مجلس خلق مخمور طی بیانیه‌ای اعمال پ.د.ک را محکوم کرد

​​​​​​​ مجلس دمکراتیک خلق مخمور اعمال پ.د.ک علیه خلق مخمور، به ویژه جان باختن مشکوک دو تن از ساکنان این کمپ در زندان‌های این حزب را محکوم کرد.

 در ساختمان مجلس دمکراتیک مخمور با حضور نمایندگان سازمان‌ها، در رابطه با موضع‌گیری‌های پ.د.ک در سال‌های گذشته در مورد اهالی مخمور و به ویژه جان باختن مشکوک دو تن از ساکنین کمپ در زندان‌های پ.د.ک بیانیه‌ای منتشر شد.

 این بیانیه توسط رئیس مشترک مجلس خلق دمکراتیک، حاجی کاچان قرائت شد.

در این بیانیه آمده است:

"حملات، محاصره و اعمال پ.د.ک به حد خطرناکی رسیده است. در ماه‌های اخیر دختران جوان و ده‌ها کارگر و دانشجو دستگیر شده‌اند و مدتی طولانی در زندان‌های پ.د.ک محبوس بوده‌اند.

'باید رسانه‌های آزاد به وظیفه خود عمل کنند'

در زمان دستگیری به آنها بی‌احترامی کرده و آنها را  تحقیر می‌کنند. آنها پس از حدود دو ماه هنوز در زندان‌ها مانده‌اند، اما در دو حادثه‌ی اخیر شک بسیاری برای ما علیه مسئولین پ.د.ک در زندان‌های امنیتی عمومی ایجاد شده است و باید رسانه‌های آزاد برای افکار عمومی حقایق را آشکار کنند و به وظیفه خود عمل نمایند.

 'اعمال پ.د.ک علیه خلق ما از معیارهای انسانی، اخلاق و معیارهای بین‌المللی بسیار بدور است'

 اعمال پ.د.ک علیه کارگران، دانشجویان و بیماران ما بسیار دور از اخلاق و وجدان انسانی و قوانین بین‌المللی است. ۲ ماه پیش یکی از شهروندان ما با نام حاجی حیدر بعد از ۵۴ روز ماندن در زندان وضعیت سلامتیش رو به وخامت گذاشت و روانه بیمارستان شد و سپس وی را آزاد کردند. حاجی حیدر از لحاظ سلامتی هیچ مشکلی نداشت و وضعیت جسمانی بسیار خوبی داشت و هیچ بیماری نداشت. اما طی مدت یک هفته به شیوه‌‌ای مشکوک جان خود را از دست داد. به گفته‌ی پزشکان و همچنین به گفته‌ی خود حاجی حیدر و بستگانش وی در زندان‌های پ.د.ک که مسموم شده است و سپس وی را آزاد کرده‌اند.

 'حادثه را از خانواده وی و اهالی مخمور پنهان کردند'

به همین ترتیب یک شهروند دیگر ما با نام متین داود آدوگیت که در روز ۷ نوامبر ۲۰۲۰ توسط آسایش هولیر دستگیر شد،  پس از سه روز اعلام شد که به دلیل مشکل قلبی جان خود را از دست داده است. آنچه جای تعجب دارد این است که جان باختن شهروندان کمپ مخمور از افکار عمومی پنهان می‌شود و پس از آن که یک وکیل درخواست روشن نمودن وضعیت را کرده بود، مرگ وی را اعلام کرده بودند. بر اساس گزارشی که برای خانواده‌ی وی ارسال شده است، خانواده و ساکنین کمپ پس از دو ماه از مرگ وی مطلع شدند. این اعمال دور از اخلاق انسانی و دور از وجدان و همچنین قوانین بین‌المللی می‌باشد و نظیر آن وجود ندارد و توسط خلق ما قابل قبول نیست، ما به عنوان مجلس خلق، خانواده و اهالی مخمور خواستار شفاف‌سازی در این رابطه هستیم. این رخدادها و این اعمال برای کمیسیون حقوق بشر پارلمان کوردستان، سازمان‌های حقوق بشری، هلال احمر بین‌المللی و سازمان ملل مایه شرم می‌باشد. هر چند پ.د.ک مسئول این اعمال است اما این نیروها نیز به همان شیوه مسئول می‌باشند.

درخواست

 ما به عنوان مجلس خلق و همچنین ساکنین کمپ مخمور، از همه طرف‌های ذیربط، احزاب سیاسی، سازمان ملل، سازمان‌های حقوق بشری، کمیسیون حقوق بشر پارلمان کوردستان و عراق می‌خواهیم که در برابر این اعمال غیر انسانی پ.د.ک موضع‌گیری کنند و از آنها بخواهند که به ظلم و ستم علیه پناهجویان کمپ مخمور پایان دهند.  همچنین به آن‌ها می‌گوییم که اگر شما همکار پ.د.ک نیستید پس از حقوق خانواده‌ی حاجی حیدر و متین آدوگیت حمایت کنید و به وظیفه انسانی خود عمل نمایید.

ما به عنوان مجلس دمکراتیک خلق و ساکنان کمپ شهید رستم جودی به خانواده‌های این دو تن تسلیت گفته و امیدوارم خداوند به آنها صبر عطا نماید و همچنین این جنایت را محکوم می‌کنیم."