تورم سرسام آور مواد غذایی؛ افزایش ۴۵۹.۵ درصدی پیاز نسبت به سال گذشته

سایر مواد خوراکی نیز با افزایش شدید قیمت مواجه بوده و بیشتر مواد خوراکی افزایش قیمت بیشتر از ۵۰ درصد را داشته‌اند.

افزایش سرسام آور قیمت مواد خوراکی نسبت به سال گذشته سبب افزایش فقر غذایی در میان قشر متوسط و کم درآمد در ایران شده است به گونه‌ای که خانوارها مجبور شده‌اند گروهی از مواد خوراکی مانند میوه‌ها، لبنیات و نوشیدنیها را که برای سلامت هم ضروری می‌باشند از سبد مواد غذایی خود حذف کنند.

 

بنابر گزارش مرکز آمار ایران در میان اقلام خوراکی پیاز با ۴۵۹.۵ درصد بیشترین افزایش قیمت نسبت به سال گذشته را داشته است.

 

همچنین بنابر این گزارش در ماه جاری نسبت به ماه گذشته نیز قیمت بسیاری از خوراکیها جهش داشته است. در این ماه نسبت به ماه گذشته پیاز  ۱۴۳,۳، سیب زمینی ۵۹.۱ درصد و پرتغال محصول داخل ۲۵.۵ درصد افزایش قیمت داشته است. در این ماه اقلام تخم‌مرغ ماشینی (۴.۱ درصد) و مرغ ماشینی ( ۲.۸ درصد) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته‌اند.

 

همچنین در این گزارش به مواد خوراکی که در فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته بیشترین فزایش قیمت را داشته‌اند اشاره شده است. بر این اساس بیشترین افزایش قیمتها مربوط به اقلام پیاز با ۴۵۹,۵ درصد افزایش، رب گوجه فرنگی با ۲۳۴.۷ درصد افزایش، سیب زمینی با ۲۰۷.۸ درصد افزایش، سیب درختی زرد با ۱۶۶.۴ درصد افزایش، گوجه فرنگی با ۱۴۹.۷ درصد افزایش و خیار با ۱۴۰.۹ درصد افزایش می‌باشد.

 

سایر مواد خوراکی نیز با افزایش شدید قیمت مواجه بوده و بیشتر مواد خوراکی افزایش قیمت بیشتر از ۵۰ درصد را داشته‌اند. در این میان انواع گوشت قرمز و سفید نیز با افزایش شدید قیمت مواجه بوده‌اند. گوشت گوسفندی ۱۴۰.۱ درصد، گوشت گاو ۱۳۸.۱ و گوشت مرغ ۷۵.۶ درصد افزایش قیمت داشته است و همین امر سبب کاهش مصرف گوشت در میان خانوارهای ایرانی شده است.

 

لبنیات و میوه‌ها هم برای سلامتی ضروری می‌باشند افزایش قیمت سرسام آوری داشته‌اند. افزایش قیمت لبنیات بیشتر از ۵۰ درصد بوده و اقشار متوسط و کم درآمد مجبور به حذف آن از سبد غذایی خود شده‌اند به گونه ای که پزشکان در مورد گسترش پوکی استخوان در آینده هشدار داده‌اند.

 

در گروه لبنیات نیز افزایش قیمتها به شرح زیر می‌باشد: شیر پاستوریزه ۶۷.۶ درصد، ماست پاستوریزه ۵۴.۲ درصد و پنیر ایرانی پاستوریزه  ۴۹.۶ درصد.

 

افزایش قیمت گروه میوه‌ها نیز محسوس بوده است. میوه‌هایی مانند پرتقال ۱۲۰.۸درصد، سیب درختی زرد ۱۶۶.۴ درصد و موز۹۹.۹ درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته داشته اند.

 

قند و شکر و چای و برنج نیز که جزء مواد خوراکی اصلی ایرانیها به حساب می آیند، با افزایش قیمت مواجه بوده‌اند. قند ۷۲.۲ درصد، شکر ۸۸.۵ درصد، چای ۵۰.۲ درصد، برنج ایرانی ۲۸.۲، برنج خارجی ۱۹.۶ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.