کورد و میز معاملات سوریه

در رابطه با تحولات اخیر، نهاد کایا روزنامه‌نگار حوزه روابط سوریه و ترکیه اعلام نمود که به منظور بیرون راندن ترکیه از مناطقی که اشغال کرده است، تلاش می‌شود تا به کوردها توجه کنند.

جنگ داخلی در سوریه همچنان ادامه دارد، در ادلب با عملیات نظامی نیروهای رژیم و در عین عیسی با حملات گروههای مسلح وابسته به ترکیه، شاهد تدام این جنگ هستیم. در حومه‌های این دو شهر نبردها ادامه دارند. از طرف دیگر، نیروهای بین‌المللی نیز حول مناطقی از سوریه توافقاتی را بین خود امضا کرده و نبرد و توافق را بین همدیگر ادامه می‌دهند. در لیبی، دریای مدیترانه و قره باغ نیز  ترکیه تلاش می‌کند تا به شریکی در مذاکرات تبدیل شده و در بخشی از سرزمینهای این مناطق سهیم شود. در همین رابطه است که تلاش‌ها و بده بستان‌های سیاسی بین ترکیه و کشورهای منطقه ادامه دارند.

از طرف دیگر، در تمامی سوریه، طرح‌ها و بده بستان‌های نیروهای بین‌المللی ادامه دارند. ترکیه تلاش می‌کند تا در این طرح‌ها سهیم بوده و بتواند در میز مذاکرات حضور داشته باشد. در همین رابطه است که ترکیه همزمان به سوریه حمله کرده  سپس می‌خواهد که در تمامی منطقه خاورمیانه تفوق و برتری خود را کسب کند. در رابطه با تلاش‌های ترکیه علیه سوریه و توافق‌های آمریکا-روسیه، خبرگزاری مزوپوتامیا با نهاد کایا روزنامه‌نگار حوزه روابط ترکیه-سوریه در رابطه با وضعیت کنونی گفتگویی بعمل آورده است.

کایا در این باره اعتقاد دارد که ترکیه نمی‌خواهد در رابطه با معادله جدید قوا در سوریه هیچگونه امتیازی بدهد و در این رابطه است که کورد را هدف خود قرار می‌دهد: تلاش‌های ترکیه فقط به سوریه محدود نیستند. از طرف دیگر، تحولات روی داده در سوریه، صرفا به نیروهای موجود در سوریه نیز گره نخورده‌اند. دست نیروهای بین‌المللی نیز در جنگ و تنش‌های داخل سوریه موضوعی کاملا مشهود اشت. اکنون در قره‌باغ مشاهده می‌شود که آتش‌بسی اعلام شده است. اما مشخص نیست که این اتش‌بس تا چه زمانی ادامه داشته باشد. همراه با تداوم دیدارها در لیبی، اما هنوز نتیجه‌ای از آن عاید نشده است. نه فقط در لیبی، بلکه در دریای مدیترانه، مالی، اتیوپی و یمن نیز برخوردها همچنان ادامه دارند. این جنگ‌ها بیش از آنکه جنگ جوامع و گروه‌ها ملت‌های منطقه باشند، جنگ دولت‌های خارجی هستند.

مشخص‌ترین نمونه در این رابطه، جنگ سوریه است. عملیات نظامی در ادلب علیه گروه‌های مسلح از خارج صورت می‌گیرند. گروه‌هایی در ترکیه از آنها حمایت می‌کنند. از طرف دیگر در شمال-شرق سوریه، در منطقه عین عیسی شاهد تداوم حملات هستیم. این جنگ در اصل، جنگ سوریه نیست. این جنگ را مانند جنگ سوریه معرفی کردن اشتباه است. جنگ جهانی در سوریه در جریان است.

ترکیه به عنوان نماینده ناتو علیه روسیه جنگ می‌کند

کایا در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که ترکیه هم با روسیه در حال داد و ستد است و هم از طرف دیگر، علیه روسیه است. از نگاهی دیگر، بین نیروهای آمریکا و ناتو نیز اختلافاتی در جریان است. این وضعیت در تمام منطقه، در سوریه حاکم است. برای نمونه، در جنگ بین آذربایجان و ارمنستان در قره‌باغ، ترکیه با اجازه ناتو وارد این جنگ شد. ترکیه بدون اجازه ناتو نمی‌توانست حتی یک قدم بردارد. همچنین ترکیه به نمایندگی از ناتو در لیبی نیز حضور دارد. اکنون ترکیه در ادلب علیه روسیه، با حمایت ناتو گام بر می‌دارد. در سریکانی و گری سپی، می‌توان مشاهده کرد که هر چند در ابتدا با اجازه ترامپ این حمله انجام شده باشد، اما هم اکنون نیز ترکیه با اجازه ناتو وارد این دو شهر شده است. در مقابل روسیه، امروز ترکیه به نمایندگی از ناتو در صف مقدم حضور دارد.

در مذاکرات داد وستدهای دیگری صورت می‌گیرند

کایا با اشاره به موضع آمریکا در سوریه اظهار داشت: ترکیه در دراز مدت در سوریه باقی خواهد ماند. من بر این باور هستم که بعد از آنکه اداره امریکا تغییر پیدا کرد، در سطح منطقه معادلات و دادوستدهای جدیدی صورت می‌گیرند. ترکیه بر اساس معادله ادلب-قره باغ و ادلب-عین عسیی در سوریه، قره باغ-لیبی و آکدنیز تلاش می‌کند که با روسیه و آمریکا داد و ستد کند. احتمال دارد که در بسیاری از موضوعات عقب نشینی کند، اما در رابطه مسئله کورد امتیازی نداده و عقب‌نشینی نمی‌کند. احتمالا ترکیه در رابطه با مسئله کورد، از امریکا و روسیه درخواست کند که امتیازاتی را به ترکیه بدهند. در فرایند دادوستد عمومی، ترکیه تلاش می‌کند تا در مسئله کورد امتیازاتی را از روسیه و آمریکا بگیرد و مثلا با این شرط که در شهرهای کوردستان، حاکمیت را به دست بگیرد، نیروهایش را از ادلب خارج نماید.

احتمال دارد که ترکیه از لیبی نیز عقب‌نشینی کند. از طرف دیگر، آمریکا و نیروهای اروپا به جای انکه در آکدنیز امتیازی را بدهند، در رابطه با موضوع کورد امتیازاتی را به ترکیه بدهند. زیرا آمریکا و کشورهای اروپایی چندان زیاد بر مسئله کورد تاکید ندارند.

کایا در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری مزوپوتامیا با اشاره به سلاح‌های موجود در دست نیروهای مسلح ترکیه اظهار داشت: برای نمونه اکنون نیروهای مسلح ترکیه از هواپیماهای جنگی بدون سرنشین SÎHA برخوردارند و ترکیه بیشترین استفاده از این سلاح را داشته است. ترکیه هم در لیبی و هم در قره باغ و هم در سوریه از این هواپیماها استفاده کرده است. چنین موردی را در عفرین نیز شاهد بوده‌ایم. اگر دولت ترک از این سلاح برخوردار نبود، نمی‌توانست در منطقه به چنین نتایجی دست پیدا کند. غیر از دو کشور، هیچ کشور دیگری به اندازه ترکیه چنین حجمی از سلاح‌های مدرن گرانقیمت را در اختیار ندارد. ترکیه به کرات نیروهای نظامی خود را بسیج کرده و به لیبی، گاهی به قره باغ  اعزام می‌کند و اکنون نیز این نیروها را به جنوب کوردستان اعزام کرده و تلاش می‌کند از انها در جنگ علیه حزب کارگران کوردستان استفاده کند.

کایا با اشاره به موضوع پناهندگان نیز گفت: ترکیه در بعد دیپلماتیک نیز پناهندگان را به عنوان سپری برای خود مورد استفاده قرار داده و از آنها بهره‌برداری می‌کند. ترکیه از طریق آوارگان اتحادیه اروپا را تهدید می‌کند. از این طریق است که اتحادیه اروپا را اسیر خود کرده است.

نیروی آمریکا در منطقه قابل انکار نیست

نهاد کایا در بخش دیگری از گفتگوی خود با اشاره به انتخابات آمریکا و انتخاب بایدن به ریاست جمهوری این کشور اظهار داشت: تاثیر آمریکا در منطقه قابل انکار نیست. ترکیه نیز در این مرحله به مناطق جدیدی چشم دوخته است. از طرف دیگر روسیه در سوریه نیروهایش را افزایش می‌دهد. علت آن نیز عدم استراتژی جدی ترامپ در مقابل روسیه بود. ترکیه از وضعیت آمریکا در این باره به عنوان فرصتی برای خود استفاده نمود. روسیه نیز از این امر استفاده کرد. بعد از ترامپ، نمی‌توان در رابطه با استراتژی جدید آمریکا در منطقه سخن گفت. اما آمریکا طبیعتا سیاستهای خود در منطقه را ادامه می‌دهد. نه ترامپ و نه بایدن نمی‌توانند خارج از مسیر کلی سیاستهای آمریکا گام بردارند.