در زندان حسکه چه روی داد؟

زندانیان داعش که اداره‌ی خودمدیریتی چندین سال است در مورد آنها هشدار می‌دهد، در زندان حسکه شورش کردند و سبب ایجاد نا امنی شدند. یک مسئول زندان حسکه گفت، آنها در این زندان وضعیت اضطراری اعلام کرده کرده‌اند.

شورش تبهکاران اسیر شده‌ی داعش روز یکشنبه ساعت ۲۰:۰۰ در زندان حسکه آغاز شده است. تبهکاران که به شیوه‌ای سازمان یافته دست به تحرک زدند، وضعیت زندان را بهانه قرار داده و سعی کردند نگهبانان زندان را به گروگان بگیرند. در نیمه‌های شب وضعیت بدتر نیز شد.

درها را شکسته و دیوارها را تخریب کردند

روبار حسن که مسئول ارتباطات زندان حسکه با نیروهای بین‌المللی است به خبرگزاری فرات گفت، تبهکاران داعش در زندان ساعت ۲۰:۰۰ شورش کرده و سبب ناآرامی شدند.

حسن گفت، با مواد شستشو نوشته‌ی "ما خواهان کمک‌های انسانی هستیم" را روی پتوها نوشته و نیروهای بین‌المللی و صلیب سرخ را خطاب قرار دادند.

حسن همچنین گفت: "پس از آنکه این نوشته‌ها را بلند کردند، درها و سپس دوربینها را شکستند. سپس با درهای شکسته اقدام به تخریب دیوارها کردند."

وی در ادامه گفت: "چند بخش زندان به دست تبهکاران افتاده است. تعدادی از آنها درها را شکسته و به بیرون رفته و اکنون در حیاط زندان هستند. نیروهای ما در زندان در آماده باش کامل به سر می‌برند و وضعیت اضطراری اعلام شده است."

وی همچنین اعلام کرد، به دلیل آنکه تعداد تبهکاران زیاد است، آنها تا صبح منتظر خواهند ماند.

تعدادی از آنها فرار کرده و بخشی از زندان را به آتش کشیدند

بر اساس اطلاعات بدست آمده تعدادی از زندانیان فرار کرده‌اند. زندان هنوز به کنترل در نیامده است. نیروهای ق.س.د در خارج از زندان مستقر شده‌اند. همه‌ی راه‌های زندان در کنترل است.

هواپیماهای ائتلاف در آسمان حسکه در حال گشت‌زنی هستند

بر اساس اطلاعات بدست آمده، تبهکاران ساعت ۰۰:۳۵ به وقت منطقه در زندان اقدام به روشن کردن آتش نموده‌اند.

اداره‌ی خودمدیریتی: باید جامعه‌ی بین‌المللی راه‌حلی پیدا کند

تبهکاران داعش که در زندان‌های فدراسیون شمال و شرق سوریه نگهداری می‌شوند، سبب ایجاد نگرانی‌های بسیاری شده‌اند.

اداره‌ی خودمدیریتی به کرات از دولت‌های جهان خواسته است که برای داعشی‌هایی که تبعه‌ی این کشورها هستند، راه حلی پیدا کنند. در مسئله‌ی محاکمه و دادگاهی نمودن آنها سکوت کرده‌اند و با خونسردی و بی‌توجهی برخورد می‌کنند. اداره‌ی خودمدیریتی پیشنهاد کرده بود در منطقه دادگاهی بین‌المللی درست شود و اسرا محاکمه شوند.

اخیرا اداره‌ی خودمدیریتی در ۲۳ مارس در اولین سالگرد شکست داعش بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن به این مسئله اشاره شده بود که هزاران تبهکار داعش در زندان‌ها به همراه خانواده‌هایشان تلاش می‌کنند فرار کنند. فرار آنها برای جهان خطرناک است. داعش تلاش می‌کند تا اعضایی که از زندان فرار می‌کنند را یک بار دیگر سازماندهی کند. تبهکاران مانند یک بمب آماده‌ی انفجار هستند.

وضعیت زندان حسکه

در زندان حسکه بیشتر تبهکارانی که در باغوز اسیر شده‌اند، زندانی می‌باشند. نیازهای خوراک و آشامیدنی آنها توسط خودمدیریتی تامین می‌شود و امنیت آن به عهده‌ی ق.س.د است.

ساختمان زندان قدیمی است. چون سایر زندان‌ها نیز پر هستند بخشی از دانشگاه حسکه هم به زندان تبدیل شده است و تعدادی از تبهکاران داعش نیز در آنجا زندانی هستند.