دوران کالکان: باید در تمام عرصه‌ها شاهد مقاومت باشیم

دوران کالکان عضو شورای رهبری حزب کارگران کوردستان اعلام نمود که فاشیسم با حمله به جنوب و روژآوای کوردستان، همه جا را مورد حمله قرار داده است، به همین دلیل باید در تمام عرصه‌ها نیز شاهد مقاومت باشیم.

دوران کالکان عضو شورای رهبری حزب کارگران کوردستان با کانال تلویزیونی میدیا خبر گفتگو کرد. وی در ابتدای گفتگوی خود با گرامیداشت یاد و خاطره شهید حقی کارر، یاد و خاطره تمام شهدای ماه مه و شهدای آزادی را گرامیداشت.

در این گفتگو دوران کالکان به طور مبسوط به اهمیت ماه مه برای حزب کارگران کوردستان سخن گفته و این ماه را به عنوان ماه شهدا معرفی کرده و با اشاره به حملات اشغالگرانه ارتش ترک اظهار داشت که این حملات اخیرا  وسعت یافته‌اند.

فاشیسم را به آستانه نابودی می‌کشانیم، اما آمریکا، اورپا و روسیه هستند که فاشیسم را بر سر پا نگه داشته‌اند

دوران کالکان در گفتگوی خود با اشاره به گفتگوی تلفنی جو بایدن با اردوغان اظهار داشت: ریاست جمهوری آمریکا چند ماه از گفتگو با اردوغان خودداری کرده و دقیقا در ۲۳ آوریل با اردوغان گفتگو کرد. ۲۳ آوریل یک روز عادی نیست. روز تاسیس مجلس ترکیه است. گفتگوی تلفنی با اردوغان در این روز معنای ویژه‌ای دارد. و با این پیام که با «از تو حمایت می‌کنیم»، با حمله موافقت کرده است.  این حمایت به معنای حمایت از حمله به کورد بود. این را مستقیم گفته است و حتی اگر هم نگفته باشد، این تماس تلفنی را این گونه درک کرده است و بعد از این تماس بود که دست به تحرک زده و به مناطق متینا، زاپ و آواشین حمله نمود.

دوران کالکان در ادامه سخنان خود افزود: ما مبارزه می‌کنیم، آن را به چالش می‌کشیم و سیاست و ذهنیت استعمارگری فاشیستی را تحت فشار قرار می‌دهیم، آن را محدود می‌کنیم، در استانه نابودی قرار می‌دهیم، اما این اروپا، آمریکا و روسیه هستند که تلاش می‌کنند تا ان را نجات دهند. آنان هستند که سیستم فاشیستی را سر پا نگاه می‌دارند.

به منظور نابودی کورد، تلاش می‌کنند تا پ.ک.ک را نابود کنند

دوران کالکان عضو شورای رهبری حزب کارگران کوردستان  در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ با نابودی و از میان برداشتن پ.ک.ک که خواهان آزادی کورد ست، تلاش می‌کند تا راه را بر نسل کشی کورد هموار کند و در ادامه افزود: به پ.ک.ک حمله می‌کنند، زیرا این پ.ک.ک است که بر اساس موجودیت و آزادی کورد قدم بر می‌دارد. کسی که مبارزه کورد برای آزادی را به درستی درک کند، به هر نحو ممکن هزینه می‌دهد و این پ.ک.ک است که ان را بدرستی درک کرده و برای آن هزینه می‌دهد. به همین دلیل است که می‌خواهند پ.ک.ک را نابود کنند.

کالکان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ تمام نیروی خود را به کار گرفته است. به هر نحو ممکن نیروی خود را بسیج کرده است. از تمام امکانات تکنولوژیکی خود استفاده می‌کند. تمام ابعاد ان را مورد تجه قرار داده است. می‌خواهد نیروی گریلا را از میان بردارد. با تضعیف و نابودی گریلا می‌خواهد پ.ک.ک را تضعیف کند و از این طریق خلق کورد را از میان بردارد. برای نابودی خلق کورد نیز می‌خواهد که متحدان قدرتمندی را به سوی خود جلب کند. ما می‌گوییم حملات اشغالگرانه، بله، اما در پشت این حملات اشغالگرانه، تهدید به نابودی وجود دارد. این حمله برای نابودی و از میان برداشتن است.

پارلمان کوردستان کی اعلام موضع می‌کند؟

دوران کالکان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به حمایتهای جهانی و منطقه‌ای از دولت ترک اظهار داشت که: حتی دولت‌هایی که مستقیما از ترکیه حمایت نمی‌کنند، به شیوه‌ای غیر مستقیم از این کشور حمایت می‌کنند. با سکوت خود از موضع ترکیه حمایت می‌کنند. از بغاداد گرفته تا هولیر سکوت کرده‌اند. پارلمان کوردستان در این باره پس کی اعلام موضع می‌کند؟ اگر در زمانیکه خاک کوردستان در حال اشغال است سکوت کنند پس کی می‌خواهند در این باره اعلام موضع کنند؟ در کدام موقعیت پس می‌خواهند اعلام موضع کنند؟ آیا این پارلمان تنها برای اعلام موضع علیه پ.ک.ک ایجاد شده است؟ همیشه باید علیه پ.ک.ک بحث و نظر داشته باشند؟ باید همیشه علیه پ.ک.ک تصمیم‌گیری کنند؟ از سال ۱۹۹۲ به بعد، علیه پ.ک.ک چند بار تصمیم گرفته‌اند؟ حداقل یکبار هم علیه دولت ترک تصمیم بگیرند و ما ببینیم.

اکنون در وضعیتی جدی قرار داریم. زنان، روشنفکران، هنرمندان، و همه باید نسبت به این مسئله واقف باشند. سیاست و ذهنیت دولت فاشیست ترک، امروزه که در آ.ک.پ/م.ه. نمود پیدا کرده است، تلاش می‌کند تا از این حمله به نتیجه دست پیدا کند. به پیروزی دست پیدا کند. این حمله، حمله نابودی و نسل‌کشی است. اینگونه محاسبه کرده‌اند که در صورتیکه نیروهای گریلا را بدون تاثیر کردند، به نتیجه دست پیدا کنند. و در این محاسبه نیز درست فکر می‌کنند. همه باید این مسئله را به درستی درک کنند و با آن به درستی برخورد کنند.

نبردها در بالاترین سطح ادامه دارند

دوران کالکان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که در مقابل این حملات، نیروهای گریلا از سطح مقاومت و مبارزه بسیار بالایی برخوردارند و در ادامه افزود: در مناطق آواشین، زاپ و متینا نبردهای بسیار سنگینی در جریان هستند. این نبردها همچنان ادامه دارند. با نیروی تکنولوژیک خود به این منطقه حمله کرده‌اند. این پیروزی نظامیان نیست. ما نگفته‌ایم که "هیچ نیروی نظامی نمی‌تواند به اینجا بیاید"، بله آمدند، ولی جای بحث است که چگونه در اینجا بتوانند باقی بمانند، یا بتوانند باقی بمانند. به این مسئله توجه می‌کنیم. در بسیاری از جاهای کوردستان مستقر شده‌اند. می‌توانند وارد بسیاری از مناطق شوند، اما در عین حال همه منطقه به میدان نبرد تبدیل می‌شود. این جنگی است که خروج از ان ممکن نیست. در وضعیت موجود، هر نیروی نظامی در هر جایی که مستقر شود، مورد حمله نیروهای گریلا واقع می شود. سال ۲۰۱۶ نیز به این شیوه در منطقه چله در بعضی از مناطق مستقر شدند و در معرض حملات بی‌امان نیروهای گریلا واقع شدند. گریلا به تمامی این مواضع را مورد هدف قرار داد. هم اکنون نیز گریلا اشغالگران را مورد هدف قرار می‌دهد. وضعیت اینگونه است. جنگ در تمام ابعاد خود ادامه دارد. در برخی از مناطق ارتش ترک در کمین می‌افتد، بر این اساس مبارزه ادامه دارد. طبق بیلان عملیانی منتشر شده، ۱۴۷ نفر از اشغالگران کشته شده‌اند، بسیاری نیز زخمی شده‌اند. به چندین هلیکوپتر آسیب وارد شده است. نیروی که در این سطح مبارزه کند، شهید هم می‌دهد. ما جنبشی هستیم که جنگ و شهادت را پیش روی خود قرار داده‌ایم. تمام عرصه‌ها به عرصه مبارزاتی و میدان جنگ تبدیل شده است.

این نبرد ۲۰۰ سال دیگر نیز ادامه پیدا می‌کند، خلق مقاومت کرده و می‌کند

دوران کالکان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که ما به عنوان حزب، گریلا و خلقی که با گریلا همراه است، علیه اشغالگران مقاومت و مبارزه می‌کنیم. در هر چهار بخش کوردستان مبارزه می‌کنیم. پ.ک.ک را مانند نیروی اراده کوردستان، و اراده آزادی می‌بینند. و به این نیروست که ۴۰  سال مداوم حمله شده است. این مقاومت اگر ۲۰۰ سال دیگر نیز ادامه پیدا کند خلق مقاومت کرده و می‌کند. خلق کورد نه فقط با پ.ک.ک مقاومت کرده است، بعد از ان نیز همچنان مقاومت می‌کند. در شمال، شرق، روژاوا نیز مقاومت می‌کند. ۲۰۰ سال است دیگر نیز اگر این جنگ ادامه داشته باشد، این خلق مقاومت می‌کند.

بیایید با هم از کوردستان حفاظت کنیم

کالکان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت پیش از این نیز فراخوان حراست و حفاظت از کوردستان را منتشر کرده‌اند. نسبت به مبارزه علیه اشغالگری، خلق آزادی، دمکراسی با تمام نیروهای دیگر کورد فراخوان داده‌اند. وی در ادامه افزود: از احزاب، و سازمان‌های دیگر کوردی در جنوب کوردستان، روژاوا و شمال کوردستان برای تحقق این مسئله درخواست کرده‌اند. این فراخوان ما همچنان ادامه دارد. اعتقاد داریم که این مسیر درست است. در زمانیکه نابودگری، قتل‌عام و تلاش‌ها برای نابودی نیروهای آزادیخواه کوردستان ادامه دارد، عدم پاسخگویی به این مسئله چه دلیلی دارد؟ در راستای منافع چه کسی است؟ عدم اقدام، نادیده گرفتن این مسئله به چه معنایی است؟ پارلمان جنوب کوردستان پس کی می‌خواهد تصمیم بگیرد؟ پارلمان شمال-شرق سوریه پس کی می‌خواهد در این باره تصمیم بگیرد؟ سازمان‌ها و مجالس شمال کوردستان کی تصمیم می‌گیرند؟ هم اکنون موقع عمل و حرف زدن است. هم اکنون زمان گفتن و عمل است.  باید در این مرحله موضع آزادیخواهی نشان داده شود.

کالکان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت تمام این فراخوان‌ها به نیروهای دمکراتیک در ترکیه و خاورمیانه بوده ودر این باره اظهار داشت: این مقاومت، مبارزه‌ای برای ترکیه و خاورمیانه دمکراتیک است. از تمام نیروهای خاورمیانه، خلق‌های عرب و فارس، انقلابی و نیروهای سیاسی می‌خواهیم که با هم متحدا در مقابل فاشیسم مقاومت کنیم. دمکراسی را با هم تاسیس کنیم. زندگی بر اساس برادری دمکراتیک را تاسیس کنیم. ترکیه و خاورمیانه را براساس اصول دمکراتیک ایجاد کنیم.

در همه عرصه‌ها علیه فاشیسم مبارزه صورت می گیرد

دوران کالکان در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که: مبارزه علیه فاشیسم باید در تمام عرصه‌ها صورت بگیرد. این گفته که از مبارزه نیروهای گریلا حمایت می‌کنم کافی نیست. لازم است که همه در هر جایی که هستند که مبارزه علیه فاشیسم را گسترش دهند. حمله فاشیستی در همه جا در جریان است و فاشیسم نیز در همه جا حضور دارد. کسانی که به مام رشو و زندوره حمله می‌کنند، از توریسم در مرسین و آنتالیا به کسب سود دست می‌زنند، با دست زدن به کارهای دیگر به کسب سود دست می‌زنند، این پول‌ها را به اسلحه تبدیل می‌کنند و با ان پول‌ها به نیروهای گریلا حمله می‌کنند، بر انسان‌ها ظلم می‌کنند. یعنی هدف در همه جا قرار دارد. فاشیسم در همه جا حضور دارد. مقاومت و مبارزه نیز باید در همه جا حضور داشته باشد. اگر از مبارزه نیروهای گریلا در مام رشو حمایت کنید، باید فرصت‌ها و امکانات مادی حمله و تجهیز اسلحه و مهمات نیز متوقف شود. برای نمونه اجازه ندهید که در آنتالیا و مرسین و ازمیر سود حاصل شود. تنها از این طریق امکان‌پذیر است.

از زنان و جوانان، کارگران، زحمتکشان و خلقمان می‌خواهم که در هر چهار بخش کوردستان، در خارج از میهن، در هر جایی که هستند علیه فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ برای نابودی سیاست و ذهنیت استعمارگری و فاشیستی آن، مبارزه‌ای وسیع را رقم بزنند. این مسئله مهم است. اکنون زمان نابودی فاشیسم با تمامی امکانات و فرصت‌ها و در همه جا فراهم شده است. پیرزی از این راه تحقق پیدا می‌کند. پیوستن به صفوف گریلا به معنای حضور در مام رشو نیست. جنگ  فاشیسم فقط در مام رشو صورت نمی‌گیرد. باید در همه جا باشد. در استانبول، در ازمیر، در چوکوروا، در آنتالیا، دریای سیاه، شمال کوردستان، در عفرین، در بعشیقه، در همه جا باید مبارزه کرد. باید همه بر این نکته واقف باشند و به اقدام درست دست بزنند.