تشدید وضعیت امنیتی در کرماشان، مریوان و جوانرو/ افزایش تعداد کشته شدگان/ عدم تحویل جنازه‌ها

گزارش‌ها از کشته شدن دو شهروند در مریوان، دو شهروند در کرماشان و چهار شهروند دیگر در شهر جوانرو حکایت می‌کند.

تشدید وضعیت امنیتی در کرماشان، مریوان و جوانرو/ افزایش تعداد کشته شدگان/ عدم تحویل جنازه‌ها

تجمع‌های اعتراضی به افزایش قیمت بنزین در روژهلات کوردستان و ایران از روز جمعه (١۵ نوامبر/ ٢۴ آبان) آغاز شد و به سرعت گسترش یافت. معترضان در بیش از ٣۵ شهر به خیابان آمدند و در پاسخ به حمله نیروهای سرکوبگر مراکز اقتصادی وابسته به رژیم را هدف حمله قرار دادند.

برپایه گزارش منابع محلی در شبکه اینترنت در شهرهای کرماشان، مریوان و جوانرو از ساعت ١٢ روز شنبه به طور کامل قطع شده است. نیروهای رژیم اشغالگر ایران روز گذشته در این سه شهر تجمع‌‌ مسالمت‌آمیز مردم را به رگبار بستند و دست‌کم ٨ شهروند را به قتل رساندند. شهروندان در پاسخ به این حملات مراکز مالی دولت را هدف حمله قرار دادند و در مریوان دست‌کم سه بانک، در کرماشان یک درجه‌دار را کشتند و در جوانرو هم دست‌کم ۵ بانک به آتش کشیدند.

گزارش‌ها از کشته شدن دو شهروند در مریوان، دو شهروند در کرماشان و چهار شهروند دیگر در شهر جوانرو حکایت می‌کند. شبکه حقوق بشر کوردستان هویت یکی از کشته شدگان مریوان را عثمان نادری و هویت دو تن از کشته شدگان جوانرو را کاوه محمودی و حمزه نقدی اعلام نموده است. علاوه بر این خبرگزاری‌های رژیم ایران کشته شدن یک افسر نیروی انتظامی در کرماشان را تأیید کرده‌اند.

این مرکز حقوق بشری به نقل از منابع خود می‌گوید که خانواده‌های قربانیان هنوز موفق به تحویل جنازه فرزندان خود نشده‌ و از سوی نیروهای امنیتی تهدید شده‌اند تا در این زمینه اطلاع‌رسانی نکنند.

در تیراندازی روز گذشته نظامیان رژیم به سوی معترضین در جوانرو بیش از ٢۵ نفر زخمی شدند. برخی از زخمی‌ها به بیمارستان‌های کرماشان منتقل شده‌اند. از شهر سنه نیز خبر می‌رسد که در حمله شب گذشته نیروهای رژیم چند معترض زخمی شده‌اند.