فوروم اجتماعی جهان: به اتحاد نیاز داریم نه به حمایت

​​​​​​​شرکت کنندگان در فوروم اجتماعی جهان به بحران‌های گوناگون ناشی از سیستم کاپیتالیسم اشاره کرده و بر لزوم مبارزه اجتماعی تأکید کردند. آنان خاطرنشان کردند که در این مقطع هر فردی باید در مقابل کاپیتالیسم ایستادگی کند.

فوروم اجتماعی جهان که بنا بود امسال در مکزیک برگزار شود به دلیل پندمی بصورت ویدیو کنفرانس در شبکه زوم برگزار می‌شود. نمایندگان جنبش زنان کورد در سخنرانی افتتاحیه این فوروم که از سوی ۵ نفر ارائه می‌شود شرکت کردند.

فوروم اجتماعی جهان امسال از ٢٣ ژانویه ٢٠٢١ آغاز شده و تا ٣١ ژانویه ادامه دارد. صدها جنبش اجتماعی در این گردهمایی در مورد «جهانی جداگانه» و سیستم‌های جایگزین به رایزنی می‌پردازند.

در فوروم اجتماعی جهان جنبش‌های اجتماعی، احزاب سیاسی پیشرو، جنبش‌های زنان، فعالان محیط زیست و اکولوژی و جنبش‌های جوانان از سرتاسر جهان شرکت می‌کنند و فعالیت‌ها و برنامه خود را به نمایش می‌گذارند.

کوردیش نِتورک (شبکه فعالیت‌های کورد)، جنبش آزادی کوردستان و جنبش زنان کورد در فعالیت‌های امسال بصورت سمینار، پانل و گردهمایی شرکت کرده‌اند.

روهاش شیخو نماینده کنگره ستار در اروپا در پانل «خشونت علیه زنان به عنوان ابزار جنگ» شرکت خواهد کرد و در مورد شیوه‌های خشونت علیه زنان و راه‌های مبارزه با آن سخن خواهد گفت.

نیلوفر کوچ سخنگوی کمیسیون روابط خارجه کنگره ملی کوردستان نیز در پانلی به عنوان «اتحاد و دیالوگ راه‌های جلوگیری از جنگ» سخنرانی خواهد کرد.

مرال چیچک از سخنگویان رپاک نیز در پانل «فمینیسم، جامعه و تنوعات اجتماعی» سخنرانی خواهد کرد.

فوروم اجتماعی جهان ٢٠٢١

در افتتاحیه فوروم اجتماعی جهان (٢٠٢١) هر کدام از آمیناتا درامانه تراوره (وزیر سابق مالی)، لویز ایناسیو لولا داسیلوا (وزیر اسبق برزیل)، میریام میراندا (هندوراس)، ملکه یاشار (جنبش زنان کورد)، یانیس فاروفاکیس (عضو پلتفرم جهان بسوی آینده و وزیر سابق اقتصاد در یونان)، لیلا خالد (انقلابی فلسطینی)، آسهیسه کوتهاری (فعال جهان متفاوت اهل هند) سخنرانی کردند.

'به تعریف‌های متفاوت و تازه‌ای نیاز داریم'

ملکه یاشار از جنبش زنان کورد اظهار کرد که کاپیتالیسم با شیوع پندمی درصدد است تا مکانیسم کنترل را به تمامی زوایای زندگی اجتماعی گسترش دهد و افزود:"ما کورد‌ها به این وضعیت آشناییم." یاشار با اشاره به مبارزه زنان کورد علیه مزدوران و تبهکاران داعش افزود:"بسیاری از کشورها و سیستم‌های خواستند با استفاده از داعش به سیستم کنترل مد نظر خود دست یابند. با قوانین موسوم به آنتی ترور تلاش کردند تا از این مرحله به نفع خود بهره گیرند."

یاشار افزود که زنان بزرگترین و مهم‌ترین نیروی مخالفت با سرمایه‌داری هستند و افزود:"در رابطه با موضوع کُلونیالیسم ما به تعریف‌های تازه‌ای نیاز داریم. این مفهوم لازم است نه تنها اشغالگری کشور و یا خاک دیده شود. همچنین باید به سیستم استعمارگری علیه زنان نیز توجه کرد. ما نیاز به تعریف تازه‌ای از انترناسیونال داریم. باید جوامع میزان همبستگی با همدیگر را افزایش دهند. ما تنها به اعلام حمایت از مبارزه و یا درود فرستادن به آن نیاز نداریم بلکه باید بخشی از این مبارزه شوند. باید مفاهیم حمایت و اینترناسیونالیسم بازتعریف شوند. آنچه ما در روژاوا در پی آن هستیم همین مورد است. از طریق داعش خواستند انقلاب کوردستان را منکوب کنند، خلق‌هایی که پیرامون پارادایم رهبر آپو جمع شده بودند نگرش اینترناسیونالیستی خلق‌ها را ایجاد کردند."

یاشار اعلام کرد که آنان پیشنهاد "کنفدراسیون خلق‌ها" را ارائه می‌کنند و افزود:"سیستم و رسانه‌های کاپیتالیستی جنبش زنان کورد را تنها از لحاظ مبارزه مسلحانه نشان دادند. مبارزه مسلحانه ما زنان تنها ١٠ درصد است، ٩٠ درصد این مبارزه در عرصه‌های اجتماعی و مبارزه ذهنیتی است."

یانیس فاروفاکیس با ادای احترام به مبارزه زنان کورد سخنان خود را آغاز کرده و سپس افزود که سیستم کاپیتالیسم درصدد است کنترل زندگی اقتصادی و اجتماعی را در دست داشته باشد و به همین دلیل لازم است که مخالفان این سیستم فعالیت‌های خود را به شیوه‌ای نیرومندانه‌تر به پیش برند.