اردوغان دستور می‌داد اما داعش مسئولیت قتل‌عام‌ها را بر عهده گرفت | یادداشت

    هم‌پیمان اسبق اردوغان احمد داود اوغلو به مناسبت هجدهمین سالگرد تاسیس آ.ک.پ تهدید کرده بود که همه به زودی خواهند فهمید که از هفت ژوئن تا یک نوامبر ۲۰۱۵ خطرناک‌ترین و سخت‌ترین دوران‌های سیاسی در تاریخ ترکیه بوده است.

    احمد داوداوغلو نخست وزیر اسبق ترکیه چند روز قبل از استعفا در گفتوگو با یک شبکه تلویزیونی جزئیاتی از آنچه «دفاتر مبارزه با ترور» خوانده است فاش کرد. وی پیشتر در جمع مردم شهر ساکاریا گفته بود؛ اگر دفاتر مبارزه با ترور گشوده شوند بسیاری روی نگاه کردن به صورت مردم را نخواهند داشت و بسیاری روسیاه خواهند شد.

    هم‌پیمان اسبق اردوغان احمد داود اوغلو به مناسبت هجدهمین سالگرد تاسیس آ.ک.پ تهدید کرده بود که همه به زودی خواهند فهمید که از هفت ژوئن تا یک نوامبر ۲۰۱۵ خطرناک‌ترین و سخت‌ترین دوران‌های سیاسی در تاریخ ترکیه بوده است.

    از هفتم ژوئن تا یک نوامبر ٢٠١۵ در ترکیه چه چیزی روی داد و داوداوغلو به کدام مقطع اشاره می‌کند؟

    «دفاتر مبارزه با ترور» مد نظر داود اوغلو ثمره نشست ده ساعته‌ی روز ٣٠ اکتبر ٢٠١۴ شورای عالی امنیت ملی ترکیه می‌باشند که در آن طرح امحای کلی جنبش آزادیخواهی کوردستان مورد پذیرش واقع شد.

پیروزی تاریخی حزب دمکراتیک خلق‌ها و برباد رفتن توهم نابودی کوردها
   هفتم ژوئن ٢٠١۵ حزب دمکراتیک خلق‌ها در انتخابات پارلمان ترکیه موفق به ١٣.١٢ درصد آرای شهروندان ترکیه و کسب ٨٠ کرسی پارلمان شد. پنجم ژوئن ٢٠١۵ تنها دو روز قبل از انتخابات همزمان با حمله نژادپرستان ترک به دفاتر ه.د.پ در شهرهای مرسین و آدانا انفجار دو بمب کارگزاری شده در میتینگ کلانشهر آمَد ه.د.پ دست خود دولت ترکیه را در برنامه ریزی و اجرای عملیات تروریستی علیه شهروندان رو کرد. پنج کشته و چهارصد زخمی. رمضان یلدز (١۴ ساله)، نجاتی کولور (۴٧ ساله)، شهموز کاچان ( ٣۴ ساله)، جوان آرسلان (١٧ ساله) و علی ترکمن (۶۵ ساله) جان خود از دست داده بودند.

    اگر چه آنزمان گروه داعش با صدور اطلاعیه‌ای مسئولیت این حمله را تلویحا بر عهده گرفت اما سیر رویدادها اثبات کرد که عنوان داعش صرفا پوششی برای اقدامات تروریستی حزب حاکم بر ترکیه علیه کوردها و نیروهای دمکراتیک بوده است.

دیکتاتور و هشدار انتقام‌گیری؛ «تاوان پس خواهید داد»
    روز ٢٨ ژوئیه ٢٠١۵ رجب طیب اردوغان در نشست ویژه شورای امنیت ملی ترک تصمیم به تصفیه سیاسی نیروهای دمکراسی‌خواه در این کشور را علنی کرد. پیروزی قاطع حزب دمکراتیک خلق‌ها در انتخابات و کسب ٨٠ کرسی پارلمان صد سال توطئه رژیم نژادپرست ترکیه برای نابودی کوردها و خلق‌های دیگر این كشور را با شکست مواجه کرده بود.

   اردوغان که پس از شکست مذبوحانه در انتخابات پارلمان و پیروزی تاریخی حزب دمکراتیک‌ خلق‌ها شوکه شده بود دستور حمله به ه.د.پ را صادر کرد. دیکتاتور ترکیه صریحا نمایندگان منتخب را تهدید به انتقام‌جویی کرد و خواهان لغو مصونیت قضایی پارلمانتاران شد.

   پس از این دستور اردوغان، بیش از ۱۰ هزار تن از اعضا، تشکیلات داخلی و همپیمانان ه.د.پ بازداشت شدند. از این تعداد نزدیک به ۳ هزار نفر از آنان توسط دادگاه‌های وابسته به آ.ک.پ محاکمه شده و روانه‌ی زندان شدند. در رابطه با نماینگان ه.د.پ نیز بسیاری مدارک علیه آنان ساخته و به رییس پارلمان ترکیه تحویل دادند.

   پس از آغاز عملیات تصفیه‌ی سیاسی، تمام مناطقی که ه.د.پ بیشترین میزان رای را در آنجاها به دست آورده بود محاصره شدند: در ۱۱ شهر و ۴۵ منطقه ممنوعیت رفت‌وآمد اعلام شد. بر اساس گزارشی از کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل، در این عملیات‌ها نزدیک به ۲ هزار شهروند جان خود را از دست داده و همچنین ۵۰۰ هزار نفر نیز از خانه و کاشانه‌ی خود آواره شده‌اند.

حمله به میتینگ جوانان در پرسوس و استفاده مجدد از نام داعش
    بیستم ژوئیه ٢٠١۵ بمبهای کارگزاری شده به شهادت ٣٣ جوان سوسیالیست حامی کوبانی و زخمی شدن یکصد تن دیگر در پرسوس انجامید. جوانانی که وقتی کوبانی در محاصره ارتش ترکیه و داعش قرار داشت به نوار مرزی رفته بودند تا به مقاومت حماسی کوبانی کمک کنند. رژیم ترکیه دهها نفر از زخمی‌ها و حتی وکلای خانواده‌های جانباختگان قتل‌عام پرسوس را بازداشت و به زندان محکوم کرده است. عناصر وابسته به رژیم ترک به مزار جانباختگان حمله کرده و سنگ مزار‌ها را شکسته‌اند.

   ارگون اُرهان (٢٨ ساله) شهروند ترک-آلمانی که در سوریه توسط نیروهای ق.س.د شناسایی و بازداشت گردید در اعترافات خود از نقش سازمان میت و حزب آ.ک.پ در انفجار پرسوس پرده برداشته بود.

 مرگبارترین حمله دولت ترکیه در پوشش داعش
   روز ۱۰ اکتبر سال ۲۰۱۵ میلادی ۲ بمب توسط ۲ بمب‌گذار انتحاری در میان انبوه راهپیمایان «صلح برای دموکراسی» در مقابل ایستگاه راه‌آهن آنکارا منفجر شدند. جمهوری ترکیه در قواره داعش، به این میتینگ حمله‌ای تروریستی کرد و درنتیجه‌ی آن ۱۰۲ نفر جانباختند.

    پایگاه خبری احوال در ۱۱ ژوئن ۲۰۱۸ گزارش داد که گزارشی «فوق محرمانه» در اختیار دارد که نشان می‌دهد حزب عدالت و توسعه برای انجام این حملۀ تروریستی به اعضای داعش فرمان داده‌ است. این پایگاه خبری مدعی شده که این گزارش را مرکز وضعیت و امنیت امنیت اتحادیۀ اروپا چند روز پس از حادثه تهیه کرده و به مقامات عالی اتحادیۀ اروپا ارائه کرده‌ است.

تا ماه نوامبر بیش از ۲۰۰ حمله صورت گرفت
   حزب آ.ک.پ به انتقام شکستی که از پیروزی تاریخی ه.د.پ متحمل شده بود، از زمان آغاز انتخابات زودهنگام در یکم نوامبر ۲۰۱۵ علیه تشکیلات ه.د.پ در شهر و مناطق مختلف و همچنین علیه فعالیت‌ها و تظاهرات‌ها در مجموع بیش از ۲۰۰ حمله‌ی برنامه‌ریزی شده به انجام رساند. مرکز اصلی ه.د.پ و تعداد زیادی از مقرهای این حزب در شهرها و روستاها سوزانده شدند.

پیروزی مجدد ه.د.پ در انتخابات زودهنگام
    کودتای سیاسی رژیم حاکم، جنگ فراگیر و همه ‌جانبه علیه کوردها و دمکراسی‌خواهان در ترکیه، حملات تروریستی سازماندهی شده از سوی اردوغان و مراکز ویژه آ.ک.پ، ویران کردن شهرها و نسل‌کشی کوردها در شمال کوردستان و تعلیق انتخابات ٧ ژوئن نتوانست مانع از پیروزی مجدد حزب دمکراتیک خلق‌ها در انتخابات زودهنگام ١ نوامبر ۲۰۱۵ شود. ه.د.پ در این مرحله با کسب ۱۰.۷ درصد آرا و با ۵۹ کرسی پارلمان مجددا فتنه‌های دولت فاشیست ترکیه را نقش بر آب کرد و پیروزی دیگری را رقم زد.

   آ.ک.پ پس از پیروزی حزب دمکراتیک خلق‌‌ها باری دیگر موضوع لغو مصونیت قضایی نمایندگان این حزب را مطرح کرد. کودتای نظامی ساختگی ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ را به عنوان وسیله‌ای برای مقابله با سیاست دمکراتیک بکار گرفت و خود کودتای اصلی را آغاز نمود و عملیات‌های وسیعی را علیه حزب ه.د.پ و تشکیلات داخلی آن به انجام رساند. از مجموع ۱۰۲ شهرداری وابسته به حزب مناطق دمکراتیک (د.ب.پ) ۹۴ شهرداری را غصب کردند و ۷۵ تن از رییس مشترک‌های این شهرداری‌ها و جانشین‌های آنان نیز بازداشت شده و به جای آنان، افراد وابسته به آ.ک.پ را به اجبار به مردم شهر و مناطق شمال کردستان تحمیل کردند که به آنها "قَیم" گفته می‌شود.

   یکی از کودتاهای بزرگی که در زمان اعلام وضعیت اضطراری در ترکیه علیه دمکراسی انجام گرفت، بازداشت ریاست مشترک‌های کل ه.د.پ یعنی صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگن یوکسکداغ در روز ۴ام نوامبر ۲۰۱۶ بود. در این روز ۱۱ عضو پارلمانی ه.د.پ از جمله ادریس بالوکن، سری ثریا اوندر، امام تاشچر، نورسل آیدوغان، زیا پیر، عبدالله زیدان، نهاد آیدوغان، سلما ایرماک، گلسر یلدرم، فرهاد انجو، لیلا بیرلیک، توبا هزر، فیصل ساری یلدز به دستور دادستانی‌های کل چولیگ، آمد، جولمرگ، شرنخ و وان بازداشت شدند.

زنده سوزاندن دهها جوان در زیرزمین‌ها به دستور اردوغان
   به دستور طیب اردوغان رئیس جمهوری نژادپرست ترکیه عبور و مرور در شهر جزیر باکور کوردستان از ۱۴ دسامبر ۲۰۱۵ / ۲۳ آذر ۱۳۹۴ بمدت ۷۹ روز ممنوع اعلام شد. ارتش ترکیه در زیرزمین چندین خانه این شهر بیش از ۱۰۰ شهروند کوردستان را زنده زنده در آتش سوزاند. ساعت ۲۲ روز ۷ فوریه ۲۰۱۶ / ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ در این منطقه صدای انفجاری شنیده شد و سپس تعدادی از اجساد سوخته شده را جداگانه به خارج از منطقه منتقل کردند.

   مراد کاراییلان عضو شورای رهبری حزب کارگران کوردستان در گفتوگو با رادیو دنگی ولات با اشاره به گفته‌های داوداوغلو از جنایت‌های ضدبشری رژیم ترکیه در شهر جزیر سخن به میان آورده است. کاراییلان در اظهارات خویش به مقاومت در شهر جزیر پرداخته و می‌افزاید:"در رابطه با آنچه را که اردوغان با داوود اوغلو انجام داده است، اقداماتی که در زمان مقاومت شهرها صورت گرفت؛ خصوصا اقداماتی که در قتلعام جزیر صورت گرفت؛ اسناد و مدارکی داریم. زمانیکه حزب دمکراتیک خلق‌ها برای میانجیگیری دست به تلاش زده و سعی نمود مقاومان مجروح را از زیر زمینها بیرون بکشد، مسئولان دولتی در این منطقه، ژنرال‌هایی که در این منطقه جنگ را مدیریت می‌کردند، حامی انتقال و خروج مجروحان از زیر زمین‌ها بودند. در این چارچوب تمهیداتی اندیشیده شد، اما اردوغان از طرق میت و هاکان فیدان در این روند مداخله کرده و گفت: این مسئله را قبول نمی کنم، مجروحان باید تارومار شده و کشته شوند. بخش بزرگی از کسانی که در زیر زمین‌ها بودند، جوانان دانشجو در دانشگاه‌های ترکیه بودند و به منظور کمک به غیرنظامیان خلق جزیره عازم این منطقه شده بودند. پلیس‌های اردوغان بطری‌های مملو از بنزین را از دریچه این زیرزمین‌ها به داخل پرتاب کردند. مقاومتگرانی که در زیر زمین‌ها گرسنه و تشنه و زخمی بودند، تصور کردند که با این بطری‌ها برای آنان آب ارسال شده است، و خودشان را به این بطری‌ها می رسانند. اما بلافاصله بعد از پرتاب بطری‌های بنزین، زیر زمینها را به آتش کشیده و تمامی این افراد را زنده زنده سوزاندند. در این زیر زمین‌ها فرزندان ما را با سبعانه‌ترین شیوه‌های غیر انسانی، بسیار نا‌جوانمردانه ظالمانه، زنده زنده در آتش سوزاندند. منظور داوود اوغلو این نکته است."