ابراهیم ایزدی: نتایج انتخابات در شنگال مشروعیت ندارد

ابراهیم ایزدی در ارزیابی خود از انتخابات عراق و شنگال که در ۱۰ اکتبر برگزار شد اظهار داشت: نتایج انتخابات مشروعیت ندارد. این انتخابات در واقع توطئه‌ای بود علیه جامعه ایزدی.

در ۱۰ اکتبر، در عراق انتخابات پارلمانی برگزار و ۴۱ درصد از افراد واجد حق رای در این انتخابات شرکت کردند. بعد از سال ۲۰۰۳، برای نخستین بار انتخابات پیش از موعد در این کشور برگزار شد. در مقایسه با سال‌های گذشته، شمار شرکت کنندگان در انتخابات کمتر بود. بر اساس نتایج کمیسیون عالی انتخابات، پارت دمکرات کوردستان ۳۲ کرسی و اتحادیه میهنی کوردستان هم ۱۵ کرسی را به دست آورده‌اند. همچنین بر اساس نتایج انتخابات اخیر، شمار آرای پارت دمکرات کوردستان در مقایسه با سال ۲۰۱۸ کاهش پیدا کرده است. پارت دمکرات کوردستان در انتخابات سال ۲۰۱۸ ، موفق شده بود آرای ۷۲۴ هزار و ۷۲۷ رای دهنده را به خود اختصاص دهد، اما در انتخایات اخیر این حزب ۴۲۰ هزار و ۴۳۰ نفر به این حزب رای داده بودند. پارت دمکرات کوردستان در این انتخابات ۳۰۴ هزار و ۲۹۷ رای دهنده را از دست داده بود.

غیر از این مسئله، در روز انتخابات در شنگال، جریان رای‌گیری یکساعت دیرتر از موعد مقرر آغاز شد و در ۲۱ مرکز رای گیری به این بهانه که ابزارهای رای دادن از کار افتاده اند، پروسه رای‌گیری متوقف شد. همزمان در شهرهایی مانند هولیر، نیروهای زیروانی در مقابل اماکن اخذ رای مستقر شدند. در رابطه با تحولات انتخابات در منطقه شنگال، ابراهیم ایزدی که پروسه رای‌گیری را تحت نظر داشته است، با خبرگزاری مزوپوتامیا  گفتگو کرده است.

در صورتی که تقلب نمی‌شد نمی‌توانستند به موفقیت دست پیدا کنند

روزنامه‌ نگار ابراهیم ایزدی، در این باره اظهار داشت که آمریکا و ترکیه در جریان انتخابات پیش از موعد دخالت کرده‌اند. وی در ادامه افزود: این انتخابات در زمان مناسبی برگزار شد. در شنگال همزمان با آغاز مبارزات انتخاباتی، حملات دولت ترک هم آغاز شدند. تنها قبل از آغاز انتخابات، جامعه ایزدی ۱۰ شهید دادند. غیر از حملات هوایی، تهدیدهای دشمنانه علیه شنگال هم ادامه داشتند. علیرغم این مسئله، به لطف نیروهای دفاعی شنگال، فرایند انتخابات به نحوی امن برگزار شد. همین مسئله آشکار می‌کند که در شنگال مسئله امنیتی در جریان نبوده است. از طرف دیگر، آمریکا، عراق و پارت دمکرات کوردستان مجری برگزاری انتخابات بودند. جالب توجه است که این انتخابات در نخستین سالگرد پیمان ۹ اکتبر برگزار شد و همین حزب و گروه‌ها بودند که پیمان ۹ اکتبر در مورد شنگال را امضا کرده بودند. اما امکان ندارد که این نیرو در شنگال بدون فریب و مکر به پیروزی برسد.

پارت دمکرات کوردستان با رای ایزدیان به پیروزی دست پیدا نکرد

ابراهیم ایزدی ضمن اشاره به میزان مشارکت کنندگان اظهار داشت که: پارت دمکرات کوردستان با مکر و فریب در شنگال به پیروزی رسید و در ادامه افزود: در شنگال از ۸۳ هزار شرکت کننده واجد رای، تنها ۱۳ هزار نفر در انتخابات شرکت کردند. همه اطلاع دارند که دستگاه‌های رای گیری در شنگال دیر به کار افتادند. این دو مسئله باعث شد که آرای ایزدیان در شنگال کاهش پیدا کند. PADÊ در شنگال ۲ هزار و ۶۱۲ رای کسب کرد. اما این آرا و انتخابات از سوی PADÊ مورد قبول واقع نشد. سه نفر از نامزدهای پارت دمکرات کوردستان در شنگال از صندوق‌ها بیرون آمده و این حزب توانست به حزب نخست تبدیل شود. اما این حزب با رای ایزدیان به حزب اول تبدیل نشد. احتمال دارد که بخش‌هایی از ایزدیانی که از زمان فرمان در کمپ‌های پارت دمکرات کوردستان به سر می‌برند، به این حزب رای داده باشند. اما این انتخابات از سوی ایزدیان هیچ مشروعیتی ندارد زیرا که تنها ۴۱ درصد از افراد واجد شرایط در این انتخابات شرکت کرده‌اند. همین آمار نشان می‌دهد که خلق امیدی به حکومت عراق ندارد.

برای عدم موفقیت PADÊ به هر اقدام ممکنی دست زدند

ابراهیم ایزدی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که در مناطقی که ایزدیان در آن ساکن هستند، فشار و تهدیدهای بسیاری علیه ایزدیان در جریان بوده و در ادامه می‌افزاید: هیچ فرقی بین این انتخابات و ۹ اکتبر وجود ندارد. جامعه ایزدی از اعتقاد قدرتمندی برخوردار است و تا کنون به این باور خود متکی بوده است. اما ایزدیان به حکومت باور ندارند. زیرا از بغداد تا مرکز رای گیری، افرادی که در این انتخابات درگیر بودند،  همه از مخالفان جامعه ایزدی بوده و در تمام توطئه‌ها و طرح‌های صورت گرفته علیه ایزدیان دست دارند. این افراد برای عدم پیروزی PADÊ به هر اقدامی دست زدند. اگر PADÊ به پیروزی دست می‌یافت، پیمان ۹ اکتبر نیز به تمامی از میان می‌رفت. پارت دمکرات کوردستان با فشار و ظلم توانست به پیروزی برسد. این موفقیت در انتخابات می‌تواند دستاویزی برای پارت دمکرات کوردستان باشد که ادعا کند خلق شنگال از ما حمایت می‌کند اما این مسئله قابل قبول نیست. ایزدیان شنگال علیه پارت دمکرات کوردستان هستند. حتی ایزدیانی که در کمپ‌های پارت دمکرات کوردستان هستند هم پارت دمکرات کوردستان را نمی‌خواهند. اما به دلیل تهدیدی که متوجه آنها است، این مسئله را می‌پذیرند. نتایج انتخابات هچ تاثیری بر مدیریت شنگال و خصوصا خودمدیریتی شنگال نخواهد داشت. تنها تاثیر این انتخابات این است که کسانی که علیه شنگال دست به توطئه زدند، بار دیگر لفاظی‌های خود را در این باره گسترش می‌دهند. اما ایزدیانی که از زمان فرمان تا کنون مقاومت کرده‌اند، مانند همیشه این لفاظی‌ها را قبول نمی‌کنند.

این انتخابات از مشروعیت برخوردار نیست

ابراهیم ایزدی همچنین افزود که جامعه ایزدی حضور پارت دمکرات کوردستان را در شنگال نمی‌پذیرد و در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که: پارت دمکرات کوردستان تلاش می‌کند تا وارد شنگال شد و برای دولت ترک دست به جاسوسی بزند، جوانان ایزدی را کشته و ایزدیان هم این مسئله را نمی‌پذیرند. ایزدیان به خوبی از ماهیت پارت دمکرات کوردستان اطلاع دارند و می‌دانند که این حزب می‌خواهد چه اقداماتی انجام دهد. پارت دمکرات کوردستان می‌خواهد خود را به عنوان یک حزب کوردی نشان دهد اما خلق شنگال می‌داند که این حزب در کوردایتی نمی‌کند. خلق ایزدی لازم است که برای مقاومتی بزرگ آماده شود. نتایج انتخابات مشروعیت نداشته و این انتخابات توطئه‌ای علیه جامعه ایزدی به شمار می‌رود.