رقا؛ گام به گام در حال بازسازی و توسعه

یک‌سال پیش در حین گشت و گذار در کوچه‌ها و خیابان‌های رقا، همه فکر می‌کردیم که به احتمال زیاد مردم پس از آزادی شهر بزودی خواهند توانست به زندگی روزانه خویش برگردند

یک‌سال پیش در حین گشت و گذار در کوچه‌ها و خیابان‌های رقا بر همه فکر می‌کردیم که به احتمال زیاد مردم پس از آزادی شهر بزودی خواهند توانست به زندگی روزانه خویش برگردند. اما کسی فکر نمی‌کرد که پیشرفت آنچنانی در خلال یک سال در این شهر رخ بدهد

 

یکسال پیش در چنین روزهایی به رقا رفتیم. بجز نیروهای سوریه دمکراتیک شهر تقریبا خالی از سکنه بود. امروز پس از یک سال دوباره به رقا سر زدیم و در کوچه و خیابان‌های آن گشتیم. اگر چه هنوز ویرانه‌هایی به چشم می‌آید اما تقریبا همه چیز در حال تغییر و تحول است و زندگی عادی در تمام عرصه‌ها به این شهر برگشته است.

 

شهروندان رقا چهار سال تمام زیر چنگال داعش بسر بردند و هنوز آن روزهای تاریک را فراموش نکرده‌اند، حین سخن گفتن از این دوره سیاه می‌توان خشم و آزار را در چهره‌های آنان دید.

 

کوثر احمد ٣٢ ساله اکنون دیگر مجبور به سر کردن چادرهای سیاه داعشی نیست. او لباس‌های رنگی به تن کرده و به کار در یک رسانه‌ محلی مشغول است. وی در مورد دوره نکبت‌بار سلطه داعش بر رقا می‌گوید:"روزی پدرم در مورد من گفته بود که او دخترم نیست. تنها به این دلیل که یک روز حین عبور از خیابان داعشی‌ها من را بازداشت کرده و بعد به زندان محکوم شدم. دلیل بازداشت من کفش‌های پاشنه‌دارم بود. پدر سالمندم به مادرم گفته بود؛ تازه این دختر دیگر به ما تعلق ندارد."

 

ترس و هراس حین مرور این خاطرات در چهره کوثر مشهود است، کوثر می‌گوید؛"می‌ترسم که دوباره داعشی‌ها برگردند."

 

در بازدید از محله‌های دیگر شهر هم جنب و جوش تازه‌ای را در میان مردم دیدیم. در تمام محله‌ها اتومبیل‌های شهرداری مشغول فعالیت هستند.

 

عبدال آریان عضو کمیته بازسازی رقا می‌گوید:"پاکسازی شهر از باقیمانده‌های جنگ [ویرانگر] هنوز تمام نشده است، اما کارهای اولیه شهر را به پایان برده‌ایم و اکنون آب به همه محله‌ها و کوچه‌های شهر می‌رسد."

 

همه مدارس شهر هم بازگشایی شده‌اند و در هر کدام از مدارس نزدیک ٢ هزار نفر دانش‌آموز به کلاس‌های درس برگشته‌اند.

 

علی شنان عضو کمیته آموزش در رابطه با وضعیت آموزشی و مدارس می‌گوید:"تمام مدارس فعالیت خود از سر گرفته‌اند. برخی از مدارس نیاز به تعمیر و مرمت بیشتری دارند و برخی را هم باید تخریب کرده و از نو بسازیم، در حال حاضر ١٢ مرکز آموزشی بزرگ در رقا فعالیت می‌کنند و در هر کدام از آنان ٢٠٠٠ نفر به تحصیل مشغولند."

 

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در رقا هم خدمت به ساکنان را ادامه می‌دهند. در دیدار از رقا چند مرکز درمانی تازه را دیدیم.

 

شهری که یک سال پیش تقریبا به ویرانه‌ای مبدل شده بود در خلال یک سال روحیه زندگی در آن احیا شده است، اهالی به خانه‌های خود بازگشته‌اند و جنب‌وجوش را در زندگی روزانه مردم می‌توان دید. رقا گام به گام در حال بازسازی و توسعه است.