درگیری میان ٧ زندانی سیاسی کورد و زندانیان جرایم عادی به تحریک مسئولین زندان

در پی تحریک مسئولین بند جوانان زندان اورمیه میان زندانیان جرائم عادی این زندان و ۷ زندانی سیاسی کورد زد و خورد و درگیری ایجاد شد

یکشنبه ۴ اسفند ماه به تحریک مسئول بند ۴ زندان اورمیه، «سید فاطمی» میان زندانیان این بند و ۷ زندانی سیاسی کورد که در اعتصاب غذا به سر میبرند، زد و خورد و تنش روی داد.

به نقل از شبکه حقوق بشر کوردستان ، زندانیان ترک بند جوانان زندان اورمیه به تحریک مسئولین زندان به این ۷ زندانی سیاسی کورد حمله کرده و مدت نیم ساعت میان آنها زد و خورد روی داد.

هفت زندانی سیاسی کورد محبوس در بند جوانان زندان اورمیه به نام‌های «کامران درویشی»، «سیامک اشرفی»، «رضا اسماعیلی»، «کیوان رشو زاده»، «کیوان زارع»، «امید سعیدی» و «کامران قاسمی» از روز شنبه ۳ اسفند در اعتراض به عدم اختصاص اتاق جداگانه به آنها دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

روز گذشته در نتیجه‌ی زد و خوردهای بوجود آمده در بند جوانان ۴ تن مجروح شده و بیمارستان منتقل شدند. پس از این رخداد گارد زندان به بند جوانان یورش برده و ۴ زندانی سیاسی با نامهای کامران درویشی، کامران قاسمی، کیوان رشو زاده و یک تن دیگر را به سلولهای انفرادی قرنطینه‌ی زندان اورمیه منتقل کرده‌اند.

سیامک اشرفی در تاریخ ۱ بهمن‌ماه در اعتراض به عدم پاسخگویی به درخواست آزادی مشروطش و بی‌احترامی کارمندان شعبه ۹ اجرای احکام دادگاه اورمیه به خانواده‌اش دست به اعتصاب غذا زده بود، وی روز ۲۶ بهمن‌ماه در پی تداوم بی‌توجهی مسئولین زندان به مطالباتش اعتصاب غذای خشک خود را شروع کرده بود.

سیامک اشرفی، شهروند اهل اورمیه در ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از چند ماه از سوی شعبه دو دادگاه انقلاب ارومیه به "اتهام عضویت در یکی از گرو‌ه‌های معارض" به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. وی همچنین در پرونده‌ای دیگر به اتهام "فرار از خدمت" به تحمل ۸ ماه حبس محکوم شد. این زندانی سیاسی در آذرماه سال ۱۳۹۶ در اعتراض به عدم انتقال به بند زندانیان سیاسی به مدت یک هفته اقدام به اعتصاب غذا کرده بود.

کامران درویشی، شهروند کورد اهل اورمیه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ در اورمیه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و به مدت دو ماه در بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات شهر اورمیه تحت بازجویی بود.

وی در آبان ماه همان سال از سوی شعبه‌ دوم دادگاه انقلاب اورمیه به ریاست قاضی شیخلو به اتهام "همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون کوردی" به تحمل ۵ سال حبس محکوم شد. این زندانی سیاسی پیشتر در سال ۹۰ نیز به اتهام "عضویت در حزب کارگران کوردستان " بازداشت و به پنج سال حبس محکوم شده بود. وی بعد از ۳ سال حبس به صورت مشروط از زندان آزاد شد.

کیوان زارع و رضا اسماعیلی دو تن از بازداشت‌شدگان تجمعات مردمی در اورمیه در اعتراض به حمله ارتش ترکیه به شمال و شمال شرق سوریه (روژآوا) هستند که در تاریخ ۲۰ مهرماه بازداشت شده بودند.

این دو شهروند کورد مدتی پس از بازداشت از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اورمیه به ریاست «قاضی چابک» به اتهام "تبلیغ علیه نظام" هر کدام به یک سال حبس محکوم و به زندان مرکزی اورمیه منتقل شده بودند.

کامران قاسمی، کیوان رشوزاده و امید سعیدی، سه شهروند اهل اورمیه حدود ۵ ماه پیش از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات اورمیه منتقل شده بودند. این شهروندان پس از چند هفته بازجویی به بند جوانان زندان مرکزی اورمیه منتقل شده بودند.