زاگرس در میان لهیب شعله‌های آتش؛ عدم اعزام بالگرد و تجهیزات برای مهار آتش‌سوزی‌ها

حدود ده روز است که جنگلهای زاگرس در آتش می‌سوزد و در این میان دولت هیچ اقدام موثری برای مهار آتش سوزی نکرده و حتی از تخصیص تجهیزات و امکانات به نیروهای مردمی در راستای خاموش نمودن این آتش‌ها خودداری کرده است.

آتش‌سوزی در جنگلهای زاگرس بسیار گسترده بوده و مناطق بسیاری را در استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان، بوشهر، سنه، کرماشان و ایلام در برگرفته است.

این آتش‌سوزی‌ها در فقدان تجهیزات اطفای حریق و نبود بالگرد روز به روز بیشتر گسترش یافته و دامنه‌ی وسیعی از زاگرس از جمله مناطق حفاظت شده را خاکستر می‌کند.

علی عباس‌نژاد فرمانده‌ی یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها پیشتر اعلام کرده بود که دو سال است وزارت دفاع به دلیل تامین نشدن بودجه بالگردهای اطفای حریق را در اختیار این سازمان قرار نمی‌دهد.

آتش در جنگل‌های استان کهگیلویه و بویر احمد حدود ٨ روز طول کشید و در تمامی این روزها به دلیل نبود امکانات و تجهیزات نیروهای محلی قادر به مهار آتش نبودند.

همچنین روز جمعه ۲ خرداد/ ٢٢ مه آتش‌سوزی جنگلهای گچساران در همین استان را فرا گرفت و ۵ روز تمام این جنگل‌ها در آتش سوخت. هم زمان مراتع و مناطق جنگلی دشتستان در استان بوشهر هم دچار حریق شد و دو روز کامل ادامه یافت.  پس از آن نوبت مناطق حفاظت شده‌ی خائیز در استان کهگیلویه و بویر احمد که محل زندگی ده‌ها گونه‌ی جانوری و صدها گونه‌ی گیاهیست فرا رسید.

به دنبال این آتش‌سوزی‌ها جنگل‌های پاوه در استان کرماشان و سپس برقرو در استان سنه نیز طعمه‌ی حریق شدند.

در همه‌ی آتش‌سوزی‌های رخ داده در سال‌های اخیر و موارد اخیر نیز همیشه مسولان محلی از مقامات نظامی و بالاتر و با مدیریت بحران درخواست اعزام بالگرد و یا بالگرد آب پاش می‌کنند تا هم به جابه جایی نیروها در مناطق صعب العبور کمک کنند و هم با پاشیدن آب بر روی آتش در ارتفاعات به خاموش کردن آتش کمک کنند، اما همیشه یا بالگردی اعزام نشده و یا با تاخیر فراوان و پس از خسارت‌های جبران ناپذیر این امر رخ داده است.

به عنوان مثال روز چهارشنبه، در روز اول آتش‌سوزی ارتفاعات دشتستان، "غلامرضا منتظری"، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت که وسعت آتش‌سوزی زیاد است و مهار آن نیازمند استفاده از بالگرد آبپاش است. روز بعد بالگرد پس از مکاتبات و رایزنی فراوان رسید، اما مدیرکل بحران استان بوشهر گفت که این بالگرد به دلیل نقص فنی و بحث سوخت و مشکل بنزین نتوانست کاری انجام دهد و زمانی که رفع نقص صورت گرفت نیز شب فرا رسیده بود و به فرودگاه بوشهر برگشت!