احزاب کوردستانی کرکوک: تلاش‌ها برای بە تعریب کردن کرکوک شدت یافته است

احزاب کوردستانی کرکوک طی بیانیه‌ای مشترک گفتند: “ارتش عراق از مداخله در درگیری‌های سیاسی داخلی پرهیز کند، که در حال حاضر در تصرف زمین‌های کشاورزان کورد، ایفای‌‌ نقش می‌کند”.

ساعت ۱۰ صبح امروز دوشنبه، در مقر کرکوک حزب شیوعی کوردستان، احزاب کوردستانی این شهر، نشستی برای بررسی وضعیت کشاورزان این شهر و دخالت ارتش عراق در درگیری‌های سیاسی این شهر و همچنین همکاری کردن در پروسه‌ی تعریب سازی شهر کرکوک از طریق مصادره زمین‌ کشاورزان کورد و ترکمن این شهر، برگزار کردند.

پس از پایان این نشست، احزاب کوردستانی، در ساعت ۱۱:۳۰ قبل از ظهر، کنفرانس مطبوعاتی برگزار کردند و در آن پیامی را رو به افکار عمومی و نخست وزیر عراق قرائت کردند و در آن در صورت ادامه وضعیت به همین منوال، نسبت به وقوع فاجعه هشدار دادند.

اطلاعیه‌ی احزاب کوردستانی کرکوک، توسط عماد محمد، مسئول روابط مقر کرکوک حزب شیوعی کوردستان قرائت شد، در اطلاعیه آمده بود: “همان‌گونه که بدیهی است، روز به روز وضعیت کرکوک به سمت پیچیدگی و بی‌ثباتی سیاسی پیش می‌رود و محیط تعریب این شهر در حال گسترش است و تلاش‌ها برای این منظور شدت یافته‌اند‌.

تحولات کنونی و گذشته منطقه توپزاوا، منشا بی ثباتی کرکوک هستند.

از همین‌جا هشدار می‌دهیم، اگر این وضعیت سامان داده نشود، اوضاع در کرکوک از کنترل خارج می‌گردد و فاجعه رخ می‌دهد”.

همچنین در این کنفرانس مطبوعاتی احزاب کوردستانی کرکوک چند خواسته‌ی خود را مطرح کردند، که شامل موارد زیر است:

۱- بررسی انجام شده توسط اداره کشاورزی کرکوک به درخواست وزارت دفاع عراق باید فورا متوقف شود.

۲- هر چه سریع‌تر نمایندگان کرکوک با تمامی جوامع آن باید تلاش خود را برای حفظ همزیستی که سابقه طولانی در این شهر دارد تشدید بخشند، در غیر این‌صورت صلح اجتماعی و همزیستی با خطر روبرو است.

۳- اجرای اصل ۱۴۰ قانون اساسی تنها راه حل برای مشکلات کرکوک است و باید تلاش جدی صورت بگیرت برای تحت فشار قرار دادن بغداد تا از اجرای آن فرار نکند.

۴- لازم است وظیفه ارتش تنها حفظ مرزها باشد و از مداخله در امور داخلی و درگیری‌های حقوقی و سیاسی پرهیز کند.

۵- به طور کامل از کشاورزان کورد و ترکمن در حفظ حقوقشان حمایت می‌کنیم و آنها را تنها نمی‌گذاریم.