروز بر اساس معیار‌های اخلاقی و سیاسی به پیش رفته و تمام جامعه بخصوص زنان با اندیشه‌ی آزادی به خویش حیاتی دوباره داده و در برابر هژمونگرایی و اشغال مقاومت می‌کنند. خلق ایزدیمان امروز با بنا نهادن سازمان و دستگاه‌های خویش سیستم خود را بنا نهاده و با نیروی ذاتی از خود دفاع می‌کنند.

ما به عنوان کژار بر این واقفیم، ذهنیتی که زنان را در بازارهای برده‌فروشی بسان مال و مِلک مبادله می‌کند، ذهنیتی اقتدارگراست که برآن است تا از مبارزه‌ی آزادیخواهی زن کورد که در خاورمیانه در حال گسترش است، انتقام بگیرد.

به همین جهت ما نیز تمام زنان در هرکجای جهان که باشند را به نیروبخشیدن به مبارزه جهت آزادی زنانی که در معرض فشار و کشته‌شدن بوده و وجود آنان مورد قبول واقع نمی‌شود، دعوت می‌کنیم.

همچنین هرکس را به مبارزه علیه نسل‌کشی و فمنیساید انجام گرفته علیه خلق ایزدی فرامی‌خوانیم و دعوت می‌کنیم تا جهت پذیرفته شدن روز ۳ آگوست به عنوان روز مبارزه علیه فمنیساید مبارزه‌ی خویش را در هر مکان، موسسه و سازمان‌های بین‌المللی مربوطه ادامه داده و به آن نیرو بخشد.

در پایان نیز ما به عنوان کژار اعلام می‌‌داریم؛ این قتل‌عام نه تنها بر زنان شنگال بلکه علیه تمام زنان انجام گرفته ‌است. به همین جهت نیز تمام زنان جهان در برابر چنین اعمال وحشیانه‌ای ایستاده و مبارزه کرده و از این پس نیز زنان ایزدی و تمام زنان آزادیخواه با چنین درکی به مبارزه‌ ادامه خواهند داد. با مبارزه‌ای که امروز در هر چهارسوی میهن‌مان با پیشاهنگی زنان در حال انجام است دیهیم آزادی و سربلندی را بر سر می‌نهیم و هیچ‌گاه اجازه نخواهیم داد آتشگاه ایزدخان به خاموشی رود و جهت شعله‌ورتر کردن و عظمت بخشیدن به آن نیز مقاومت و مبارزه‌ی خویش را گسترش و ادامه خواهیم داد."