درخواست نمایندگان کورد مجلس عراق برای تحقیق در مورد توطئه‌های پارت دمکرات کوردستان

تعدادی از نمایندگان کورد مجلس عراق در فراکسیون‌های مختلف علیه توطئه‌های پارت دمکرات کوردستان پ.د.ک و انتشار بیانیه‌ی جعلی تحت نام انجمن آسایش (شورای امنیت) اقلیم کوردستان، خواستار انجام تحقیقات شدند و آنرا تجاوز به همه‌ی دستگاه‌های حکومتی می‌دانند.

شماری از نمایندگان کورد مجلس عراق عصر روز گذشته در بیانیه‌ای خطاب به نخست‌وزیر عراق، رئیس‌جمهور، دادگاه فدرال، مشاور شورای میهنی و نماینده‌ی سازمان ملل در عراق خواهان تشکیل هیئتی تحقیقاتی علیه بازداشت‌ها و حملات پارت دمکرات کوردستان به فعالان مدنی و انتشار بیانیه‌ی ساختگی و کذب با نام انجمن آسایش اقلیم و سوء استفاده از این دستگاه برای منافع شخصی و حزبی شدند.

هم زمان این پارلمانتارها در بیانیه‌ی خود اعلام کرده‌اند:"انجمن آسایش اقلیم کوردستان سال ۲۰۱۱ با قانون شماره‌ی ۴ پارلمان کوردستان تاسیس شده است و ۵ عضو دارد که یکی از آن‌ها مشاور و ریاست شورا را به عهده دارد و وابسته به ریاست اقلیم است اما بیشتر از یک سال است که این شورا بدون مشاور است و علت آن هم اختلافات داخلی پارت دمکرات کوردستان میان نچیروان بارزانی رئیس اقلیم و مسرور بارزانی رئیس حکومت است."

این پارلمانتارها از حکومت عراق می‌خواهند که مانع به کارگیری دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی کوردستان توسط احزاب با هدف رقابت‌های داخلی و سرکوب معترضان شود. هم‌زمان خواهان تشکیل هیئتی تحقیقاتی برای آشکار کردن حقایق شده‌اند.

متن بیانیه:

جناب آقای نخست‌وزیر

آقایان روئسای شورای نمایندگان

جناب آقای رئیس جمهور

جناب آقای مشاور امنیت میهنی عراق

فرستاده‌ی محترم ویژه‌ی دبیر کل سازمان ملل در عراق

سلام و درود

ما به عنوان تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان عراق که نمایندگی استانهای مختلف اقلیم کوردستان را بر عهده داریم، می‌خواهیم شما را از رخدادی وحشتناک در اقلیم کوردستان آگاه کنیم و آن هم سوءاستفاده از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی اقلیم کوردستان در جریان اختلافات حزبی و شخصی و با هدف سرکوب معترضان و منتقدان و متهم کردن یک گروه عراقی به انجام عملیات تروریستی است.

دیروز با فشار اعضای پارت دمکرات کوردستان بر انجمن آسایش (سازمان امنیت اقلیم) بیانیه‌ای به نام انجمن آسایش منتشر شده است که گویا دو تلاش برای انجام عملیات تروریستی خنثی شده است و چند گروه و طیف مختلف متهم شدند که تعدادی از آنها فعالان و منتقدان هستند که اکنون در خارج از کشور زندگی می‌کنند. همچنین در بیانیه‌ی انجمن آسایش اقلیم بدون انتشار هیچ مدرکی، اعلام شده است که یک طیف عراقی در تلاش برای انجام عملیاتهای تروریستی در هولیر و دهوک دست داشته‌اند، همین امر سبب ایجاد رعب و وحشت میان شهروندان شده است.

می‌خواهیم اعلام کنیم که انجمن آسایش اقلیم کوردستان در سال ۲۰۱۱ با قانون شماره‌ی ۴ پارلمان کوردستان تاسیس شده است و ۵ عضو دارد که یکی از آنها مشاور است و ریاست شورا را به عهده دارد و وابسته به ریاست اقلیم کوردستان است اما بیش از یک سال است این شورا بدون مشاور است و علت آن نیز اختلافات داخلی پارت دمکرات کوردستان میان نچیروان بارزانی رئیس اقلیم و مسرور بارزانی رئیس حکومت، می‌باشد.

پس از بیانیه‌ی روز گذشته، سه عضو انجمن آسایش اقلیم که شامل مسئولین دستگاه زانیاری، مدیر کل آسایش اقلیم و مسئول اطلاعاتی پیشمرگه با نام انجمن آسایش بیانیه‌ی دیگری منتشر کردند و در آن اعلام شده است، بیانیه‌ی روز ۲۶ اکتبر ۲۰۲۰ بدون اطلاع آنها منتشر شده است و آنها به هیچ وجه از این مسئله مطلع نیستند و هرگونه تلاش تروریستی در کوردستان را رد می‌کنند.

به همین دلیل ما با احساس مسئولیت در مقابل شهروندان در اقلیم کوردستان و برای ممانعت از ایجاد تنش و خشونت برای منافع حزبی، از شما می‌خواهیم از سوء استفاده از دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی اقلیم کوردستان توسط احزاب برای رقابتهای داخلی خود و سرکوب معترضان ممانعت به عمل آورید، همچنین خواهان تشکیل هیئتی تحقیقاتی برای مشخص شدن واقعیتها هستیم.

با احترام

۱.یوسف محمد صادق

۲.غالب محمد علی

۳. یسری رجب کمر

۴.هشیار عبدالله

۵.احمد حاجی رشید

۶.ریبوار کریم محمود

۷.سرکوت شمس‌الدین