خبرچین‌های پ.د.ک و تکرار راه مزدوران میت در روژاوا

پ.د.ک در روژاوا شبکه‌ای از خبرچین‌ها را با پول سازماندهی کرده و در تلاش است دستاورهای انقلاب روژاوا را تصفیه کند. اعترافات خبرچین‌های پ.د.ک نشان می‌دهند که این جریان انحرافی نقشه‌های مسمومی برای کوردها طرح کرده‌اند.

همکاری پ.د.ک با ارتش ترکیه در حمله به باشور کوردستان واکنش گسترده‌ای را در میان خلق کورد به دنبال داشته است. اکنون یکی دیگر از جنایت‌های پ.د.ک علیه انقلاب روژاوا افشا شده است.

اعترافات مزدوران نشان می‌دهد که هدف از ایجاد این شبکه‌های خبرچینان تصفیه دستاوردهای انقلاب روژاواست.

فعالیت‌های پنهانی میت در باشور، پایگاه‌های نظامی ارتش ترک در باشور همچنان روبه افزایش هستند، روابط پشت‌پرده و بعضا آشکار میان پ.د.ک و ترکیه واکنش‌های گسترده‌ای را در میان کوردها به دنبال داشته و همچنان مبحث روزانه میان کوردهاست. همچنین جنگ کثیفی که از دو سو (ترکیه و پ.د.ک) بر روژاوا تحمیل شده موضوع گفتگوی روزانه کوردها و آزادیخواهان است.

همکاری‌های پ.د.ک با رژیم ترکیه تنها محدود به باشور کوردستان نیستند. پیش از این نیز گزارش‌هایی در مورد فعالیت‌های سازمان «پاراستن» برای ضربه‌زدن به انقلاب روژاوا منتشر شده‌اند، از جمله خبرچینی، مزدوریگری و واگذارکردن آن به ارتش ترکیه.

پیش از این اعترافات خبرچین‌ها و مزدوران میت در روژاوا منتشر شدند. اکنون اعترافات خبرچین‌ها و مزدورانی موضوع بحث است که در قبال دریافت پول از سوی پ.د.ک سازماندهی شده‌اند.

نیروهای سوریه دمکراتیک و نیروهای امنیت داخلی در زمان و مکان جداگانه سه فرد را به نام‌های ی.اِ.اُ (۴۶ ساله)، م.ه.د (٢٨ ساله) و ف.ع.خ (٣۶ ساله) که برای سازمان بدنام پاراستن خبرچینی کرده‌اند شناسایی کرده و به دام انداختند. این عناصر به نقشه‌های پ.د.ک و بازی‌هایی که برای مردم روژاوا از سوی پ.د.ک طرح شده‌اند اعتراف کرده‌اند.

ی.اِ.اُ اهل روستای گریمر از توابع دربیسی و متأهل است. میان سال‌های ٢٠١١ تا ٢٠١٩ مبارز ی.پ.گ و ق.س.د بوده است. او اعتراف کرده است که برای پ.د.ک به فعالیت‌های استخباراتی مشغول بوده است.

عماد احمد اعتراف کرد که اولین بار در نوامبر ٢٠١٩ بواسطه داماد برادرش به نام ش.آ با افراد وابسته به پاراستن آشنا شده است و می‌افزاید به سبب اینکه یکی از مبارزان ق.س.د بوده است آشنایی خوبی با منطقه داشته و پاراستن با اطلاع از این مورد وی را به خبرچینی گماشته‌اند.

'درخواست کسب اطلاعات در مورد پایگاه‌های نیروهای ائتلاف، حکومت سوریه و نیروهای روسیه'

ه. در اعترافات خود می‌گوید با یکی از اعضای پاراستن به نام ر آشنا شده و این فرد به نام سمکو د. شناخته می‌شود و اکنون در شهر دهوک باشور کوردستان فعالیت‌های خبرچینان در روژاوا را مدیریت می‌کند.

ی.اِ به موضوعاتی که سمکو د از او درخواست اطلاعات کرده چنین اعتراف می‌کند:'حملات اشغالگرانه علیه سریکانی و گریسپی به کجا کشید، تعداد نیروهای ق.س.د در این منطقه چقدر است، اطلاعات مربوط به تعداد اسلحه‌های سنگین، چرا در جبهه‌ها اسلحه‌های سنگین قرار ندارند. خودروها نظامی را چرا از مرز به عقب کشیدند، جای تونل‌ها کجاست، اسامی فرماندهان ق.س.د به تفکیک پایگاه‌ها و تعداد مبارزان هر کدام، محل مراکز نظامی نیروهای ائتلاف و تعداد سربازان هر کدام، محل مراکز نظامی نیروهای رژیم سوریه و تعداد سربازان هر کدام، دستورالعمل‌های کتبی سازمانی و نظامی چه هستند، اسامی و محل اسکان فرمانده‌های ق.س.د، آیا می‌توانید به محل سلاح‌های سنگین در کوهستان کزوانان بروید یا نه؟'

'گفتند افراد دیگر را هم وارد شبکه خبرچینی کن'

ه می‌گوید که پاراستن پ.د.ک از او درخواست کرد که افراد دیگری را به فعالیت خبرچینی بگمارد. او می‌افزاید که پس از مقاومت عفرین توانسته است فردی به نام هارون که راننده خودرو یکی از فرماندهان ق.س.د بوده است را در قبال دریافت پول به فعالیت خبرچینی وارد کند. همچنین اعتراف کرد که دو نفر به نام‌های ش. و ه. که در ظاهر مبارز ق.س.د هستند به واقع نفوذی پاراستن بوده و فعالیت خبرچینی می‌کنند.

'در ازای پول خبرچینی کردم'

م.ه.دینو با کد هارون اهل بخش راجو در عفرین اشغالی است و از سال ٢٠١١ به عضویت ی.پ.گ درآمده است. او پس از مقاومت عفرین به عین‌عیسی آمده است. دینو اعتراف کرد که پس از آمدن به عین‌عیسی با فردی به نام ا.ر آشنا شده و در ازای پول به فعالیت استخباراتی برای پ.د.ک (پارت دمکرات کوردستان) پرداخته است.

ه.دینو اعتراف کرد ٣-۴ ماه با ا.ر همکاری کرده و در مورد فعالیت‌های خبرچین‌ها در منطقه می‌گوید؛"من اسامی فرمانده‌ها و مدیران کوبانی، طبقا، رقا و دیرالزور را به آنان دادم، سپس به من تلفن کردند و گفتند اطلاعات دیگری هم دارم یا نه. من گفتم که چیزی برایتان دارم. من عکسی از فلاش دیسک‌هایی که اطلاعات سازمانی در آن ذخیره شده بود را برایشان فرستادم. به من گفتند اگر فلاش دیسکها را به آنان برسانم ۵ هزار دلار پول خواهند داد، من هم گفتم اگر پول را دریافت کردم آنها را می‌دهم."

ی.ا اعتراف کرد که اطلاعات دریافت شده از سوی ه.دینو را با اطلاعاتی که خود جمع‌آوری کرده، همراه با عکس‌های مبارزان و فرمانده‌های ق.س.د، اطلاعاتی در مورد نشست‌های مالیه و مناطق مختلف، همچنین در مورد مراسم‌ جشن‌ها و نشست ٨ مارس در طبقا، همچنین اسامی فرمانده‌های ق.س.د در طبقا، اطلاعات مربوط به نشست ق.س.د و نیروهای ائتلاف را از طریق فیسبوک به سازمان پاراستن رسانده است.

'برادرش را هم به خبرچینی گماشت'

سمکو.د مزدور و خبرچین پ.د.ک که خود اهل روژاواست، در دهوک زندگی می‌کند. او به برادر خود هم رحم نکرده و وی را به فعالیت خبرچینی برای پ.د.ک وادار کرده است.

ف.ع.خ.ل در روستای طبقه در بخش کوچرات شهرک دیرک زندگی می‌کند. خلف اعتراف کرده است که سمکو دیرک برادر اوست و بارها از وی در مورد منطقه درخواست اطلاعات کرده است. ف. عبدی اعتراف کرد که با فردی به نام ایرش رابطه داشته که او نیز با برادرش سمکو به فعالیت خبرچینی مشغول بوده است.

'خیانت کردم، پشیمانم'

عماد.ع می‌گوید: می‌دانم که با فعالیت خبرچینی به مبارزه و خلق خیانت کرده‌ام. من به برادران و خواهرزاده‌هایم که در که مبارزه آزادیخواهی جای گرفته‌اند خیانت کرده‌ام. من پشیمانم.


منبع: ANHA