باییک: مقاومت هفتانین بر اساس خطمشی فرمانده عگید است (١)

باییک اعلام کرد، کارزار ۱۵ آگوست به امید خلق‌های خاورمیانه تبدیل شد و گفت؛" آنهایی که امروز در هفتانین مقاومت می‌کنند در مسیر فرمانده عگید هستند. نماینده‌ی خط گریلای رهبر آپو و فرمانده عگید هستند".

جمیل باییک رئیس مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) مهمان «برنامه‌ی ویژه‌ی» کانال ماهواره‌ای سترک تی وی بود و در مورد مباحث روز و تحولات جاری سخن گفت. باییک نسبت به بیانیه‌ها و اطلاعیه‌های حکومت اقلیم کوردستان که در مورد حملات ترکیه پ.ک.ک را متهم می‌کنند، نارضایتی خود را اعلام کرد. وی همچنین به گزارش‌هایی که علیه پ.ک.ک تهیه می‌کنند نیز اشاره کرد.

باییک از خلق کورد خواست، علیه سیاستها و توطئه‌های دولت ترک هشیار باشند و گفت؛"دولت ترکیه در وجود زنان، جوانان و کودکان کورد می‌خواهد اراده‌ی خلق کورد را از بین ببرد و آنها را تسلیم خود کند. به همین دلیل به زنان حمله می‌کند، چون زنان علیه فاشیسم، اشغالگری، ظلم و بردگی، نمایندگی آزادی و دمکراسی را بر عهده دارند."

جوانان کورد در زمان سربازی کشته می‌شوند اما دولت ترکیه می‌گوید،"سکته کرد، سقوط کرد، اما مشخص نیست حقیقت چه بوده است."هم آن‌ها را می‌کشد هم پیکر آنها را در پرچم خود می‌پیچد و در مراسم خاکسپاریشان شرکت می‌کند. در آخرین مورد خانواده‌ای در سرحد این را نپذیرفتند. باید در مقابل دشمن ایستاد. به ویژه زنان و جوانان کورد باید خود را از افسر، سرباز، پلیس، میت، تبهکاران و نمایندگان دولت ترک دور نگه دارند و به آنها نزدیک نشوند. نباید عاشق قاتلان خود شوند، باید قاتلان را بازخواست کنند".

متن گفتوگو با جمیل باییک ریاست مشترک شورای رهبری ک.ج.ک به شرح زیر می‌باشد:

-  ۱۳ سال از آن فرمانی گذشت که در ۱۵ آگوست ۲۰۰۷ در شنگال رخ داد. ۶ سال هم از فرمان ۳ آگوست ۲۰۱۴ گذشت. در این دو رخداد هزاران انسان ایزدی قتل‌عام شدند. اکنون نیز این حملات هنوز ادامه دارنذ. در آن زمان درویشهای عبدی مانع قتل‌عام شده بودند به همین دلیل بسیار مهم است که بدانیم هدفشان از این قتل عام چه بود و امروز برای پیشگیری از فرمانها باید چکار کرد؟

قبل از هر چیز با ادای دین به مام ذکی، زردشت و بریوان یاد همه‌ی شهدای ایزدخان را گرامی می‌داریم. عهد و پیمانی که با خلقمان و شهدا بسته‌ایم را دوباره می‌کنیم. چرا داعش به ایزدخان و خلق ایزدی حمله کرد؟ هدفشان چه بود؟ باید این را خوب تفسیر و درک کرد. اگر داعش به خلق ایزدیمان حمله کرد و قتل‌عام انجام داد، تفکری در پشت آن قرار دارد. این تفکر در خاورمیانه وجود دارد و داعش را ایجاد کرده است. داعش با این تفکر به خلق ایزدی حمله کرد و قتل‌عام انجام داد. اگر این تفکر موجود در خاورمیانه را درک نکید، نمی‌توانید حمله‌ی داعش به ایزدخان را درک کنید. امروز برخی می‌گویند ما علیه داعش هستیم، این گفته چقدر درست باشد می‌توان این را نیز درک کرد. آنهایی که علیه داعش هستند باید در مقابل این تفکر بایستند که داعش آنرا درست کرده است. اگر در مقابل آن نایستند آنگاه همه‌ی حرفهایشان پوچ و فریب است. اکنون در خاورمیانه تفکری وجود دارد که بسیار هم نیرومند است. این تفکر چیست؟ دولت-ملت، نژادپرستی، اخلاق، دین و اجتماع بودن، اینها همه وجود دارد. اگر داعش در خاورمیانه درست شده است، در نتیجه‌ی همین تفکر است. این تفکر داعش را ایجاد کرد. داعش در سطح بالا نماینده‌ی این تفکر است، اما این تفکر در خارج از حقیقت خاورمیانه است، چون در خاورمیانه دین وجود دارد، وجدان وجود دارد، اخلاق و جامعه بودن وجود دارد، داعش علیه اینها و بر خلاف اینهاست. در خاورمیانه به طور کامل دولت ملت و نژادپرستی را برای خود مبنا قرار داده‌اند. این تفکر را در سطح بالا پیشرفت داده و منتشر کرده‌اند. به همین دلیل داعش خواست ایزدخان را تصرف کند و در آنجا قتل‌عام و کشتار به راه بیندازد، چون در تفکر دولت-ملت، نژادپرستی وجود دارد. این در حالیست که پیشتر خلق‌ها در خاورمیانه با هم زندگی کرده‌اند و مشکل چندانی با هم نداشته‌اند. جامعه، وجدان و اخلاق وجود داشت. به همین دلیل خلق‌های خاورمیانه با هم برادرانه و به آسانی زندگی کرده‌اند. زمانی که تفکر دولت-ملت و نژادپرستی گسترش یافت، خاورمیانه را تخریب کرد،  خلق‌ها را تقسیم کرد. آنهایی که در خاورمیانه قدرت دارند به آنهایی که ضعیف‌تر هستند حمله می‌کنند و می‌خواهند آنان را نابود کنند.

خلق ایزدیمان نیز خلقی کهن است، آیینش نیز آیینی کهن است، آنها را ضعیف دانستند به همین دلیل به آنها حمله کردند تا آنها را پاکسازی کنند. هدف حمله‌ی داعش این بود. در پشت داعش چندین نیرو وجود داشت، نیروی اصلی پشت داعش دولت ترکیه بود. امروز این حقیقت برای همه آشکار شده است. ممکن است پیشتر برخی این را نمی‌دانستند، اما امروز همه می‌دانند. داعش توسط دولت ترکیه تقویت شد و به ایزدی‌ها حمله کرد. چون در تاریخ در زمان عثمانی‌ها و پس از آنها هم به طور مداوم به ایزدی‌ها حمله شده است. دولت ترکیه چون دولتی ملی است اینها را برای خود اساس قرار داده و میخواهد همه‌ی خلقهای دیگر را پاکسازی کند. در میان خلق‌ها هم ضعیف‌ترین و کهن‌ترین آنها خلق ایزدی بود. به همین دلیل داعش به آنها حمله کرد تا در وجود ایزدی‌ها به همه‌ی خلق‌های منطقه ضربه بزنند. چون سیاست دولت-ملت، خواهان نژادپرستی است. علیه شنگال و علیه خلق ایزدیمان سیاست قتلعام و پاکسازی وجود داشت. فروخته شده و کشته شدند، اما هدف آنها پاکسازی کامل ایزدی‌ها بود. ه.پ.گ و ی.پ.ک اجازه ندادند. از اینجا یک چیز مشخص می‌شود، باید خلق ایزدیمان از این رخداد تجربه‌ای تاریخی کسب کند. ما به وظیفه‌ی خود در قبال خلق ایزدی، خلق کورد و بشریت عمل کردیم، اما این کافی نیست. باید خلق ایزدیمان یک وظیفه‌ی تاریخی را به عهده بگیرند، این وظیفه چیست؟ دیدند که پ.د.ک و دولت عراق از آنها دفاع نکردند. اگر از آنها دفاع می‌کردند این فاجعه رخ نمی‌داد. اگر ما می‌گوییم، صیانت نکردند، اگر ایزدی‌ها خود دستگاه دفاعی داشتند، اگر نیروهای دفاعی داشتند، می‌توانستند از خود دفاع کنند و این فاجعه رخ نمی‌داد. امروز در این راستا قدم‌های خوبی برداشته‌اند اما باید نیرومندتر باشند. باید خلق ایزدیمان به خود باور داشته باشند و نه به کس دیگری. باید راه حل را در خود ببیند نه در نیروهای دیگر. پیشتر نیرو را در دیگران می‌دید، عراق و پ.د.ک را می‌دید، اما آنها از شما دفاع نکردند. باید از اینجا درس‌هایی گرفته باشند، اکنون در حال سازماندهی خود هستند. باید بهتر خود را سازماندهی کنید و نیرومندتر باشید، تا از خود دفاع کنید. به همین دلیل باید به خود باور داشته باشید، اراده و اتحاد خود را تقویت کنید. با مبارزه برای خود فرصت ایجاد کنید، برای خود خودمدیریتی دمکراتیک ایجاد کنید. آنچه برای شما زندگی به ارمغان می‌آورد و از شما محافظت می‌کند، همین چیزهاست.

باید سوم آگوست به عنوان "روز قتل عام ایزدی‌ها" پذیرفته شود

اگر خودمدیریتی خود را ایجاد نکنید، از خود صیانت نکنید، خود را از لحاظ سیاسی، دیپلماتیک، اقتصاد و نظامی سازماندهی نکنید، باز هم فرمانی دیگر بر شما تحمیل خواهد شد. برای آنکه فرمانی دیگر علیه شما انجام نشود، باید اینها را برای خود ایجاد کنید، چون تاریخی که پشت سر گذاشتید، اینها را آشکار می‌کنند. هیچ کس از شما حمایت نکرده است. این هم اثبات می‌کند که حق خود آنهاست که خودمدیریتی خود را ایجاد کنند، نیروی خود دفاعی خود را ایجاد کنند و خود را به جامعه‌ای سازمان‌یافته تبدیل کنند. این حقیقت و حق آنهاست.

باید همه‌ی کوردها از این امر پشتیبانی کنند. باید حکومت عراق و همه‌ی سازمان‌های بین‌المللی نیز این را بپذیرند. در اینجا می‌خواهم در مورد برخی مسائل سخن بگویم، باید همه قتلعامی که بر ایزدی‌ها تحمیل شد را بپذیرند و به آن اعتراف کنند و روز سوم آگوست را به عنوان روز قتلعام ایزدی‌ها بپذیرند. باید خلق ایزدیمان نیز برای آن کار و فعالیت کنند. خلق ایزدیمان در هر جایی که هست باید به شنگال و ایزدخان روی آورد. تنها در آنجا می‌تواند زندگی کند، در خارج از آنجا نمی‌تواند حقیقت خود، آیین خود، فرهنگ و اندیشه‌ی خود، شخصیت و جامعه‌ی خود را حفظ کند. یکی از اهداف حمله هم همین بود که ایزدی‌ها متفرق‌ شوند تا پایان یابند. باید همین امر سبب شود تا ایزدی‌ها از خود صیانت کنند، اراده و سازماندهی خود را تقویت کنند، نیروی دفاعی خود را افزایش دهند، از خود دفاع کنند و به خود باور داشته باشند. چاره‌یابی را در خود ببیند نه در نیروی دیگری و نه در جای دیگری. کار درست این است.

اکنون در باشور گروهی می‌گویند، گویا به محل نیروهای مسلح تبدیل شده، قانونی نیست یا تروریستی است. یعنی اینگونه اهدافشان را مشخص می‌کنند. به جای آنکه بگویند "ما از شما تشکر می‌کنیم که اجازه ندادید تبهکاران به ما برسند و از حرمت و کرامت ما محافطت کردید و از زندگی ما دفاع کردید و ما از شما سپاسگذار هستیم" به جای آنکه خود را دَیندار بدانند، ببینید چه می‌گویند؟! می‌گویند چرا از خود صیانت می‌کنید؟ چرا خود را سازماندهی می‌کنید؟ چرا از خود اراده نشان می‌دهید؟ اینچنین دشمنی می‌کنند. یعنی اراده و خواست این مردم را نمی‌پذیرند. این چه معنیی دارد؟ یعنی آنها را برده‌ی خود می‌دانند و می‌خواهند مانند گذشته در خدمت آنها باشند. اراده، سازماندهی و صیانت از خلق را نمی‌پذیرند. معنی آن این است و غیر این معنی دیگری ندارد. این در حالیست ه.پ.گ و ی.پ.گ و ی.پ.ژ نه تنها از ایزدخان محافظت می‌کنند، نه تنها از کرامت خود دفاع کردند، بلکه کرامت کورد، حکومت باشور را حفظ کردند. آنها کرامت بشریت را حفظ کردند و اجازه ندادند تبهکاران به آنها برسند. به همین دلیل همه بدهکار آنها هستند و باید از آنها تشکر کنند و کار درست همین است.

- جنگ هفتانین ادامه دارد. تلاش‌های اشغالگرانه دو ماه را پشت سر گذاشت و مقاومت با تمام توان ادامه دارد. سطح مقاومت و شرایط کنونی را چگونه تشریح می‌کنید؟

به قهرمانان و عگیدهای هفتانین سلام و درود میفرستم. آنها فقط برای پ.ک.ک مقاومت نمی‌کنند، فقط برای باکور یا باشور مقاومت نمی‌کنند بلکه برای همه‌ی خلق‌های منطقه و بشریت مقاومت می‌کنند. این مبارزان کرامت بشریت را حفظ می‌کنند، آنها قهرمانند، عگید هستند، فدایند. برای خلق کورد و بشریت جان خود را فدا می‌کنند. در وجود و روح اسمر، نوجان، ممیان، رستم جودی یاد همه‌ی شهدای مقاومت هفتانین را گرامی می‌داریم. آنها شهدای بشریت هستند، به ملک بشریت تبدیل شده‌اند، آن‌ها متعلق به تاریخ هستند. چه شهدا و چه مجروحان و چه آنهایی که به مقاومت ادامه می‌دهند، همگی قهرمانان بزرگی هستند. در تاریخ بشریت جایگاه خود را پیدا می‌کنند و حقیقت همین است. به دلیل این ظلم همه از شهدا صیانت می‌کنند و شهدا را مانند شهدای خود می‌دانند.

این مقاومت افسانه‌ای را مانند مقاومت خود می‌بینند، در این مقاومت اراده‌ی خود، آینده‌ی خود و آزادی خود را می‌بینند. حقیقت بر این اساس است. اکنون در هفتانین گریلا در شرایطی دشوار، حماسه می‌آفریند. ضربات سنگینی به دشمن وارد می‌کند. اجازه‌ی نمی‌دهند دولت اشغالگر ترکیه، قتلعام و اشغالگری را ادامه دهد. آنها فداکاری کرده و جان خود را فدا می‌کنند. باید همه این را خوب ببینند. چرا این را می‌گویم؟ چون پ.د.ک می‌گوید؛اگر ترکیه حمله می‌کند، علتش پ.ک.ک است. [پ.د.ک] خلق کورد را فریب می‌دهد. اما اگر دولت ترکیه به پ.ک.ک حمله می‌کند، دلیلی دارد. چون پ.ک.ک در مقابل قتل‌عام کوردها از سوی رژیم ترکیه ایستادگی می‌کند. پ.ک.ک نماینده‌ی خلق کورد است و از آنها حفاظت می‌کند، ارزش و بها برای خلق کورد ایجاد می‌کند. اراده می‌آفریند، احترام می‌آفریند، اجازه نمی‌دهد دولت ترکیه قتلعام کند. در مقابلش مانع بزرگ ایجاد می‌کند. به این دلایل ترکیه به پ.ک.ک حمله می‌کند. چون پ.ک.ک اجازه نمی‌دهد به آسانی سیاست قتلعام را علیه کورد به کار گیرد. نه فقط در باکور بلکه در همه‌ی بخش‌ها.

می‌بینیم که رهبر آپو، جنبشی که رهبر آپو درست کرده است، گریلاهایی که تربیت کرد، در مقابل [استعمارگران و اشغالگران] می‌ایستند و به شیوه‌ای فدایی مقاومت می‌کنند. اجازه نمی‌دهند دشمن به موفقیت دست یابد. به همین دلیل با هر روشی به پ.ک.ک حمله می‌کند. می‌خواهند خلق را فریب دهند. می‌گوید؛ «ما علیه کورد نیستیم، ببینید ارتباط ما و پ.د.ک چگونه است، با ا.ن.ک.س چطور هستیم. من علیه پ.ک.ک و ترور هستم» و اینگونه می‌خوهند حقایق را پنهان کنند و خلق کورد را فریب دهند. برای آنکه بتواند موانع را از پیش‌روی خود بردارد و به اهدافش برسد. در طول تاریخ هر زمانی که خلق کورد قیام کرده باشد، وی را سرکش نامیده‌اند، می‌گویند آنها علیه تمدن هستند، عقب مانده هستند، اجازه نمی‌دهند جمهوری ترکیه و تمدن به پیش روند و پیشرفت کنند. به همین دلیل ما به آنها حمله می‌کنیم. این فریب است و با آنها همکاری هم شده است. اینگونه سیاست‌ورزی می‌کنند. گمان می‌کنند کورد همان کورد سابق است، جهان هم جهان سابق است، همان طور که در گذشته همه را فریب می‌دادند و همکاریشان را جلب می‌کردند و دست به قتلعام می‌زدند، می‌خواهند همان کار را انجام دهند. اما محال است. باید همه این را بدانند. گریلاهای پ.ک.ک اجازه‌ی این کار را نمی‌دهند. تعدادی گزارش هم آماده شده است. می‌خواهند این گزارش‌ها را به پارلمان باشور ببرند، می‌خواهند بر اساس این گزارش‌ها سیاست‌ورزی کنند. من در اینجا به همه هشدار می‌دهم، هیچ کس نباید علیه پ.ک.ک گزارش تهیه کند و چنین قدمی برندارند. پ.ک.ک از هفتانین خارج نمی‌شود و هرگز دست از جنگش نخواهد کشید. پ.ک.ک و گریلاهایش تا رسیدن به نتیجه از خلقشان دفاع می‌کنند. به همین دلیل پ.ک.ک به وظیفه‌ی خود عمل می‌کند. برای کورد و خلق‌های منطقه و بشریت به مسئولیت خود عمل میکند. وظیقه‌اش را عملی می‌کند وهیچ کس نمی‌تواند مانعش شود. هیچ کس چنین توانی ندارد. به همین دلیل باید این تصمیم علیه ترکیه باشد. باید اعلام شود که ترکیه باید از باشور کوردستان خارج شود. باید از خاکمان بیرون روند. باید این تصمیم گرفته شود و تصمیم درست همین است علیه ترکیه مبارزه و مقاومت انجام می‌شود و باید آنها این مقاومت را ببینند و از آن حمایت کنند. باید این شهدا را به عنوان شهدای خود ببینند، این قهرمانان را قهرمان خود ببینند. با آنها همکاری کنند، علیه ترکیه بایستند و بگویند ترکیه باید فورا خاک باشور را ترک کند. اما اکنون در رسانه‌ها می‌بینیم که گفته می‌شود پ.د.ک تحت عنوان حفاظت از روستاها در حال جمع کردن تبهکاران و جاش‌ها (مزدوران) است، ترکیه در باکور هم این کار را کرد. سپس ‌به روستاییان گفت خودتان به تنهایی در روستاهایتان بمانید و از روستا محافظت کنید. اما امروز همه می‌دانند که مسئله این نیست. جاش‌ها را به کنترا تغییر داده‌اند و از آنها علیه خلق کورد بهره می‌گیرند. اقدام کنونی باشور هم بر همین اساس است.

- دلیل این کار پ.د.ک چیست؟

پ.د.ک جلساتی برگزار می‌کند. می‌گوید شما باید سلاح بدست بگیرید و از روستاهایتان حفاظت کنید. نمی‌تواند آشکارا بگوید که این خواست ترکیه است و ما بر این اساس کار می‌کنیم. می‌گویند شما از روستاهایتان حفاظت می‌کنید. می‌دانید که در سال ۱۹۹۲ دولت ترک گفت، پادگان درست کنید ما حقوق و دستمزدتان را می‌پردازیم. اما بوسیله سازمان‌های باشور آنرا می‌پرداختند. اکنون نیز چنین نقشه‌ای دارند. خلق باشور خلقی میهن‌دوست است. سال‌های طولانی مبارزه کرده و قربانی داده است، آیا این خلق به خدمت اشغالگری ترکیه در می‌آید؟ خلق باشور خلقی قهرمان و وطندوست است. برای اراده، فرهنگ، کرامت و هویت خود بهای زیادی پرداخته است. چگونه به جاش و تبهکار تبدیل شده و به خدمت ترکیه در می‌آید و در مقابل گریلا می‌ایستد. این خودفریبی است. تاکید بر آن نیز خیانت است. به همین دلیل باید خلقمان در باشور بسیار هشیار باشند.

به ویژه خلقمان در شلادزه، دیرلوک، آمیدی، آلشی و سایر مناطق باید مواظب باشند وارد این نقشه نشوند. به دنبال پول نباشند. ممکن است امروز مشکلات اقتصادی داشته باشند و در تنگنا قرار گرفته باشند، اما این بدان معنا نیست که در اختیار اشغالگران قرار گیرند. به ویژه برای اندکی پول. نباید به خاطر پول کرامت خود را پایمال کنند. خلقمان در باشور هرگز به درخواست برخی احزاب تن نمی‌دهد. در مقابل اشغالگران می‌ایستند و هرکس مانع آنها شود او را نمی‌پذیرند. باید به همراه گریلا علیه دولت ترکیه مبارزه کنند و دولتی را که مردم را قتل‌عام میکند بیرون کنند. باید جوانان باشور به صفوف گریلا بپیوندند، آنها نباید اشغالگری را بپذیرند. خلقمان باید علیه ترکیه به پا خیزد، اما دیده می‌شود که مانع آنها می‌شوند و به آنها حمله می‌کنند و می‌گویند چرا ترکیه را محکوم می‌کنید. خلقمان، جوانان باشور، زنان باشور نباید این سیاست را بپذیرند و باید علیه آن بایستند.

- پیشتر در بیانیه‌ی اعلام کردید که پاکسازی اتنیکی از لحاظ فرهنگی، فیزیکی، اخلاقی بویژه در منطقه‌ی بوتان باکور کوردستان انجام می‌شود. پس از آن دیدیم تجاوزها و کشتار افزایش یافت. علت افزایش این حملات چیست و آنرا چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دولت ترکیه در مقابل خلق کورد از سیاست قتلعام استفاده می‌کند. آن را پنهان نمی‌کنند، بویژه حکومت آ.ک.پ و م.ه.پ بر این اساس حکومت می‌کنند. اگر نتیجه‌ای بدست نیاورند نمی‌توانند در حکومت باقی بمانند. هر چه بیشتر پیش می‌رود قدرتشان کاهش می‌یابد. پیشتر ریشه‌ی آنها بسیار گسترده بود اما اکنون بسیار محدود شده است. اکنون تنها آنهایی که از لحاظ اقتصادی و و سیاسی از آ.ک.پ و م.ه.پ بهره می‌برند همراه آنها مانده‌اند. به همین دلیل حکومت در اختیار گروه کوچکی است. به همین دلیل برای آنکه در حکومت بمانند، سیاست پاکسازی کوردها را به کار می‌برند. در ترکیه یک قانون وجود دارد، آن هم این است که هر کس علیه کورد از سیاست قتل‌عام و پاکسازی استفاده کند می‌تواند به حکومت برسد. آنکه نتیجه‌ای بدست نیاورد نمی‌تواند در حکومت باقی بماند. این حقیقت ترکیه است. دولت ترکیه دولتی ملی است. فقط ترک‌ها را میپذیرد و سایر خلق‌ها را نابود میکند. خلق کورد در برابر این سیاست مانع بزرگی است. به همین دلیل با تمام توانش در داخل و خارج به کوردها حمله می‌کند تا آنها را نابود کند. این سیاست، سیاست از بین بردن تمامی کوردهاست. فقط سیاست نابودی پ.ک.ک نیست. برای رسیدن به این هدفش می‌خواهد نخست پ.ک.ک را از بین ببرد. چون تا پ.ک.ک وجود داشته باشد نتیجه‌ای بدست نخواهد آورد. برای رسیدن به نتیجه همه‌ی قوانین خود و قوانین بین‌المللی را پایمال می‌کند. از تمام فرصت‌های موجود در ترکیه برای این هدف استفاده می‌کنند. آنها به ترکیه یا خلق ترکیه فکر نمی‌کنند.

آنها به این فکر می‌کنند چگونه قتل‌عام کنند و در حکومت باقی بمانند. حکومتی فاشیستی است. حکومت جنگ است، حکومتی قاتل است، نه تنها برای کوردها بلکه برای همه‌ی خلقها و همه‌ی نیروهای دمکراتیک و آزادیخواه همین طور است. اما به طور ویژه کوردها را هدف قرار می‌دهند. چون تا کوردها را نابود نکنند نمی‌توانند دست به قتلعام سایرین بزنند. به همین دلیل با تمام توانشان به کوردها حمله می‌کنند، زیرا رژیمی نژادپرست است. حکم فاشیسم را در جامعه منتشر می‌کنند. در مورد اخلاق و وجدان و اراده‌ی جامعه‌ی حکم میکنند. اساس آنها اینگونه است. اگر این کار را نکنند فاشیسم نمی‌تواند خود را سازماندهی کند. نمی‌تواند ادامه دهد. در حال حاضر اشغالگران ترک در مورد کوردها سیاست قتلعام و پاکسازی را پیش می‌برند. به همین دلیل به همه‌ی کوردها حمله می‌کنند. همچنین سیاست مدرنیته‌ی کاپیتالیسم در کوردستان علیه کوردها است. هر دو می‌خواهند کوردها را از بین ببرند. به ارزش‌ها و فرهنگ کورد حمله می‌کنند. چون اخلاق، وجدان و فرهنگ جامعه را سرپا نگه می‌دارند. اگر به اینها حمله شود می‌توان یک جامعه را دچار فروپاشی کرد و از بین برد. می‌توان آنها را از اجتماع دور کرد و به بردگی گرفت. هم هدف ترکیه و هم کاپیتالیسم این است. چون نیروی خلق کورد در جامعه است. اگر تاکنون کورد باقی مانده دلیلش همین است. چون جامعه‌ای نیرومند دارد. با شیوه‌هایی گوناگون از اجتماعی بودنش حفاظت می‌کند.