اصناف و بازاریان به اعتصاب سراسری پیوستند

​​​​​​​در اعتراض عمومی به بحران اقتصادی از بامداد امروز بازار و کسبه اغلب شهرهای روژهلات کردستان و ایران به اعتصاب سراسری پیوسته‌اند.

پس از خروج یکطرفه ایالات متحده از توافق برجام بحران‌های اقتصادی در ایران شدت گرفت. خروج امریکا و بازگرداندن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی فشارهای اقتصادی بر شهروندان فقیر را فقیرتر کرد و بر مستقیما بر زندگی و فعالیت‌های روزمره شهروندان تأثیر گذاشت. به همین دلیل نرخ دلار در برابر ریال تا ٣۵٠ درصد افزایش یافت.

 

در اعتراض به وضعیت نابسامان اقتصادی و بی‌کفایتی مسئولان طیف‌های متفاوت جامعه سلسله اعتراضاتی را نسبت به سیاست‌های جمهوری اسلامی آغاز کرده‌اند. اعتراضات مردمی تاکنون پاسخ روشنی را از سوی مقام‌های ایران به همراه نداشته است.

 

به گفته گزارشگر خبرگزاری فرات در تهران از بامداد امروز (دوشنبه ١۶ مهر) اصناف و بازاریان ٣١ شهر در ایران و روژهلات کردستان به اعتصاب پیوسته‌اند.

 

بازاریان و کسبه شهرهای سنه، مریوان، سقز، بانه، قروه، دهگلان و کامیاران در استان سنه، اصناف شهرهای کرماشان، پاوه، جوانرو و سرپل در استان کرماشان، کسبه شهرهای پیرانشار ، اورمیه و سردشت در استان اورمیه دست به اعتصاب زده‌اند. از استان‌های دیگر روژهلات از جمله همدان، ایلام و لرستان هم گزارش‌هایی مبنی بر اعتصاب بازار و کسبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

 

اعتصاب امروز در شهرهای دیگر ایران هم با استقبال عمومی مواجه شده است. مغازه‌داران شهرهای مشهد، رشت، تبریز، گرگان، زنجان، اهر، تهران، اصفهان، اراک، اهواز، کرمان، بندرعباس، چابهار و زاهدان هم با بستن فروشگاههای خود در این فعالیت جمعی شرکت کرده‌اند.

 

بازارهای بزرگ تهران به اعتصاب ملحق شده‌اند

اصناف تهران هم در بازار بزرگ تهران، بازار سیروس، بازار زرگران، بازار ستارخان، بازار کارگر شمالی و بازار غرب تهران به اعتصاب امروز پیوسته‌اند.

نیروهای سرکوبگر اصناف سنه را تهدید کردند

دستکم دو نفر از بازاریان سنه به خبرگزاری فرات گفتند که نیروهای امنیتی در تماس تلفنی به آنان هشدار داده‌اند که در صورت بستن مغازه‌های خود هدف شیشه‌های دکان‌های آنان شکسته خواهد شد.