عمران امکچی: امرالی خارج از چارچوب قانون است

وکیل دادگاه عمران امکچی اظهار داشت که امرالی با ذهنیت و تفکر انزوا ساخته شده است، امرالی هیچ ارتباطی با دنیای خارج ندارد و ماندن در آنجا با اعدام یکسان است.

وکیل دادگاه عمران امکچی اظهار داشت که امرالی با ذهنیت و تفکر انزوا ساخته شده است، امرالی هیچ ارتباطی با دنیای خارج ندارد و ماندن در آنجا با اعدام یکسان است .عمران امکچی وکیل دادگاه یادآور شد که پس از پروتکل میت-سیا در 4 فوریه، امرالی بازسازی و آمادە شد و رهبر ملت کورد عبدالله اوجالان در ١٥ فوریه به ترکیه آورده شد. 

عمران امکچی با بیان اینکه ماده ٥ کنوانسیون حقوق بشر اروپا نقض شده است، گفت: «دولت ها نباید خارج از قانون عمل کنند، اما در مورد عبدالله اوجالان از حدود قانون خارج شدند.  دادگاه حقوق بشر اروپا این را مطابق قانون تشخیص داد و ماده 5 را برای کمک به دولت ها ارزیابی کرد. به همین دلیل است که  CPT امروز پاسخ واضحی به ما نمی دهد.

رهبر ملت کورد عبدالله اوجالان ٢٤ سال است که در شرایط انزوا به سر می برد و ٢٢ ماه است که هیچ اطلاعی از وی دریافت نمی شود. عمران امکچی، یکی از وکلای دفتر وکالت سدە، در گفتگو با خبرگزار فرات اظهار داشت: انزوای عبدالله اوجالان مبنایی تاریخی دارد و تنها به عنوان یک شخص تلقی نمی شود.  امکچی گفت: ما می دانیم که موضوع اصلی به شرایط انزوا مربوط نمی شود.  می دانیم که مسئله حل یا عدم حل مسئله کوردها است. زیرا واقعیت وضع موجود کوردها مبتنی بر عدم حل و فصل قرار گرفتە است. ملت کورد در میان چندین دولت-ملت تقسیم شده اند. بزرگترین قربانی در خاورمیانه ملت کورد هستند. 

امکچی با بیان اینکه مشخص است چه کسی در انزوای امرالی طرفدار حل مشکل است و چه کسی مخالف حل و فصل است، خاطرنشان کرد که عبدالله اوجالان از سال ١٩٩٣ تاکنون به دنبال صلح بوده است.

امکچی گفت: چه کسی توطئه قتل  ٣٣ سرباز را سازماندهی کرد؟ در سال ١٩٩٥ چه کسی در پاسخ به تلاش اوجالان برای صلح و حل مناقشات با بمب گذاری اقدام به ترور کرد؟ اینها توسط گلادیوی محلی، عناصر ناتو، فناوری انگلیس، ایالات متحده آمریکا و اسرائیل سازماندهی شدند. نیروهایی که مخالف حل مناقشات هستند، امروز نیز به دنبال همین اهداف هستند. زمانی که آقای اوجالان به ترکیه تحویل داده شد نیز همان نیروها نقش داشتند. کنیا میلیاردها دلار باج دریافت کرد. روسیه و همه عناصڕ دیگر سهم خود را داشتند.

هیچ مبنای قانونی برای انزوا وجود ندارد

وکیل امکچی اظهار داشت که هیچ مبنای قانونی برای انزوا وجود ندارد، چنین نمونه هایی از بی قانونی در تاریخ جمهوری ترکیه وجود ندارد و حتی تصمیمات دادگاە عدالت شورای اروپا  نیز اجرا نمی شود.  وکیل امکچی گفت: این مجازاتهای انضباطی نیز همه تصمیمات سیاسی هستند و هیچ ربطی به قانون ندارند. کمیتە منع شکنجە شورای اروپا در گزارش ٢٠٢٠ خود به صراحت می گوید که ما مجازات انضباطی را جدی نمی دانیم و بهانه های واهی است.  در عین حال هیچ دلیل قانونی و مادی برای ممنوعیت ملاقات با وکلا وجود ندارد. تا ١٥ جولای ٢٠١٦، از ملاقات با خانواده ها و وکلا با بهانه های کشتی خراب است، هوا خوب نیست ممانعت می شد. وقتی کسی این بهانه ها را باور نکرد، مجازاتهای انضباطی را بهانه کردند.

امکچی بیان نمود که حکمی که در ٢٠ جولای ٢٠١٦ از سوی قوه مجریه صادر شد، مبنای انزوای مطلق قرار گرفت، وی ادامه داد: با این حکم، از دیدار، وکلا، نامهها و ملاقاتهای خانواده ممانعت به عمل آمد. ممنوعیت ملاقات وکلا نه قانونی است و نه مادی. همچنین دلیلی برای رد درخواست ملاقات خانواده وجود ندارد.

امرالی با ذهنیت و تفکر انزوا ساخته شده است

امکچی با بیان اینکه امرالی سیستمی است که با ذهنیت انزوا ساخته شده است، گفت: تا سال ٢٠١٥ انزوای شدید و پس از آن انزوای مطلق آغاز شد. از آن به بعد چیز دیگری در میان نبوده است. زیرا ارتباط اوجالان با دنیای بیرون قطع شده است. این بدین معنی است که مردم را زنده به گور می کنند و در عمل به معنای اعدام است. زندان امرالی بر اساس قوانین جمهوری ترکیه ساخته نشده است. بلکه از طریق از حدود قانون خارج شدن دولتها بنا شده است. قواعدی که در امرالی اجرا می شود، نه در قوانین ملی و نه در قوانین بین المللی وجود ندارد. بر اساس اصول خود عمل نکرد. امکچی توضیح داد که اینکه عبدالله اوجالان دستگیر شد و به کشوری که مجازات اعدام در آن وضع شده است، برگردانده شد، خود خلاف توافق دوبلین است. وی ادامه داد: در پروتکل میت-سیا - در ٤ فوریه، امرالی تخلیه شد و در ١٥ فوریه وی را به ترکیه آوردند. با این کار ماده ٥ کنوانسیون حقوق بشر اروپا نقض شد. دولت نباید بر خلاف قانون عمل کند، اما در مورد اوجالان از حدود قانون خارج شدند. این مسئله را مطابق قانون دانست. عمران امکچی اعلام نمود که CPT نیز امروز پاسخ واضحی نمی دهد و گفت: 23 سال است که اینجا می آیند و می روند، گزارش ارائه می دهند، توصیه می کنند، اما ترکیه این توصیه ها را اجرا نمی کند.

با وجود همه این موارد نیز کمیتە منع شکنجە اتحادیە اروپا  هنوز واکنش هایی مورد انتظار است را نشان نداده. ما می بینیم که CPT چشم خود را بر اقدامات ترکیه را می بندد.