"۷ سال است در این شرایط مقاومت می‌کنیم"

​​​​​​​ساکنین کمپ شهید نازه در منطقه سردشت کوهستان شنگال، علی‌رغم زمستان سخت و زندگی بسیار دشوار در مورد چگونگی زندگی در چادر گفتند، "علی‌رغم همه دشواری‌ها ما در خاک خود آرامش داریم."

بعد از فرمان ۳ آگوست ۲۰۱۴ علیه جامعه ایزدی شنگال، به علت غارت و ویران شدن خانه و کاشانه‌ی مردم، شهروندان بسیاری ناچار شدند، در زیر چادر به زندگی خود ادامه دهند. مردمی که از خاک و زادگاه خود دست نکشیدند، علی‌رغم  شرایط دشوار مدت ۷ سال است که در چادر زندگی می‌کنند.

 ساکنین کمپ شهید نازه در سردشت کوهستان شنگال در مورد زندگی خود در شرایط سخت زمستان صحبت می‌کند:

"می‌گویند به شما کمک می‌کنیم، اما شرایط ما کاملاً روشن است"

یک هموطن با نام فارس شنگالی می‌گوید، پس از فرمان ۳ آگوست به شلادزه رفته است، وی بسیار از مردم شلادزه تشکر کرده که در روزهای سخت و دشوار بسیار به خلق ایزدی کمک کرده‌اند و می‌گوید، هرگز این کمک‌ها را فراموش نمی‌کنند. شنگالی در ادامه گفت،"این خاک پدران و اجداد ماست و به همین دلیل به اینجا بازگشتیم. اما چون خانه‌های ما سوخته و ویران شده است، مجبور شدیم در چادر زندگی کنیم، شما هم می‌بینید که شرایط زندگی ما بسیار دشوار است و هیچ کمکی به ما نشده است، به ویژه حکومت عراق و اقلیم کوردستان به ما هیچ کمکی نکردند. خود آنها می‌گویند که به شما کمک می‌کنیم، اما همانطور که می‌بینید همه چیز واضح است. سرمای زمستان و گرمای تابستان برای کودکان و افراد سالمند بسیار عذاب آور و دشوار است، باید با این مردم همکاری شود. اکنون می‌خواهند، همه‌ی مردم شنگال را زیر فشار بگذارد و به همین دلیل اجازه نمی‌دهند این مردم در آرامش زندگی کنند. آرامش و امنیت و خوشبختی ما خودمدیریتی ماست که امنیت ما را به دنبال خواهد داشت."

"علیرغم همه چیز به این که در خاک خود زندگی می‌کنیم، افتخار می‌کنیم"

صالح بدل در مورد زندگی در ماه‌های سرد زمستان گفت،" اکنون ۷ سال است که شرایط ما اینگونه است، ما می‌خواهیم برای این مردم کاری انجام شود. برخی اوقات سازمان‌های مدنی به اینجا آمده و ثبت‌نام می‌کنند، اما غیر از چادرهایی که در ابتدا به ما داده شده چیزی به ما نداده‌اند. این سازمان‌ها فقط ثبت نام کرده و حرف می‌زنند. اما علی رغم اینها ما در خاک خود هستیم و سربلندیم. ما در اینجا از همه‌ی خلق خود می‌خواهیم که از کمپ‌ها به اینجا بازگرداند و در خاک خود و زادگاه خود زندگی کنند، درست است که ما در اینجا برخی امکانات را نداریم اما به فکر همه چیز هستیم و همه چیز را برای مردم فراهم می‌کنیم. در کمپ‌های آنها نیز دشواری‌های وجود دارد، اما در اینجا ما در خاک خود زندگی می‌کنیم."

"باید حکومت خود را مسئول بداند"

یک هموطن دیگر با نام رشو که به دامداری مشغول است، در مورد این شرایط گفت،"برای گذران زندگی به دامداری روی آورده‌ام، ما نمی‌توانیم معیشت خود را تامین کنیم. باید حکومت عراق خود را مسئول این شرایط بداند، چون ما در این کشور و بر روی این خانه زندگی می‌کنیم."