بیش از ۲۳ درصد از جمعیت ایران دچار اختلالات روانی هستند

طبق آخرین پایش سلامت روان که در ایران انجام شده است حدود ۱۲ و نیم میلیون تن در ایران حداقل به یک اختلال روانی دچار هستند و نیازمند مراجعه به پزشک میباشند

   پایش سلامت روان که هر هفت سال یک بار در ایران انجام میشود، آخرین بار در سال ۹۰ انجام شده است. بر اساس اطلاعات ارائه شده در این پایش که امسال انجام شده و افراد بین ۱۵ تا ۶۴ سال را تحت بررسی قرار داده است، بیش از ۲۳ درصد از جمعیت ایران یعنی حدود ۱۲ و نیم میلیون تن حداقل به یک اختلال روانی دچار هستند.

   بیشترین اختلالات روانی که مردم ایران با آن درگیر هستند اختلال اضطراب با ۱۵.۶ درصد و اختلال افسردگی با ۱۲.۷ درصد میباشد.

   همچنین اعلام شده است زنان بیشتر از مردان به اختلالات روانی دچار هستند که علت اصلی آن مواجه ی زنان با فشارها و مشکلات در خانواده و همچنین اجتماع میباشد که سبب میشود آنها بیشتر با این فشارها مواجه باشند و در نتیجه بیشتر به اختلالات روانی از جمله اضطراب وافسردگی دچار شوند.

   همچنین نکته‌ی قابل توجه دیگر در مورد آمار ارائه شده این است که افراد ساکن شمال غرب، جنوب شرق و جنوب ایران بیشتر از سایر مناطق ایران به انواع اختلالات روانی مبتلا میشوند که دلیل اصلی آن محرومیت ساکنین این مناطق می‌باشد. بیشترین ساکنین این استانها را کردها، بلوچها و اعراب تشکیل می‌دهند که به دلیل نگاه ویژه‌ی رژیم به این خلق‌ها با انواع محرومیتها و فقر و بیکاری مواجه بوده و همین امر سبب ایجاد مشکلات فراوان معیشتی، اجتماعی و در نتیجه روانی برای این خلقها بوده است به گونه‌ای که در این مناطق آمار خودکشیها نیز بسیار بالاتر از سایر مناطق می‌باشد.

   لازم به ذکر است که پیشتر در اردیبهشت ماه وزارت بهداشت اعلام کرده بود که حدود ۳۰ درصد جمعیت ایران یعنی بیش از ۲۱ میلیون نفر با اختلالات روانی مختلف درگیر هستند.

   این در حالیست که در ایران تعداد بیمارستانهای روانپزشکی بسیار اندک است و هرگز متناسب با تعداد بیماران نمیباشد.

   همچنین در ایران افراد دارای اختلالات روانی تحت پوشش بیمه قرار نمیگیرند و هزینه‌های بالای درمان سبب میشود تا تعداد بسیاری از بیماران از مراجعه به پزشک خودداری کنند و متخصصین یکی ازدلایل آمار بالای خودکشی در ایران را همین امر می‌دانند.