ایفای نقش مهم خودمدیریتی در مقابله با کرونا

به دلیل برقراری ممنوعیت رفت و آمد و اعمال محدودیت‌ها در مناطق شمال-شرق سوریه از سوی خودمدیریتی تا کنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا مشاهده نشده است.

خودمدیریتی شمال-شرق سوریه در تلاش برای ممانعت از ورود ویروس کرونا به مناطق روژآوا تدابیر بسیاری را به منظور حفظ سلامت ساکنان منطقه گرفته است. در این چارچوب خودمدیریتی با برقراری مقررات منع رفت و آمد، مراکز بهداشتی را به منظور قرنطینه افراد مشکوک به ابتلا به این ویروس مهیا کرده است و ورودی های اصلی را تحت کنترل قرار داده و در تمامی شمال-شرق سوریه به ضد عفونی شهرها و مراکز جمعیتی دست زده است.

تصمیم منع رفت و آمد در ۲۳ مارس در تمامی مناطق شمال-شرق سوریه از دیرک تا شهبا به اجرا درآمده است و امروز منع خروج از خانه وارد هشتمین روز خود شده است. همراه با ادامه تصمیم و نیز ابراز مخالفت‌هایی از سوی مرکز مدیریت بحران در شمال-شرق سوریه، خودمدیریتی از طریق شهرداری‌های خود فرایند ضد عفونی کردن خیابانها و کوچه‌های اصلی، محلات، مراکز دینی را انجام می‌دهد.

از روزهایی که ممنوعیت رفت و آمد آغاز شده است، برخی از مخالفان در چند شهر از مناطق شمال-شرق سوریه با اعمال این طرح مخالفت نموده‌اند. گشت‌های امنیتی در این مناطق به شهروندان توصیه کردند که لازم است در خانه ها باقی بمانند.

در این رابطه  علی حجو ریاست مشترک کمیته داخلی خودمدیریتی شمال-شرق سوریه با گذشت یک هفته از آغاز بکار منع رفت و آمد، به خبرگزاری هاوار گفت: ۸۰ درصد از خلق با این مقررات همراهی دارند. اما برخی از شهروندان در برخی از شهرها این مقررات را نقض کرده‌اند. اما از طریق گشت‌های امنیتی این مسئله تدریجا کنترل شده است. حاجو خاطرنشان ساخت که لازم است ساکنان این مناطق با ماندن در خانه، نقش مهمی را در حفظ سلامتی ایفا کنند. اجرای این تصمیمات راه را بر بسیاری از خطرات و تهدیدها سد می‌کند. زیرا بعد از ۹ سال جنگ طولانی و مداوم، منطقه با کمبود فراوان لوازم پرشکی مواجه است.

خودمدیریتی همچنین اعلام کرده است که در زمینه سلامتی، وارد مرحله دوم شده و زمینه برای قرنطینه نمودن افراد مشکوک به ابتلای کوید ۱۹ از آمادگی برخوردار هستند. در همین رابطه دکتر جوان مصطفی ریاست مشترک کمیته سلامت و بهداشت خودمدیریتی اظهار داشت: اجرای مقررات اعمال شده از ساکنان منطقه می‌تواند راه را بر شیوع ویروس در منطقه بگیرد. به همین دلیل نیز بوده است که تا کنون موردی از ابتلای به کرونا در تمام منطقه مشاهده نشده است.

دکتر جوان در این رابطه اعلام نمود که برقراری مقررات منع رفت و آمد در هفته گذشته، باعث شده است تا موضوع قرنطینه به خوبی اجرا شده و در همین رابطه به کادرهای درمان و سلامتی آموزشهای لازم در این رابطه داده شده است. دکتر جوان مصطفی در ادامه افزود: ادامه همکاری‌ها، ماندن در خانه و اتخاذ تدابیر لازم نقش مهمی را در ممانعت از ابتلا و شیوع ویروس را ایفا می‌کند. در همین رابطه کمیته سلامت و بهداشت شمال-شرق سوریه تا کنون ۱۳ مرکز قرنطینه را با ابزارهای بهداشتی و کیت تشخیص آماده کرده است.

طبق آمارهای جهانی، شمار مبتلا شدگان به ویروس کرونا تا کنون به ۶۶۴ هزار نفر رسیده است. همچنین ۳۰ هزار و ۸۹۰ تا کنون به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده و ۱۴۲ هزار و ۳۶۸ نفر نیز بعد از ابتلا سلامتی خود را باز یافته‌اند.

منبع: ANHA