منبع روحیه و هیجان در تونل‌های جنگ زاپ

دو گریلا یکی تیربارچی و دیگری قناسه‌چی هراس را به قلب ارتش متجاوز ترکیه انداخته‌اند. همکاری و روابط نیرومند در رفاقت گریلایی را می‌توان در شخصیت این دو گریلا در شکفتا بریندارا دید.

بژی سروک آپو، بژی برخودانا زاپ، بژی برخودانا شکفتا بریندارا ...

این شعارها بر زبان گریلا جاریست، با روح و نیروی این شعارها جنگ علیه اشغالگران ادامه دارد.

می‌توان از یک لحظه این روحیه، داستانی خلق کرد. گریلاهایی که در منطقه زاپ در تونل‌های جنگ منطقه شکفتا بریندارا می‌جنگند، تحت حملات سنگین ارتش اشغالگر ترک با روحیه و هیجانی بزرگ رفتار می‌کنند. مکانیسم انتقاد و خودانتقادی یکی از مکانیسم‌های نیرومند جنبش پ.ک.ک است. علی‌رغم جنگ سنگی با اشغالگران به بهترین شیوه این مکانیسم را به اجرا می‌گذارند.

احساس جمعی گریلاهای آزادی کوردستان، روابط نیرومند هوالیتی در شکفتا بریندارا را در رفتار گریلا سرخوبون هورامان و چیچک علی می‌توان مشاهده کرد.

سرخوبون سلاح بی‌کی‌سی و چیچک سلاح قناسه بدست دارد. چیچک با اینکه قد کوتاهی دارد اما اهداف بزرگی را با سلاح خود نقش زمین می‌کند.

ارتش اشغالگر ترکیه در مقابل اراده، عزم و هنر رزم این شروانان است که جرأت نمی‌کند از مخفی‌گاه خود خارج شود.

سرخوبون هورامان در ۴مین روز نبرد در حالیکه پاس‌بخش است رو به دوربین می‌گوید:

"امروز چهارمین روز آغاز حملاتی است که از ١٧ آپریل از زاپ آغاز شدند. امروز هوا تا غروب ابری بود، دشمن تکان نخورد. هوالان با قناس، بمب‌انداز، آرپی‌جی و آ-۴ عملیاتی را انجام دادند. هوالانمان در تپه جودی نیز با قناس و آرپی‌جی دشمن را هدف قرار دادند. امروز روز تعیین‌کننده‌ای بود. هوالان ضرباتی سنگین بر دشمن وارد کردند. هوالان چیا با عملیات‌ سوءقصد در تپه جودی ٣ نظامی دشمن را کشتند. وقتی به منطقه کورکون نگاه می‌کنی محاصره نظامیان ترک را بخوبی می‌توانی ببینی. نه راه پس دارند نه راه پیش. محاصره‌ شده‌اند، تحت فشار قرار دارند."

'با شوخی به همدیگر روحیه می‌دهیم'

سرخوبون هورامان می‌گوید که از ساعت ۴ الی ٧ او پاس‌بخش است. آنها نگهبانی را به هوالان دیگر که دوربین را در دست دارند واگذار می‌کنند و در مورد وضعیت روز چنین پیش‌بینی می‌کند؛"به دلیل وجود ابر، احتمالا حوالی غروب تحرکاتی وجود داشته باشند، بتوانند غروب نیروهای خود را در منطقه پیاده کنند. به همین دلیل برای اینکه پاسخی نیرومند به دشمن داده شود و ضربه‌ای به بالگردهای سکورسکی وارد گردد ما امشب تدابیر ویژه‌ای می‌گیریم. تاکنون من و هوال چیچک اینجا بودیم. ما یک گروه هستیم. هوال چیچک برخی مواقع احساس سرما می‌کند. او در سوءقصد یک استاد است."

سرخوبون در ادامه می‌گوید:"من سلاح بی‌کی‌سی بدست می‌گیرم. ما با شوخی و خنده به همدیگر روحیه می‌دهیم. ما یک گروه هستیم. هوال برخی مواقع می‌گویند که بسیار خوشحالم، اما به تمامی اینگونه نیست. گروه ما براستی گروه ویژه‌ای است. اذعان دارم با این گروه ضربات سنگینی بر دشمن بزنیم. ارزیابی من از چهارمین روز جنگ این است."