آزادی عفرین وصیت جان برکفان کوهستان کورمنج است

​​​​​​​مقاومت "کوهستان کورمنج" عفرین، که با عنوان "مقاومت دوران" وارد تاریخ شده است، چندین مبارز و فرمانده با عملیات فدایی، مهر خود را بر تاریخ زدند و به آزادی عفرین و ادامه‌ی راهشان وصیت کرده‌اند

دولت ترکیه با اسلحه‌ی ناتو و با پشتیبانی روسیه و با همکاری دهها هزار تن از تبهکاران بنیادگرا روز ۲۰م ژانویه ۲۰۱٨ /۳۰ دی ١٣٩۶ به عفرین حمله کرد. با پیشاهنگی ی.پ.گ و ی.پ.ژ، نیروهای انقلابی، نیروهای دفاعی، نیروهای آسایش و نیروی مدافع جامعه ه.پ.ج، بر ضد این حمله‌ی اشغالگرانه مقاومتی تاریخی انجام شد. خلق و نیروهای مدافع عفرین بهای سنگینی پرداخت کردند و ۵٨ روز به شیوه‌ای بی‌نظیر در مقابل اشغالگران مقاومت کردند.

از هر سه طرف عفرین حملات اشغالگرانه را آغاز کردند

عفرین از ۳ جهت توسط دولت ترکیه و تبهکارانش محاصره شده بود. دولت ترکیه و تبهکارانش از سمت شرق در اعزاز، از سمت شمال از کلیس و از سمت غرب از هاتای و از سمت جنوب غرب از کمپ پناهجویان اتمه حملات اشغالگرانه به عفرین را آغاز کردند. به دلیل برخورد و مقاومت مبارزان ی.پ.گ و ی.پ.ژ ارتش اشغالگر ترکیه و گروههای مزدورش به مدت ۳ هفته نتوانستند پیشروی کنند. حملاتشان توسط مبارزان در هم می‌شکست و ضربات سنگینی را متحمل می‌شدند.

 

ارتش ترکیه که ضربات سنگینی را متحمل شده بود، تلاش می‌کرد تا با حملات هوایی نتیجه‌ای بدست آورد. با جنگنده‌های خود، هواپیماهای بدون سرنشین از نوه ایها، هواپیمای بدون سرنشین مهاجم از نوع سیها ۲۴ ساعت شبانه روز بدون وقفه از هر سه طرف عفرین، شهروندان غیرنظامی را بمباران می‌کردند. به دلیل این حملات صدها شهروند عفرینی شهید و هزاران تن نیز زخمی شدند.

 

عفرین منطقه‌ای از حلب است و شامل ۷ شهرک به نامهای جندرس، شیه، مباتا، راجو، بلبله، شرا و شراوا می‌باشد. اما علی رغم کوچکیش از مقاومت آن کاسته نشد. خلق عفرین با فداکاری عظیم در مقابل حملات مقاومت کردند و برای فرار از بمبارانها به شهرکها پناه بردند، اما دهها بار آنها را در طول مسیر و در مرکز شهرکها بمباران کردند. خلق عفرین به خوبی ثابت کردند که از مبارزین خود پشتیبانی می‌کنند اما جهان در مقابل آنها سکوت کرد و خود را به کوری و کری زدند.

 

همزمان با تصمیم شورای امنیت سازمان ملل مردم را قتل عام کردند

هم زمان سودا و معامله مابین دولت ترکیه و روسیه بر سر عفرین و غوطه‌ی شرقی و موضوع انتقال تبهکاران غوطه‌ی شرقی به موضوع روز مبدل شده بود. به همین دلیل شورای امنیت سازمان ملل در یک پروژه آتش‌بس را به مدت یک ماه در سوریه اعلام کرد، اما دولت ترکیه به این آتش بس اعتنا نکرد و به حملاتش ادامه داد. افکار عمومی جهان نیز به گونه‌ای شگفت‌آور در مقابل حملات ترکیه به شهروندان عفرینی و عمل نکردن به آتش بس سکوت کرد.

 

برای جلوگیری از حملات، هزاران کرد، عرب، سریانی، ترکمن، چرکس، ایزدی، ارمنی و کسانی با باورهای دیگر از شهرها و شهرکهای شمال و شرق سوریه به عفرین رفتند. ایجاد سپر انسانی از ابتدای ماه فوریه آغاز شد و تا اواسط ماه مارس ادامه داشت. از شنگال و جنوب کردستان نیز خلق به خیابانها و میادین رفتند و راهپیمایی کردند. علی رغم ممانعت رژیمهای سوریه، روسیه و تهدیدهای دولت ترکیه، خلقها به عفرین رفتند و دست به تحصن زدند.

 

مقاومت جان بر کفان

صدها مبارز ی.پ.گ و ی.پ.ژ، نیروهای انقلابی، آسایش و اعضای ه.پ.ج در مقابل دولت ترکیه مقاومت کردند و شهید شدند. پرچم مقاومت را به ادامه دهندگان رهشان دادند. مقاومت کوهستان کورمنج عفرین با نام مقاومت دوران، در تاریخ ثبت شد و چندین فرمانده و مبارز با عملیات فدایی مهر خود را بر تاریخ زدند و آزادی عفرین را وصیت خود برای ادامه دهندگان راهشان نمودند.

جان بر کفان کوهستان کورمنج

عفرین سرزمین آرین میرکان است، که یکی از سمبلهای مقاومت کوبانیست. پرچم دست آوستا خابور (زلیخا حمو) در دست بارین کوبانی (امینه مصطفی عمر)، کارکر چیا(دندار بوزان)، پولات عفرین(مروان عمر)، ایلان کوبانی(احمد ولو)، ریبر جلال(رجب آیار)، قهرمان جودی(رمضان بجو)، روسیار وژین(گلستان حج مسلم)، ویان تولهلدان(گلستان علی)، غمگین عفرین( عماد صیدو) برافراشته شد.

 

مبارزان ی.پ.گ و ی.پ.ژ در مرحله‌ی اول مقاومت زمانه، که ۵٨ روز طول کشید، در همه‌ی جبهه‌ها ضربات سنگینی به دولت ترکیه وارد کردند.

 

خودمدیریتی عفرین تصمیم به انتقال شهروندان گرفت

چون به طور مستقیم به مردم حمله می‌شد و خطر نسل‌كشی شهروندان وجود داشت، خودمدیریتی عفرین در روز ۱۶ مارس ۲۰۱٨ /٢۵ اسفند ١٣٩۶ تصمیم گرفت شهروندان را از عفرین خارج کنند. مبارزان ی.پ.گ و ی.پ.ژ شیوه‌ی مقاومت را تغییر دادند و جنگ گریلایی را آغاز کردند. سپس اتاق عملیات خشم زیتون و نیروی آزادی‌بخش عفرین بنیاد نهاده شد. مقاومت به شیوه‌ی گریلایی مدت یک سال است ادامه دارد. در همه‌ی مناطق عفرین و مرکز شهر و شهرکها روزانه عملیات بر ضد ارتش اشغالگر ترکیه و تبهکارانش انجام می‌شود و ضربات مهلکی به آنها وارد می‌کنند.

 

مقاومت تاریخی ۵٨ روزه

خودمدیریتی دمکراتیک کانتون عفرین روز ۱٨ مارس ۲۰۱٨ /۲۷ اسفند ١٣٩۶ در شهبا بیانیه‌ای منتشر کرد. در این بیانیه آمده بود:"مقاومت عفرین وارد مرحله‌ی تازه‌ای شده است. برای آنکه از یک فاجعه‌ی انسانی پیشگیری شود، تصمیم گرفتیم شهروندان غیرنظامی را از شهر خارج کنیم".

 

در این بیانیه در مورد مقاومت ۵٨ روزه عفرین آمده است:"۵۰۰ شهروند غیرنظامی، که زن و کودک و افراد مسن در میان آنهاست، شهید شده‌اند. ۱۰۳۰ شهروند نیز زخمی شده اند. ٨۲۰ مبارز نیز شهید شده‌اند".