"از اعتصاب‌ها و اعتراض‌های جدید مردمی علیه حکومت اسلامی حمایت کنیم!"

پلاتفرم دموکراتیک جنبش‌ها و خلق‌های ایران در حمایت از اعتصابهای جاری در ایران بیانیه‌ای کتبی صادر کرده و خواهان همبستگی سراسری شده است

پلاتفرم دموکراتیک جنبش‌ها و خلق‌های ایران در حمایت از اعتصابهای جاری در ایران بیانیه‌ای کتبی صادر کرده و خواهان همبستگی سراسری شده است.

 

متن بیانیه پلاتفرم دموکراتیک جنبش‌ها و خلق‌های ایران به این شرح می باشد:

"در روزهای اخیراعتراض و اعتصاب شهروندان در ایران از بیکاران گرفته تا بازاریان، وارد مرحله جدیدی شده است. کسبه بازار تهران صبح روز دوشنبه در اعتراض به گرانی‌های اخیر مغازه‌های خود را بسته و شماری از معترضان در میدان بهارستان و اطراف مجلس شورای اسلامی دست به تجمع اعتراضی زدند؛ گزارش شده که ماموران امنیتی با حمله به تظاهرکنندگان اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کرده‌اند. گزارش‌هایی نیز از شنیده شدن صدای تیر منتشر شده است. سران و مقامات و ارگان‌های سرکوب حکومت اسلامی، هم‌چون گذشته بر سیاست سرکوب و اعدام مخالفان و معترضین اصرار می‌ورزند.

 

اکنون بازار تهران و شهرستان‌ها که به‌طور سنتی پایگاه حاکمیت به‌ویژه روحانیت بودند علیه حکومت اسلامی به پا خواسته‌اند. کسبه بازار تهران و شهرستان‌ها که در اعتراض به رکود اقتصادی، گرانی نرخ ارز و کمبود مشتری با بستن مغازه‌های خود مواجه شده‌اند، دست به اعتصاب و اعتراض زده‌اند.

 

روز یک‌شنبه ۳ تیرماه، بازاریان در مجتمع علاءالدین و بازار چارسو در اعتراض به افزایش قیمت دلار تجمعاتی اعتراضی برگزار کرده بودند. در ادامه این اعتراضات، امروز، دوشنبه ۴ تیر، بازار بزرگ تهران تعطیل شد و بازاریان در تجمعاتی بزرگ و پرشمار با سر دادن شعار «ببندید، ببندید، ما همه با هم هستیم» اعتراض خود را به بی‌ثباتی دلار و سقوط ارزش ریال بیان کردند.

 

بنابر گزارش‌ها از ساعت ۱۰ صبح مغازه‌داران مغازه‌هایشان را در بازار بزرگ تهران و در پاساژها بستند و به صف معترضان پیوستند. در طی کم‌تر از یک ساعت، سرای ملی بازار تهران، بازار طلافروش‌ها، پاچنار چهارسوق سلطانی و راسته کفاشان به اعتصاب‌کنندگان پیوسته‌ و مغازه‌های خود را تعطیل کردند.

 

بازاریان در محوطه بازار راهپیمایی کرده و با سر دادن شعارهایی از سایر بازاریان خواستند که مغازه‌های خود را ببندند و به اعتصاب‌کنندگان بپیوندند.

 

بر اساس گزارش‌ها از تهران ماموران امنیتی با گروهی از بازاریان معترض به افزایش بهای ارزهای خارجی، قیمت کالا و کمبود مشتری درگیر شدند.

 

محسن همدانی‌نسج، معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران درباره آخرین وضعیت بازار تهران گفته است: "در حال کنترل اوضاع هستیم. هم‌چنین مقرر شد؛ نیروی انتظامی هم‌چنان در محدوده بازار تهران حضور داشته باشند."

 

به گزارش رسانه‌‌های ایران، بازار تهران حاکی از این است که به سوی معترضان گاز اشک‌آور پرتاب شده و تعدادی از معترضان نیز مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند.

 

به غیر از تهران در شهریار، کرج، قشم، اراک، شیراز، تبریز، مشهد، کرماشان، خوی، بلوچستان، آبادان، بندرعباس و مشهد نیز معترضان به گرانی به خیابان آمده و مغازه‌داران اعتصاب کردند.

 

تجمعات اعتراضی روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت و بنابر برخی گزارش‌ها، این اعتراضات به بازارهای چند شهر دیگر ایران نیز «گسترش یافته است.» شعارهای برخی از معترضان از مطالبات اقتصادی فراتر رفته و به مسائل سیاسی رسید.

 

شایان ذکر است که برخی رسانه‌های داخلی و خارجی، سعی می‌کنند این اعتراضات مردمی را به اعتراض بازاریان محدود کنند در حالی که در این خیزش بسیاری از جوانان بیکار و اقشار مختلف جامعه حضور فعالی دارند.

 

در چنین شرایطی، سران و مقامات حکومت اسلامی از یک‌سو اعتصاب و اعتراض کنندگان را تهدید می‌کنند و از سویی دیگر، شکاف بین خودشان نیز عمیق‌تر شده است."

 

اژه‌ای سخن‌گوی قوه قضاییه گفته است: "ما با هیچ فردی با عنوان کارگر و معلم برخورد نمی‌کنیم بلکه کسانی که معلم و کارگر باشند از تخفیفاتی نیز برخوردار هستند."

 

در حالی در همه زندان‌های سراسر کشور، از جمله فعالین معلمان و کارگران زندانی هستند و زیر شدیدترین شکنجه‌های روانی و جسمی به سر می‌برند.

 

رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی خامنه‌ای ، در جریان یک سخن‌رانی که عمدتا به «قدرت و نفوذ» ایران در منطقه و نقش سپاه پاسداران در آن اختصاص داشته، گفت: "گاهی به‌نظر می‌رسد که اگر دولت نباشد، کشور بهتر اداره خواهد شد."

این فرمانده سابق سپاه در ادامه به «وضعیت داخلی کشور و مشکلات موجود» پرداخته و و با اشاره به این‌که «ما در دولت‌سازی مشکل داریم»، افزوده است: «گاهی به‌نظر می‌رسد که اگر دولت نباشد، کشور بهتر اداره خواهد شد.» به‌گفته  رحیم صفوی، «مردم به ادارات و سازمان‌ها و شهرداری‌ها مراجعه می‌کنند و مشکلات‌شان برطرف نمی‌شود و همین مسائل ایجاد نارضایتی کرده و ضدانقلاب نیز بلافاصله سوءاستفاده می‌کند و مردم را ناراضی جلوه می‌دهد که بخشی از این نارضایتی‌ها به دلیل ناکارآمدی مسئولان است."

 

همچنین صادق آملی لاریجانی رییس دستگاه قضایی حکومت اسلامی ایران، سه‌شنبه ۲۶ ژوئن، کسانی را که «اخلال‌گر اقتصادی» نامید، را به اعدام محکوم کرد.

 

 

روز سه‌شنبه ۵ تیرماه، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، از «بازداشت تعداد زیادی» از معترضان خبر داد و به معترضان هشدار داده بود.

 

 

در همین راستا، حسین شریعتمداری، نماینده رهبر حکومت اسلامی در روزنامه کیهان، در سرمقاله روز سه‌شنبه ۵ تیرماه این روزنامه، تلویحا پیشنهاد کرد که نیروهای لباس شخصی برای جلوگیری از تجمع در بازار در میان مردم حضور داشته باشند.

 

او با اشاره به حضور «نامحسوس» نیروهای سپاه پاسداران در روستاهای کردستان در دهه ۶۰ نوشت که این موضوع می‌تواند به جلوگیری از تجمع کمک کند.

 

در همین حال فیلم‌هایی از تجمع در محله جوادیه تهران در شامگاه دوشنبه منتشر شده که حاضران شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند.

 

در همین حال روزنامه جمهوری اسلامی تجمعات روز دوشنبه را "توطئه علیه دولت" دانست و هشدار داد که "توطئه علیه دولت در همین مرحله نمی‌ماند."

 

این روزنامه نوشت: "کسانی تصور نکنند این دولت می‌رود و خودشان دولتی تشکیل خواهند داد و بر اریکه قدرت خواهند ماند. راه حفاظت از منافع مردم، کشور و نظام، حفاظت از دولت مستقر است."

 

 

در واکنش به این سخنان محمد باقر نوبخت، سخن‌گوی دولت، روز سه‌شنبه گفت: «این‌که عده‌ای اصرار دارند دولت را ناکارآمد نشان دهند به دوره اخیر محدود نمی‌شود و در دوره قبلی هم همه تلاش آنان بر همین بود اما مردم در انتخابات نه دیدگاه جناح مقابل دولت، بلکه دیدگاه خود دولت را تایید کردند."

 

محمدباقر نوبخت سخن‌گوی دولت حسن روحانی گفته است با این‌که ایران درآمدهای ارزی به قدر کافی دارد، اما نمی‌تواند پاسخ‌گوی «اشتیاق مردم» به خرید ارز باشد. او افزود که ایران حدود ۵۳ ــ ۵۲ میلیارد دلار از منابع فروش نفت و حدود ۴۵ میلیارد دلار از صادرات غیرنفتی درآمد دارد.

 

 

سخن‌گوی دولت درباره کمبود ارز در بازار گفت با این‌که منابع ارزی ایران از مصارف بیش‌تر است،"اما مشکلی که وجود دارد و در ۵ تا ۶ هفته گذشته شدت گرفت، یک اشتیاق و گرایش برای تبدیل موجودی ریال به ارز بوده است."

 

البته سخن‌گوی دولت نگفته است که این همه درآمدهای کشور و مازاد ارزی کجا رفته است که در سال جاری، همواره قیمت ارز در بازار بالا می رود و اکنون یک دلار آمریکا در بازار ارز به ارزش ۹ هزار تومان معامله می‌گردد و پول ملی ایران روزبه‌روز بی‌ارزش‌تر می‌گردد؟

 

چرا دستمزد صدها هزار کارگر به موقع پرداخت نمی‌گردد؟ چرا حدود ۱۵ میلیون بیکار در ایران وجود دارد؟ چرا فقر و فلاکت و بیکاری و گرانی در ایران بیداد می‌کند؟

 

مردم آگاه می‌داند که بخشی از ثروت‌های جامعه ایران، به جیب سران و مقامات و نزدیکان آن‌ها سرازیر می‌گردد و به همین دلیل، فساد اقتصادی و سیاسی در حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، از بیت خامنه ای گرفته تا پایین‌ترین رده‌های حاکمیت، نهادینه شده است.

 

بخش دیگر از ثروت‌های جامعه ایران، صرف میلیتاریسم به‌ویژه دست‌یابی به سلاح‌های مخرب شیمیایی و اتمی و موشک و غیره می‌گردد.

 

بخش دیگری از این ثروت‌ها، توسط سپاه قدس برای جنگ داخلی سوریه و یمن و لبنان و سازمان‌دهی گروه‌های تروریستی در عراق، افغانستان و غیره اختصاص داده شده است.

 

اکنون بر اساس پیش‌بینی برخی اقتصاددان، قیمت دلار به احتمال بسیار به بالای ۱۰ هزار تومان خواهد رسید. در صورت تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قیمت ارز دچار نوسانات بیش‌تری نیز خواهد شد.

 

بسیاری از کارشناسان فراتر از عوامل فوق، سرکوب و اختناق در داخل کشور و بحران در مناسبات بین‌المللی ایران را یک عامل عمده در تنش‌ها در بازار اقتصادی ایران، از جمله بازار ارز می‌دانند. به‌ویژه خروج آمریکا از برجام و اثرات روانی تحریم‌هایی که در راه هستند، بخش‌های بزرگی از جامعه ایران را نسبت به چشم‌اندازهای اقتصادی نگران کرده و نقدینگی آن‌ها را به سوی بازار ارز و سکه سوق داده است. خروج فزاینده‌ سرمایه از کشور نیز از دیگر پیامدهای این نگرانی است.

 

هم‌زمان با ادامه اعتصاب در بخش‌هایی از بازار تهران در روز سه‌شنبه ۵ تیرماه، مجلس شورای اسلامی در یک جلسه پشت درهای بسته و غیر علنی «نابسامانی‌های» اقتصاد ایران را بررسی کرد و برخی از نمایندگان شرایط کشور را «جنگ اقتصادی» آمریکا علیه ایران توصیف کردند.

 

از جمله نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه، روز سه‌شنبه در تذکری در جلسه علنی مجلس گفت که "جنگ اقتصادی خطرناک‌تر و پرپیچ و‌ وخیم‌تر از جنگ نظامی است»، افزود: «باید کسانی که اقتصاد ما را به این روز انداخته‌اند اعدام شوند."

 

ولی‌الله سیف، رییس بانک مرکزی ایران، از ایجاد «بازار ثانویه ارز» خبر داده و گفته ‌است که بر اساس این طرح، قیمت ارز سه‌نرخی می‌شود و برای «کالاهای غیرضروری» ارز در توافقی بین صادرکنندگان و وارد کنندگان خرید و فروش خواهد شد.

 

به گفته سیف، واردات «کالاهای ضروری»، از جمله دارو، مانند گذشته با دلار ۴۲۰۰ تومانی انجام خواهد شد. با این حال بر اساس گزارش‌ها، در حال حاضر نرخ‌های جدید قیمت ارز در بازار مشخص نیست و خرید و فروشی انجام نمی‌شود.

 

آن جنبش عظیمی که از دی ماه سال گذشته آغاز شد اکنون وارد مرحله تازه‌ای شده است. بازاریان به‌خاطر سقوط بی‌سابقه ارزش ریال، بی‌ثباتی بازار ارز و کسادی و خوابیدن کسب و کارشان و هم‌چنین بی اعتمادی به حاکمیت، دست به اعتراض و اعتصاب روی آورده‌اند و توده مردم نیز مانند همیشه علیه فقر و گرانی و بیکاری و بی‌حقوقی به خیابان‌ها ریخته‌اند.

 

مردم با شعارهایی نظیر نان مسکن آزادی، اصلاح‌طلب اصول‌گرا دیگه تمومه ماجرا، مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر خامنه‌ای، دشمن ما همین‌جاست دروغ میگن آمریکاست و...، یک‌بار دیگر قدرت عظیم خود بر علیه حکومت اسلامی را به نمایش گذاشتند و زنگ خطر سرنگونی را برای حکومت جهل و جنایت، فقر و فلاکت، تبعیض و استثمار را به صدا درآورده‌‌اند.

 

با گسترش اعتراضات به‌نظر می‌رسد که قوه قضاییه هم‌چنان به سرکوب می‌اندیشد. در اعتراضات سراسری دی‌ماه سال گذشته نیز دست‌کم ۲۵ نفر کشته و بیش از چهار هزار نفر بازداشت شدند.

 

حکومت اسلامی ایران، علاوه بر حکومت سرکوب و اعدام، فقر و فلاکت، در عین حال حکومت متجاوز به جان و مال و ناموس مردم است. در لابلای اخبار و گزارشات روزنامه‌های ایران، همواره می‌خوانیم که به کودکان تجاور می‌شود. اکنون نیز انتشار خبر تجاوز به «۴۱ زن و دختر» در ایرانشهر که نخستین بار از سوی مولوی طیب زهی، امام جمعه اهل سنت این شهر، اعلام شد طی یک هفته گذشته اعتراض‌هایی در سطح استان سیستان و بلوچستان و هم‌چنین در تهران برانگیخته، و از جمله شماری از اهالی ایرانشهر با تجمع در برابر فرمانداری این شهرستان، خواستار مجازات عاملان تجاوز شدند.

 

ولی عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دولت اسلامی ایران، روز سوم تیرماه با غیرواقعی نامیدن آمار ۴۱ مورد تجاوز در ایرانشهر گفت: «آن‌چه به صورت رسمی تا این لحظه گزارش شده و شکایت رسمی کرده‌اند، چهار مورد بوده است.» اخیر برخی از نمایندگان مجلس، حتی خواستار آن شده‌اند که انتشار اخبار تجاوز به کودکان ممنوع گردد و عاملان آن مجرم شناخته شوند و از کار برکنار گردند.

 

اکنون زمان آن رسیده است که اعتراض و اعتصاب کارگران، زنان، دانشجویان، روشنفکران، بیکاران، کسبه بازار و خلق‌های تحت ستم سراسر ایران در یک صف واحد و متحد و آگاهانه جنبش سرنگونی‌طلبی قرار گیرند و به گرایشات سرمایه‌داری از ناسیونالیسم گرفته تا شوونیسم میدان ندهند و با شعار زنده‌باد همبستگی انسان‌ها، زنده‌باد شوراها و مجالس مردمی؛ کارخانه‌ها، ادارت، دانشگاه‌ها، مدارس، خیابان‌ها و کوچه‌ها را تسخیر کنند؛ مجامع و مجالس عمومی خود را برگزار کنند تا با برکناری این حاکمیت جانی، سرنوشت خود و جامعه‌شان را به دست خویش رقم بزنند".

 

پلاتفرم دموکراتیک جنبش‌ها و خلق‌های ایران

ششم تیر ۱۳۹۷ - بیست و هفتم ژوئن ۲۰۱۸"