آمد ملازگرد: نبرد گاره گام نخستین بود

آمد ملازگرد از فرماندهان نیروهای مدافع خلق اعلام کرد: گاره گام نخست بود. سطح نبرد و برخوردی که در گاره روی داد، نشان می‌دهد که روزهای آتی در کوردستان جنگی سخت روی خواهد داد.

آمد ملازگرد از فرماندهان نیروهای مدافع خلق روز گذشته در برنامه ویژه سترک تی‌وی شرکت کرد. در این برنامه ملازگرد گفت: ما وارد ماه مارس شده‌ایم. در این ماه، شهدای قهرمانی را از دست داده‌ایم. با گرامیداشت یاد و خاطره رفیق مظلوم دوغان و زکیه آلکان، یاد و خاطره تمامی شهدای قهرمانمان را گرامی می‌داریم.

نبرد گریلایی دولت ترک را در تنگناهای بزرگی قرار داده است

آمد ملازگرد در سخنان خود خاطرنشان ساخت که دولت ترک همیشه می‌گوید که پ.ک.ک نمی‌تواند به نبرد دست بزند، ما پ.ک.ک را در معرض نابودی قرار داده‌ایم. اما گریلاها در شمال کوردستان در هر منطقه‌ای مبارزات بزرگی را ادامه می‌دهند. جنگ‌های گریلایی ما خصوصا در ۵-۶ سال اخیر، حکومت آ.ک.پ و دولت ترک را بسیار در تنگنا قرار داده است. تمامی شیوه‌ها را از تکنولوژی پیشرفته تا تمامی امکانات مادی و معنوی در اختیار گرفته است اما به پیروزی دست نیافته است. با تبلیغات جنگ ویژه تلاش می‌کند این مسئله را مخفی نگاه دارد. با انتشار اخبار غلط تلاش می‌کنند تا افکار عمومی را فریب دهد و خود را پیروز میدان نبرد بقبولاند. اما نبردی بسیار سنگین روی داده است. هر چقدر تلاش کرده‌اند تا واقعیات را مخفی کنند، اما ناگزیر شده‌اند در مواقعی به کشته‌هایشان اعتراف کنند.

قمار دولت ترک و باخت آن در گاره

آمد ملازکرد حملات اشغالگرانه ارتش ترک به گاره را نیز مورد ارزیابی قرار داده و اظهار داشت: حمله به گاره، عملیاتی ویژه بود. تصور می‌کردند که تمامی جنبه‌های پنهانکاری این عملیات را رعایت کرده‌اند. فقط ارتش نبود که طراحی این عملیات را بر عهده داشت. تیم سیاسی اردوغان، میت، وزارت دفاع و کشور با طرحی ویژه، با هماهنگی مشترک این عملیات را طراحی و اجرا کردند. تصور می‌کردند که در مدت زمانی کوتاه پیروزی بزرگی را کسب می‌کنند. تا جایی که اردوغان دو روز پیش از این عملیات گفته بود که روز چهارشنبه منتظرم باشید، مژده‌ای برایتان دارم. گویا این مژده‌ای بود که می‌بایست بعد از پیروزی در عملیات گاره بدهد و تصور می‌کرد که در مقابل دوربینها، در مقابل افکار عمومی می‌گوید که به جایی مثل گاره رفته و عملیات موفقی را اجرا کرده‌ایم. ۵ ماه در حال طراحی این عملیات بودند، تمامی جزئیات آن را محاسبه کرده بودند و ما نتیجه آن را مشاهده کردیم.

نقطه‌ای که به آنجا حمله شد از ضعیف‌ترین مناطق بود. ما اسرا را به دلیل حملات سنگین هوایی به آنجا منتقل کرده بودیم. می‌دانستیم که اگر دولت ترک اطلاعاتی را در این باره کسب کند، از طریق حمله هوایی آن‌ها را به قتل می‌رساند. ما زمان زیادی را صرف کردیم و در منطقه‌ای ویژه، که بتوانند به راحتی در آنجا بمانند، آنها را اسکان دادیم. تمام زمینه‌ها آماده شده بودند و در منطقه‌ای که تا اندازه‌ای از مناطق جنگی دور است، آنها را مستقر کردیم. به منظور آنکه این افراد مورد هدف واقع نشوند تمامی تدابیر لازم اتخاذ شدند.

آمد ملازگرد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت ترک برای قتل اسرا مصمم بود. طبق اطلاعات کسب شده، برخی از افراد خیانت کرده‌اند، دولت ترک در این باره اقدامات جدیدی را در پیش گرفت. با ۴۰ هواپیمای جنگی، ده‌ها هواپیمای اکتشافی و نیروهای ویژه خود در کمپ اسرا عملیات خود را آغاز نمود. با ۴۰ هوایپمای جنگی، حملات هوایی خود را در تمامی مناطق حوالی کمپ آغاز کردند، این منطقه را بمباران کردند. دولت ترک اینگونه بر این باور بود که در جریان این حمله، اگر اسرا کشته شوند جوی از مظلومیت را می‌تواند براه بیاندازد، جامعه ترکیه را به دنبال خود کشیده و تحت تاثیر این جو قرار دهد، و در صورتیکه اسرا را نیز زنده بگیرد، در آنصورت موفقتی بزرگ کسب می‌کند. یعنی دست به قمار زد، تصور می‌کردند که در صورت دست زدن به این قمار در هر صورت برنده می‌شوند.

پیش از این نیز زمانی که اسرا آزاد شده بودند دولت ترک اظهار داشته بود که چرا آزاد شدند، کشته می‌شدند بهتر بود. این گفته در آن زمان بسیار مورد توجه قرار گرفته بود. دولت ترک از این ویژگی برخوردار است. در گاره نیز با چنین ذهنیتی عمل کرد. از نظر خودشان طرح بسیار خوبی بود. اما نیرو و قدرت حزب کارگران کوردستان را حساب نکرده بودند. در این کمپ خبری از ده‌ها رفیق ما نبود، حتی اگر فقط چهار رفیقمان نیز در کمپ حضور داشتند تمامی ارتش ترک نیز نمی‌توانست وارد سنگرهای رفقای ما شود و نبرد را ادامه دهد. واقعیت چهل ساله این مسئله را نشان می‌دهد. دولت ترک هر روز می‌گوید که پ.ک.ک را نابود کردیم، نابود می‌کنیم. اما حتی اگر تنها ۱۰ گریلا باقی بماند،  تمامی ارتش خود را نیز تجهیز کنند، آنها قدمی عقب نخواهند نشست. اگر به شهادت نیز برسند در نتیجه مقاومت و نبرد است که جان خود را از دست می‌دهند. واقعیت مبارزه پ.ک.ک این است. و این مسئله‌ای بود که دولت ترک آن را در معادلات خود به حساب نیاورده بود.

اراده نیروهای ویژه دولت ترک در هم شکسته شد

از نظر خودشان، اگر با تکنولوژی دقیق کمپ را شدیدا بمباران می‌کردند و سلاح‌های ویژه را بکار می‌بردند، می‌توانستند به نتیجه دست پیدا کنند. در رابطه با این کمپ اطلاعاتی را کسب کرده بودند. می‌دانستند که تنها ۸ نفر از این کمپ محافظت می‌کنند. ۶ نفر از رفقای ما تا لحظه آخر با قهرمانی مقاومت کردند و ۲ نفر نیز خیانت کردند. اما این ۶ نفر از رفقای ما به نیروهای ویژه ارتش ترک ضربه وارد کردند، ده‌ها نفر از آنها را به سزای اعمالشان رساندند. رفقای ما در آنجا دولت ترک را با شکست مواجه کردند. اراده نیروهای ویژه دولت ترک را در هم شکستند.

اکنون اعلام می‌کنند پ.ک.ک اسرا را به قتل رسانده است. دولت ترک و خصوصا حکومت اردوغان-باغچلی با عقل خلق بازی می‌کنند، آنها را احمق تصور می‌کنند. خودشان می‌گویند که با ۴۰ هواپیما به کمپ حمله کرده‌اند. از اسلحه شیمیایی استفاده کرده‌اند و جنگ شدیدی به وقوع پیوسته است. بعد از آن نیز می‌گویند که پ.ک.ک اسرا را کشته است. اما واقعیت آشکار است.

اگر رفقای ما می‌خواستند که در این کمپ تنها خودشان را نجات دهند، می‌توانستند کمپ را خالی کرده و خودشان بروند. رفیق شورش و رفقای وی،  به محض پیاده شدن نیروها انها را مورد حمله قرار داده بودند. اگر می‌خواستند که تنها خودشان را نجات دهند می‌توانستد عقب‌نشینی کنند. اما رفقای ما برای امنیت این اسرا، مدت ۳ روز در این تونل‌ها تا زمانی که به شهادت رسیدند، مقاومتی قهرمانانه کردند. برای حفظ اسرار رفقای ما سه روز و سه شب مقاومت کردند. همراه با بمباران سنگین، همراه با استفاده دولت ترک از سلاح شیمیایی، همراه با کاربرد سلاحهای ممنوعه علیه کمپ اسرا، رفقای ما مقاومتی تاریخی را از خود نشان دادند. در نتیجه این نبرد بود که اسرا در این کمپ کشته شده و رفقای ما نیز شهید شدند.

به رفقای ما در کمپ اسرا تیر خلاص شلیک کردند

جزئیات دیگری را در این باره منتشر می‌کنیم، به سر رفقایمان در کمپ اسرا تیر خلاص شلیک کرده و اینگونه آنها را به شهادت رسانده‌اند. چگونه چنین چیزی امکان دارد؟ چه کسی چنین کاری کرده است؟ دولت ترک. در اینجا زمانی که ضربه می‌خورند و اطلاع پیدا می‌کنند که نمی‌توانند به نتیجه‌ای دست پیدا کنند، ابتدا از هواپیما و سپس از سلاح شیمیایی استفاده کردند.

بمبهای چند تنی مملو از مواد منفجره و شیمیایی را به این نقطه شلیک کردند، تمامی این بمب‌ها در جلوی در ورودی کمپ اسرا منفجر شده است. نهادهای حقوق بشری، دولت‌های عضو اتحادیه اروپا که از حقوق بشر دم می‌زنند، لازم است که از این منطقه دیدار کنند. بیایند و در این کمپ تحقیق و تفحص کنند. ما امنیت انها را تامین می‌کنیم. ببینند که در آنجا چه اتفاقی افتاده است. از چه سلاحی استفاده کرده‌اند و چه کسی باعث قتل این افراد شده است. بیایند و با چشمان خود ان را ببینند.

بعد از حمله به کمپ اسرا، رفقایمان را برای تحقیق به آنجا اعزام کردیم. اما علیرغم گذشت ۵ روز،  به دلیل تصاعد گاز شیمیایی رفقایمان هر چند از ماسک گازهای شیمیایی استفاده می‌کردند، نتوانستند وارد انجا شوند و این در حالیست که دولت ترک ادعا می‌کند پ.ک.ک اسرا را کشته است. کسانی که تصمیم به چنین حمله‌ای گرفته‌اند، آن را طراحی کرده‌اند، طبیعی است که قتل اسرا را نیز در نظر داشته‌اند. زیرا بسیار دشوار است که تحت این حملات و بمباران‌های سنگین و گاز شیمیایی کسی نجات پیدا کند.

برای آزادی اسرا به ما مراجعه نکردند

از سال ۲۰۱۷ نبردهای سنگینی در جریان است. دولت ترک هواپیماهای جنگی را مکررا مورد استفاده قرار داده است. آن زمان ما در میان خودمان به گفتگو پرداختیم که دولت ترک تلاش می‌کند محل نگهداری اسرا را کشف کند و انها را به قتل برساند. به همین دلیل از خانواده‌های اسرا درخواست کردیم که در این رابطه تلاش کنند. برخی از دوستانمان را نیز وارد این روند کردیم تا اسرا را به آنها تسلیم کنیم. اما پاسخی دریافت نکردیم. مثالی می‌زنم؛ اسرائیل برای یک سرباز خود ۴۰۰-۵۰۰ نفر را آزاد می‌کند. ما خواستیم که اسرا را بدون عمل متقابل آزاد کنیم، اما به ما مراجعه نکردند. در رابطه با این اسرا نیز می‌گوید مدنی هستند. مگر ممکن است این اسرا غیر نظامی باشند؟ تمامی آنها نظامی، ژاندارم و اعضای میت و در حال انجام وظیفه بودند. تمامی این افراد در جنگ در کوردستان و در جنگ علیه خلق کورد شرکت کرده بودند و دستگیر شده بودند. بعد از آنکه به اسارت ما درامدند، ما بیشتر از خودمان، آنها را مورد مراقبت قرار دادیم. حتی یک بار من خودم یکی از رفقا را پیش انها فرستاده و به وی گفتم که به آنها اعلام کنند که برای خانواده‌هایشان نامه بفرستند، تا خانواده‌هایشان با مقامات دولتی گفتگو کرده و میانجیگرانی را برای آزادی آنها یافته و ما بتوانیم آنها را به شیوه‌ای رسمی تسلیم کنیم. نامه‌ها را به خانواده‌هایشان نیز رساندیم.

شکست در گاره به شکست آ.ک.پ/م.ه.پ منجر می‌شود

فرمانده آمد ملازگرد در ادامه سخنان خود گفت: دولت ترک با انجام این عملیات به قمار دست زد و باخت. احتمال داشت که قمار را ببرند، و این احتمال نیز وجود داشت که ببازند. اما در جنگ نمی‌توان به قمار دست زد. در چنین جایی با این تاکتیک و تکنولوژی حمله به پ.ک.ک چه معنایی دارد؟ مگر اردوغان دیوانه شده است که فکر می‌کرد پ.ک.ک دست از این کمپ بر می‌دارد و از آن عقب‌نشینی می‌کند؟ آیا تا کنون در تاریخ پ.ک.ک چنین چیزی روی داده است؟ اگر در این کمپ تنها دو نفر از رفقا نیز باقی می‌ماندند تا آخرین نفس مقاومت را ادامه می‌دادند. ۶ نفر از رفقای قهرمانمان اینگونه مقاومت کردند. لازم است خلقمان و افکار عمومی اطلاع داشته باشد. اگر امروز این اسرا زنده نیستند، به دلیل عدم مسئولیت‌پذیری و اراده سیاسی است که پشت سر این عملیات بوده است.

دولت ترک تمامی داوهای بازی خود را بر سر گاره گذاشت. اما همه را باخت. دولت ترک تصمیم داشت در سالگرد توطئه بین‌المللی ۱۵ فوریه، پیروزی دیگری را اعلام کند. به همین دلیل بود که دست به چنین عملیاتی زد. خواهان دست‌یابی به پیروزی بود، اما به نتیجه‌ای دست پیدا نکرد. شکست خورد، اراده آن شکست خورد. شکست در گاره مایه شکست حکومت آ.ک.پ/م.ه.پ می‌شود.

آمد ملازگرد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تهدیدهای وزیر کشور ترک، سلیمان سویلو نیز گفت: گفته‌های وی تازه نیستند. سال ۲۰۱۵ زمانی که اتش‌بس را برهم زدند و جنگ را آغاز کردند، سال ۲۰۱۶ زمانیکه جنگ شعله‌ور شده بود و به تکنولوژیهای جدیدی دست یافته بودند، تصور می‌کردند که می‌توانند پ.ک.ک را نابود کنند. رهبران پ.ک.ک را شهید کنند، از این سخنان زیاد گفتند. به گفته‌های خودشان نیز باور می‌کردند، اما در سال ۲۰۱۸ بود که فهمیدند و درک کردند که پ.ک.ک از طریق عملیات، از طریق قتل و کشتار نابود نمی‌شود. به همین دلیل در تنگنا قرار گرفته‌اند، به هیاهو دست می‌زنند. سن سویلو و رهبران دیگر دولت ترک اجازه نمی‌دهد که نابودی پ.ک.ک را ببینند.

ما جنبشی هستیم که با فداکاری شهدا مسیر خود را ادامه می‌دهد

آمد ملازگرد در خاتمه سخنان خود به نشست شورای فرماندهی نیروهای مدافع خلق در جریان روزهای ۱۸-۲۶ ژانویه اشاره کرده و در این باره نیز گفت: این نشست پیش از عملیات آغاز شده بود و کاملا موفقیت‌آمیز نیز خاتمه پیدا کرد. ما برای نخستین بار زمان این نشست را تمدید کردیم تا بتوانیم بیش از پیش مباحث و گفنگوها را با دقت ادامه بدهیم. خصوصا در رابطه با تاکتیکهای امسال، شیوه‌های نبردی که باید انجام دهیم، نتایج سازماندهی مجدد که چهار سال است در دستور کار قرار دارد، مسئله تحقق این مورد را به طور گسترده مورد بحث و بررسی قرار دادیم. گفتکوهای گسترده و عمیق در این نشست صورت گرفتند، از تاثیر مستقیمی بر جنگ سیانه برخوردار بودند. باید نبرد گاره به عنوان بخشی از این نشست، تداوم این نشست ارزیابی شود. زیرا روح این نشست در این نبرد حضور داشت. بعد از نشست شورا، با نیری تمامی جبهه‌ها، با نیروی گاره این نشست برگزار شد، تمامی مسائل و مباحث مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند که در صورت عملیات سریع باید چگونه واکنشی از خود نشان داد. گاره گام نخست بود. سطح نبردی که در گاره به نمایش درآمد، نشان می‌دهد که تصمیمات اتخاذ شده در نشست شورای فرماندهی پیش بینی کرده است که در آینده، چگونه نبردهای سخت و دشوار را مدیریت کند.

ما جنبشی هستیم که با فداکاری شهیدان قهرمان در ادامه مسیرمان حرکت می‌کنیم. شهدای قهرمانمان نشان خود را بر تاریخ حک کرده‌اند. فداکاری‌های بزرگی را از خود نشان داده‌اند، با فداکاری به سوی شهادت گام برداشته‌اند. پیمانی را که با شهدایمان بسته‌ایم بار دیگر تجدید کرده و اعلام می‌کنیم که در ادامه مسیر آنان حرکت می‌کنیم. وظیفه ماست که انتقام شهدایمان را از دولت اشغالگر ترک بگیریم.