اعتراض نویسنده ترک به پرتاب روستانشینان کورد از هلیکوپتر نظامی‎

دوندار به عدم پاسخ دولت و عدم پرسش احزاب مخالف در پارلمان ترکیه با وجود تصاویر دردناک قربانیان پرداخته و می‌گوید پرتاب دو روستانشین، یادآور پرتاب گریلاهای ویتنام از هلیکوپتر توسط نیروهای اشغالگر امریکاست

جان دوندار، نویسنده و روزنامه‌نگار تُرک در تحلیل تلویزیونی خود به پرتاب دو روستانشین از هلی‌کوپتر توسط نظامیان ترکیه شدیدا اعتراض می‌کند.

هر چند او در پیام خود به محل وقوع حادثه که کوردستان بوده اشاره نمی‌کند، اما مورد هجوم نژادپرستان قرار گرفته که گویا خائن بوده و علیه سربازان وطنش قرار دارد.

حزب دمکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) می‌گوید این اتفاق روز یازدهم سپتامبر امسال در منطقه وان رخ داده است. اسامی قربانیان، "سروت تورگوت" و "عثمان شیبان" است که هنگام بازداشت نیز ضرب و شتم شده بودند. رسانه‌های ترکیه بکلی در اینباره سکوت کرده و حتی احزاب مخالف ترک تاکنون اعتراضی نکرده‌اند.

جان دوندار که به سکوت جامعه خودش اعتراض می‌کند، سردبیر روزنامه جمهوریت بود. او سال ۲۰۱۵ به دلیل انتشار تصاویر تریلی‌های حامل تسلیحات ترکیه برای گروه‌های بنیادگرای اسلامی در سوریه، به افشای اسرار حکومتی متهم شد. ترکیه در آنزمان منکر کمک نظامی به گروههای تبهکاری بود که آنها را "مخالفین سوری" یا "ارتش آزاد سوریه" معرفی می‌کرد.

دوندار سرانجام در دادگاه به حبس ابد محکوم و از کشورش رانده شد. اما مدارک غیر قابل انکار او نشان می‌داد، کوردهای روژاوا راست می‌گویند و دولت ترکیه به گروههایی که مرتکب جنایات جنگی شده‌اند کمک می‌کند. گروههایی که بدنه و شاخه‌های القاعده و داعش هستند.

    | بیشتر بخوانید ...
    ♦ "ابتدا از هلی‌کوپتر پرتابشان کردند و سپس با زور به بیمارستان نظامی منتقل شدند" 
    ♦ ه.د.پ هشدار داد: میزان وحشیگری از دهه ٩٠ میلادی فراتر رفته است
    ♦ از هلی‌کوپتر پرتابشان کردند و سپس گفتند؛'از مکانی مرتفع سقوط کرده‌اند' 

دوندار اکنون ساکن یکی از کشورهای اروپاست و تحلیل روزانه از وقایع ترکیه در شبکه آرتی ‌تی‌وی ارائه می‌دهد. وی دوشنبه شب در برنامه خود از سکوت افکار عمومی انتقاد کرد و گفت: "ظلم وحشتناک است، اما وحشتناکتر آنکه ما به آن عادت کرده‌ایم".

این نویسنده ترک می‌افزاید: "وقتی می‌گویند نظامیان دو نفر را از هلی کوپتر پایین انداخته‌اند، تعجب می‌کنیم اما نمی‌توانیم بگوییم امکان ندارد. چون می‌دانیم چه اقداماتی می‌توانند مرتکب شوند".

دوندار کسانی که چنین اقدامی توسط نظامیان ترکیه را باور ندارند، به گزارش پزشکی بیمارستان ارجاع می‌دهد. به گفته او یک نفر در کما قرار دارد و قربانی بعدی بخاطر تراما، حافظه خود از دست داده است.

دوندار به عدم پاسخ دولت و عدم پرسش احزاب مخالف در پارلمان ترکیه با وجود تصاویر دردناک قربانیان پرداخته و می‌گوید پرتاب دو روستانشین، یادآور پرتاب گریلاهای ویتنام از هلیکوپتر توسط نیروهای اشغالگر امریکاست.

او سکوت جامعه را به آن روستانشین تشبیه می‌کند که بدنبال وقوع فاجعه، حافظه خود را باخته است.

او دوباره می‌پرسد، آیا می‌شنوید؟ ژاندارم‌ها دو نفر را از هلیکوپتر به پایین پرتاب کردند!