حصر تحمیلی بر امرالی تمام ترکیه را در برگرفته است

راضیه تورگوت از اعضای پلاتفرم حقوق‌دانان آزایخواه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرات به گسترش دیکتاتوری از سوی رژیم حاکم بر ترکیه و عواقب آن پرداخته است.

راضیه تورگوت از اعضای پلاتفرم حقوق‌دانان آزایخواه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرات به گسترش دیکتاتوری از سوی رژیم حاکم بر ترکیه و عواقب آن پرداخته است. تورگوت در این رابطه می‌گوید:"بدلیل اعمال سیاست‌های موازی با زندان امرالی در کردستان و ترکیه از سوی رژیم، در دو سال اخیر شاهد اعلام وضعیت اضطراری و تشدید حصر بوده‌ایم."

تمام ترکیه در وضعیت اضطراری است

راضیه تورگوت در رابطه با وضعیت زندانیان، تشدید وضعیت اضطراری در ترکیه و کردستان از سوی رژیم را خاطرنشان کرده و می‌گوید:"تمام آنچه که در حین وضعیت اضطراری در ترکیه روی دادند همان رفتاری بود که از سوی رژیم حاکم در زندان امرالی بر علیه عبدالله اوجالان رهبر خلق کُرد اعمال شد و سپس به کردستان و سرتاسر ترکیه تسری یافت. پس از ربودن رهبر خلق کُرد سیاست ویژه امحای زندانیان سیاسی را در اولویت قرار داده و با گذشت زمان آنرا در تمام زندانها علیه آزادیخواهان به اعمال درآوردند."

 

راضیه تورگوت سابقه چنین رویکردی را در دوره اخیر به رفتار سیستم حقوقی ترکیه با زندانیان بند ف در سال ٢٠٠١ برگرداند و افزود:"در زندان‌های بند ف سیاست انزوا را بر زندانی‌ها اعمال کردند. دولت زندان‌ها را با تدابیر شدید کنترل کرد و جامعه را هم بشدت پلیسی کرد. حتی زمان تنفس زندانیان و ورزش آنان هم بشدت محدود شد. اینگونه هم حصر را سنگینتر کردند. با همین سیاست مانع دیدار و ملاقات

 

راضیه در ادامه رفتار خودسرانه مسئولین و زندانبانان با زندانیان در زندان گوموشخانه را خاطرنشان کرد و از تهیه لیست زندانیان و اعمال کیفی زندانبانان علیه آنان خبر داد. رفتار مسئولین زندان به‌گونه‌ای است که گویا هیچ حساب و کتابی در رابطه با چگونگی رفتار با زندانیان وجود ندارد و هیچگونه فرد و سازمانی هم پاسخگوی اعمال غیرقانونی علیه زندانیان نیست.

 

این حقوقدان در ادامه بر الگوی حاکم بر رفتار مسئولان زندان‌ها با زندانیان اشاره کرده و آنرا الگوی دشمنی و افزایش خصومت نامید. طبق گفته‌های راضیه تمام ملت‌های ساکن در کشور در صورت هرگونه مخالفت با رژیم حاکم به عنوان تروریست مورد خطاب قرار می‌گیرند. وی افزود:"تعداد زندانیان در ترکیه هر روز در حال افزایش است. بگونه‌ای که به دلیل نبود فضای کافی زندانیان در بسیاری از زندان‌ها ناچارا به نوبت می‌خوابند."

 

وضعیت سلامتی زندانیان بیمار وخیم است

راضیه تورگوت در رابطه با زندانیان بیمار خاطرنشان کرد که آخرین باری که وضعیت آنان را با وزارت دادگستری ترکیه مورد بحث قرار داده‌اند مرحله گفتگو‌های صلح بوده است و تنها در این مرحله زندانیان به مراکز درمانی منتقل شده و درباره آنان گزارش پزشکی تهیه شده است. پس از پایان مرحله گفتگوهای صلح بررسی وضعیت سلامتی زندانیان از سوی رژیم ممنوع شده است. برای نمونه فردی که هر دو دست خود را از دست داده به عنوان "عضو سازمان ک.ج.ک و فردی خطرناک" شناخته شده این در حالی است که وی طبق گزارش پزشکی شرایط ماندن در زندان را ندارد. حتی زندانیان را حین انتقال و یا خروج از زندان مورد کتک‌کاری قرار می‌دهند."

 

راضیه تورگوت در مورد اعمال گروه موسوم به ژاندارم‌های تیم اَی در بازجویی از زندانیان و تفتیش وسایل آنان در نیمه‌شب پرداخت و افزود:"این گروه مأموران عادی زندان نیستند بلکه با آموزش ویژه برای فشار بر زندانیان آماده شده‌اند." این حقوقدان در پایان به تبعید زندانیان به زندانهای خارج از محل زندگی خانواده اشاره نمود که با این کار نوعی دیگر از انزوا و حصر را بر آنان اعمال می‌کنند.