آیا ترکیه می‌خواهد بایدن را بیازماید؟

​​​​​​​رژیم ترک برای اشغال شمال -شرق سوریه در حال رفت و آمد میان مسکو- دمشق، بغداد و هولیر است. به نظر می‌رسد ترکیه درصدد آزمودن جو بایدن است.

رژیم غاصب ترک برای حملات اشغالگرانه تازه به شمال و شرق سوریه تحرکات خود را افزایش داده است.

از یکسو دامن مسکو و دمشق را گرفته است و از سوی دیگر به بغداد و هولیر پناه برده است.

آنچه در این میان توجه بیشتری را به خود جلب کرده است سفر خلوصی آکار وزیر دفاع و یاشار گولر فرمانده کل ارتش ترک به بغداد و هولیر بود.

آکار پس از دیدار با مصطفی کاظمی نخست‌وزیر عراق و با اعضای خانواده بارزانی در هولیر یکبار دیگر شنگال را به اشغالگری تهدید کرد.

پس از آکار طیب اردوغان رئیس جمهور ترک هم روز جمعه در پاسخ به این سوال که آیا شنگال هدف حمله قرار داده خواهد شد؟ گفت که "من یکبار دیگر هم گفته‌ام، امکان دارد یک شب بصورت غیرمنتظره حمله کنیم، مسئله این است."

پس از سخنان طیب اردوغان اینبار مصطفی کاظمی نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که "ترکیه آماده است ۵ میلیارد دلار که در زمان کنفرانس کویت به ما قول داد بود به عراق کمک کند."

البته برای کاظمی که در حال آماده شده برای انتخابات می‌باشد دستیابی به ۵ میلیارد دلار یک نعمت خدایی می‌بود، ولی واقعیت این است که رژیم مفلس تُرک آه ندارد که با ناله سودا کند. کاظمی باید تنها به خیال این کمک دل خوش کند...

همزمان با این تحولات، خبرگزاری هاوار در گزارشی به نقل از منابع امنیتی مطلع اعلام کرده است که "دولت ترک در تلاش است تا بزودی حمله‌ای اشغالگرانه را به شنگال و شهر دیرک روژاوای کوردستان انجام دهد."

در این رابطه یک منبع دیپلماتیک شمال و شرق سوریه در گفتگو با خبرگزاری فرات اظهار کرد که "رژیم ترک همیشه درصدد است تا به منطقه حمله کند"، این منبع در مورد تلاش ترکیه برای حمله به شنگال و دیرک هم گفت که در این مورد "اطلاعاتی در دست است".

این منبع دیپلماتیک به خبرگزای فرات گفت که "دولت ترک برای این انجام این حمله فعالیت گسترده‌ی دیپلماتیکی را در سطح بین‌المللی به پیش می‌برد."

در مورد سطح شدت حمله هم منبع مذکور گفت:"هنوز در این مورد زود است چیزی بگوییم، برای حمله‌هایی همچون عفرین، سریکانی و گری سپی آنان شرایط را فراهم کردند. اما امکان دارد مثل حملات هوایی سال ٢٠١٧ به قره‌چوخ حملاتی را صورت دهند."

رژیم اشغالگر ترک برای گسترش اشغالگری خود در مناطق شمال و شرق سوریه از سال ٢٠١۶ تلاش می‌کند سیاست شانتاژ میان آمریکا و روسیه را ادامه دهد.

رژیم ترک سال ٢٠١٨ با روسیه به توافق روسیه کانتون عفرین را اشغال کرد و سپس در سال ٢٠١٩ نیز با توافق با آمریکا مناطق گری سپی و سریکانی را اشغال کرد. اکنون در تلاش است تا همان بازی را یکبار دیگر تکرار کند.

رژیم ترک قبل از پیروزی بایدن به مسکو پناه برده بود و خواسته بود که اجازه اشغال عین عیسی داده شود. هاکان فیدان مستشار سازمان استخباراتی میت در این چهارچوب به سوریه سفر کرده و در دمشق با حکومت مرکزی دیدار کرد.

از یکسو حملات رژیم ترک به عین عیسی و شهبا ادامه دارند، همزمان هم رژیم سوریه و روسیه در قامشلو و حسکه از طریق مزدوران «دفاع الوطنی» وابسته به رژیم بعث به اخلالگری دست زده‌اند.

تحریم و محاصره شهبا از سوی رژیم بعثی سوریه ادامه دارد. روز گذشته رژیم ترک به تل رفعت در شهبا حمله کرد و ٣ غیرنظامی از جمله ٢ کودک را به قتل رساند و ۶ غیرنظامی را هم زخمی کرد.

در همین روز مزدوران دفاع الوطنی رژیم بعث در شهر قامشلو به اخلالگری دست زدند، این تحرکات را می‌توان برنامه‌ریزی شده خواند.

استراتژی رژیم ترک برای اشغال روژاوا از یکسو متکی بر سفر هیئت تُرک به بغداد و هولیر می‌باشد که شنگال و دیرک را در معرض تهدید اشغالگری قرار داده‌اند.

رژیم ترک پس از این دیدار مستقیما شنگال را هدف جنگ رسانه‌ای قرار داد. ترکیه در تلاش است تا توافقنامه پ.د.ک و بغداد علیه مردم شنگال را که با سرپرستی حکومت ترامپ امضا شده بود به مرحله اجرا گذاشته شود.

با حمله به دیرک که در مثلث مرزی روژاوا، باکور (شمال) و باشور (جنوب) کوردستان واقع شده و دارای موقعیتی استراتژیک است هم روابط میان روژاوا و جنوب کوردستان هدف قرار می‌گیرند و هم در تلاش هستند یک گام دیگر به شنگال نزدیک شوند.

در این وضعیت حکومت تازه‌ی آمریکا را مورد سنجش قرار می‌دهند. با حمله‌ای کنترل شده می‌خواهند موضع حکومت تازه آمریکا را بفهمند.

اما رژیم ترک خود با یک آزمون دیگر هم روبرو خواهد بود. آن نیز عبارت است از اینکه آیا ترک‌ها خط واشنگتن- بغداد و هولیر را برمی‌گزینند یا خط مسکو و دمشق را؟